Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
W25

Bensinslang läcker vid tryck

Rekommendera Poster

Upptäckte att bensinslangen till kompisens båt läcker vid sina infästningar när man pumpar hårt med pumpblåsan (vi pumpade inte så hårt att motorn flödades, men det blev några tag extra när vi försökte få igång en motor som trilskades. Kanske 10-20 pumpningar totalt). Vanlig standardslang till röd standard 20 liters tank i plast. Det läcker både vid ena slangens infästning mot pumpblåsan och vid slangens infästning till bensintanken. Dock mycket lite. Min tanke är att detta är livsfarligt och måste bytas omgående men eftersom jag själv bara har dieselmotorer måste jag kolla med er bensinmänniskor först om detta är normalt och kommer uppstå även med en ny slang? 
 

Idag ska jag dit och skruva åt slangklämmorna, men finns det några vanliga fel på bensinslangar och några bra knep för att laga dem så att det håller? Eller är det bara att byta helt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är inte normalt, men sannolikt ganska vanligt.

En del (alla?) slangar deformeras under slangklämmorna, ju mer man klämmer åt desto mer blir slangen deformerad och så börjar det läcka.

Så köp ny slang av god kvalitet, jag brukar rekommendera Semperit, men får inte alltid medhåll.

Sedan skadar det aldrig att ha dubbla slangklämmmor, motmonterade, om man nu får plats med det. Slangklämmorna skall ju sedan dras lagom hårt… vad nu lagom är i detta sammanhang….

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...