Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
rolandhs50

Grundstötning och läckage

Rekommendera Poster

Den korta versionen

Hittade grynnan i ca 4,5 knop och det tog tvärstopp på väg till hemma hamnen med ca 500 m kvar.

Efter förtöjning stannade kvar ett par timmar och kollade igenom kölsvin men såg inget vatten.

2 v senare var vi ute på lite segling fann då ca 3-4 liter som torkades bort antog då att det var regnvatten via masten.

Nu är båten torrsatt och konstaterar dels själva främre spetsen på blykölen kraftigt demolerad, mer vatten i kölsvinet och  när båten torkat efter högtryckstvätten syns en svag spricka mellan köl och båt.

Anmälan har sänts till försäkringsbolag får se vad dem säger.

Men frågan är hur bör detta åtgärdas om skadan bedöms som " liten " typ slipa ur vid sprickan och täta eller lossa hela kölen och foga ihop igen.

Båten är en Mamba 34.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev rolandhs50:

Den korta versionen

Hittade grynnan i ca 4,5 knop och det tog tvärstopp på väg till hemma hamnen med ca 500 m kvar.

Efter förtöjning stannade kvar ett par timmar och kollade igenom kölsvin men såg inget vatten.

2 v senare var vi ute på lite segling fann då ca 3-4 liter som torkades bort antog då att det var regnvatten via masten.

Nu är båten torrsatt och konstaterar dels själva främre spetsen på blykölen kraftigt demolerad, mer vatten i kölsvinet och  när båten torkat efter högtryckstvätten syns en svag spricka mellan köl och båt.

Anmälan har sänts till försäkringsbolag får se vad dem säger.

Men frågan är hur bör detta åtgärdas om skadan bedöms som " liten " typ slipa ur vid sprickan och täta eller lossa hela kölen och foga ihop igen.

Båten är en Mamba 34.

Var längs kölskarven är sprickan (framtill - längs sidorna - baktill)? En bild säger mer än ord...

 

Vid en så pass kraftig grundstötning så ska området i bakkant av fenkölen/kölfickan synas noggrant. Mycket av kraften från grundstötningen trycks uppåt i det området. Kolla även inne i båten vid pentry och under durkarna framför motorn o i området där kölen slutar. Kolla motorfästen så de inte släppt (tvärstopp på 100 kg motor drar kraftigt i fästena). Kolla efter skjuvningsskador i längsgående skivor i inredningen (i området bakkant kölen). Speciellt om du har luckor eller lådor genom skivorna så kan skivorna brista i innerhörnen. Skadan framtill i blykölen är det minst problematiska vid sådana här händelser.

 

Att det sipprat in vatten kan komma från:

* att tätningen mellan skrov o köl släppt

* att kölbultar dragits in i blyet så det blivit fickor runt bultarna

* att det blivit sprickor i laminatet framförallt i bakkant av kölen

 

Det krävs en del erfarenhet att avgöra om några av ovanstående skador uppstått, hur allvarliga de är, vad som måste fixas och hur det lämpligtvis ska göras. Det kommer att vara svårt att ge garanterat korrekta råd utan att titta med egna ögon, knacka i skrovet osv för att avgöra eventuella skadors omfattning. Jag vill rekommendera dig att göra en skadeanmälan till ditt försäkringsbolag. De skickar förhoppningsvis dit en skadereglerare/besiktningsman som har erfarenhet av grundstötningsskador. Om han hittar allvarliga skador så kommer det att bli ett försäkringsärende. Om skadorna inte är så allvarliga så får du troligen goda råd om hur du själv kan fixa dem men kan känna dig trygg med att båten klarat smällen bra. 70-talsbåtar var ofta rätt väl tilltagna i laminaten när polyestern var billig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för synpunkter

Ska se om jag lyckas ladda upp bilder funkade inte i första inlägget

 

20220930_143621.jpg

20220930_143629.jpg

20220930_102429.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev rolandhs50:

Tack för synpunkter

Ska se om jag lyckas ladda upp bilder funkade inte i första inlägget

(tagit bort två bilder/Lintott)

20220930_102429.jpg

Det är i det här området det är störst risk för allvarliga skador. Det syns på bilden hur kölen tryckt upp i glasfiberskrovet. Det finns antydan till lodräta sprickor rakt ovanför där blykölen tar slut. Det är omöjligt att, på fotot, avgöra om det är laminatsprickor eller enbart sprickor i lagren av bottenfärg.

Invänta besiktning. Efter besöket av besiktningsman (och med dennes godkännande om denne anser att det är försäkringsärende) skrapa av färgen där sprickan verkar vara för att kunna se om det finns sprickor i laminatet.

 

Kontrollera området innanför (kölsvinet) och ovanför(bottenstockar, inredning mm)  området där blykölen slutar.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev rolandhs50:

Tack för respons o råd på vägen

 

// 

Å så vill vi få en redovisning av eventuella skador (o gärna bilder) efter besiktning. Så kan kommande grundstötare få lite feedback på vad de ska kika efter om (när...) olyckan är framme.

 

Det sägs att det finns två kategorier båtägare:

De som har gått på grund och de som mörkar det....

 

Själv tillhör jag den första kategorin 🥴

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu står båten på kölen. 

Då tycker jag mig klart se att skrovet ovan bakkant på kölen, typ hänger ned nån cm, utefter kölen. 

Eller om man så vill, så trycks kölens bakre del upp i skrovet. 

 

Vad händer om du fyller ordentligt med vatten i kölsvinet? 

Jag gissar att det kommer att läcka ut där sprickorna är. 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lintott, du verkar ha bra kunskap om sådana här skador. Kanske i nivå med besiktningsman?

 

Jag tror mig, efter ha läst dina belysande inlägg ovan, och sett bilden ovan, nu ha en viss teoretisk förståelse för denna typ av skada. Kanske tillräckligt för att göra en någorlunda användbar egen bedömning när jag skall granska/titta närmare på båt till salu. Och kanske då slippa anlita besiktningsman, såvida inte oroväckande tecken är synliga. Vid kosmetiska övertäckningar, bör även ojämnheter i ytan kunna avslöja en skada.

 

Så om jag förstått rätt, vid ett kraftigt slag mot kölen (grundstötning), så trycks bakre delen av kölen upp mot (i värsta fall igenom) skrovet. Och främre delen av kölen dras ut från skrovet (så att bultarna delvis kan ha dragits ner ur sina fästen en bit, så att glapp uppstår). Och dessa skador, om allvarliga, bör kunna ses, inte bara på kölen, utan även på insidan, i kölsvinet (om båtdesignen tillåter att man kan titta på det området, och inte är övertäckt av ytterligare glasfiber/gelcoat-nivåer.) 

 

Här är en bra illustration från tidigare tråd: https://www.maringuiden.se/forum/uploads/monthly_10_2013/post-10019272-1394237678,9143_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försäkringsbolaget har svarat att jag kan leta upp varv som kan laga skadan.

Har hört med marinan d v s Alvar båtar men dem har ingen kunnig på plast längre så deras förslag är kvarsebo båtar men inte lyckats få kontakt än.

Är på resa så jag kan inte testa med t ex vatten i kölsvinet.

Om ovanstående utför jobbet så blir det utomhus då behövs väl tält och uppvärmning? 

// R 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-10-06 vid 06:43 skrev rolandhs50:

Försäkringsbolaget har svarat att jag kan leta upp varv som kan laga skadan.

Har hört med marinan d v s Alvar båtar men dem har ingen kunnig på plast längre så deras förslag är kvarsebo båtar men inte lyckats få kontakt än.

Är på resa så jag kan inte testa med t ex vatten i kölsvinet.

Om ovanstående utför jobbet så blir det utomhus då behövs väl tält och uppvärmning? 

// R 

Nu är jag absolut ingen besiktningsman men har vart igenom "en liknande grej" och jag är rätt säker på att en seriös reparation av den skadan innebär att kölen separeras från skrovet. Således måste båten in till ett varv där man inomhus kan hänga upp skrovet och sänka ner kölen. Jag skulle undersöka möjligheterna att få båten fraktad till Plastskador i Svinninge.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har varit på resa väntar på respons från besiktning och förslag på åtgärdsprogram.

Marinan har möjlighet att lyfta skrovet från kölen under lagningsprocessen.

 

Återkoppla när jag vet mer

// Roland 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan

Båten är nu tänkt att åtgärdas av Plastskador i Svinninge ca i mars om allt går enligt plan.

 

// R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev rolandhs50:

Hejsan

Båten är nu tänkt att åtgärdas av Plastskador i Svinninge ca i mars om allt går enligt plan.

 

// R

Mycket bra val.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-01-03 vid 12:04 skrev rolandhs50:

Hejsan

Båten är nu tänkt att åtgärdas av Plastskador i Svinninge ca i mars om allt går enligt plan.

 

// R

Plastskador & Montage AB är duktiga och seriösa.👍

Försäkringsbolagen litar på dem  så det borde bli problemfritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-10-06 vid 00:42 skrev Terri:

- - -

Så om jag förstått rätt, vid ett kraftigt slag mot kölen (grundstötning), så trycks bakre delen av kölen upp mot (i värsta fall igenom) skrovet. Och främre delen av kölen dras ut från skrovet (så att bultarna delvis kan ha dragits ner ur sina fästen en bit, så att glapp uppstår). Och dessa skador, om allvarliga, bör kunna ses, inte bara på kölen, utan även på insidan, i kölsvinet (om båtdesignen tillåter att man kan titta på det området, och inte är övertäckt av ytterligare glasfiber/gelcoat-nivåer.) 

 

Här är en bra illustration från tidigare tråd: https://www.maringuiden.se/forum/uploads/monthly_10_2013/post-10019272-1394237678,9143_thumb.jpg

Sorry @Terri , att jag missat att svara på ditt inlägg.

Du har uppfattat konsekvensen o den vanligaste skadebilden av en hård grundstötning korrekt. Sen kan effekterna av en grundstötning variera beroende på t.ex. en snedträff vid grundstötningen så att krafterna även slår i sida o.s.v. Ingen grundstötning är den andra helt lik. Genom att se på kölen hur grundstötningen skett så får man fundera på hur krafterna gått upp i skrovet o fundera på vilka konsekvenser det gett.

 

Däremot håller jag inte helt med om alla detaljer i den bifogade bilden. Motorn beskrivs som att den slår nedåt (bildritaren uppfattar nog motorn som att den står stilla och skrovet pressas uppåt). Jag är mer av uppfattningen att motorn, i alla fall vid grundstötning som stoppar upp båten, kastas framåt. Vanliga skador vid "tvärstopp" är att motorfästen kan skadas, motorn kan slå framåt mot motorlucka o.s.v.

 

PS: Håller med om att båtreparatören på Svinninge är duktig på plastskador. Jag har varit på besök o sett jobb han gjort. Jag var imponerad av vad de kan åstadkomma även på väldigt massakrerade skrov.

Redigerad av Lintott
Om Plastskador o montage på Svinninge
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...