Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Malung

El schema E-tec 115-08

Rekommendera Poster

1606705398_E-TEC115-08.jpg.dad35e72cb955beceab52d85e55816bd.jpg1628855671_.E-TEC115-08.jpg.c79838d473cad2809ab8a954ccb4eee0.jpgHej

Har monterat en E-tec 115-08 på min båt, och håller på att koppla in instrumenten, vet någon vad dessa tre kablar (vit, röd, rosa hör till?

Varvräknaren fungerar och displayen med timräknare osv men jag har ingen belysning i instrumentet?

Mvh Johan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här finns elschemat, men jag tror inte att det hjälper dig i detta fall. Jag installerade nya instrument på min Etec 115 -08 för några år sen, men tyvärr är den såld nu och jag gav med alla dokument till nya ägaren. Har du belysning i den digitala displayen? Jag har ett suddigt minne av att det finns en bladkontakt för 12v på baksidan av instrumentet till belysningen för den analoga mätaren.

 

https://continuouswave.com/whaler/reference/BRP/E-TECSystemWiring.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Här ser du baksidan av mätaren, inga bladkontakter på denna mätare, men det är såna på både tiltmätaren och knopmätaren och där har jag belysning. Jag har varken belysning i den digitala eller den analoga.

Mvh Johan

 

 

 

1003757809_E-tecmtare.jpg.e31a007b57e5bcdbf4f5e0caf7b969b7.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här instrumentet är ju misstänkt likt ditt:

https://fariabeede.com/site_manuals/IS0164_B.pdf

 

Och på sidan 15 passar färgerna på trådarna på ditt instrument.

Isåfall är ju:

 

Vit= Signal från bränsleflödesmätare

Röd= Spänning till bränsleflödesmätare

Rosa= Signal från bränslemätare

 

 

FireShot Capture 387 -  - fariabeede.com.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är Fariabeede som tillverkar instrumenten till Evinrude Etec. Det kan vara så enkelt att lampan är trasig i ditt instrument. Jag bytte själv ut varvräknaren, exakt likadan som din, på min Etec när den slutade fungera. Evinrude skulle ha 7000kr för varvräknaren så jag beställde en original Faria-mätare på Ebay för 1700kr inkl frakt och tull. Bara att plugga i och köra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Alanningen:

Det är Fariabeede som tillverkar instrumenten till Evinrude Etec. Det kan vara så enkelt att lampan är trasig i ditt instrument. Jag bytte själv ut varvräknaren, exakt likadan som din, på min Etec när den slutade fungera. Evinrude skulle ha 7000kr för varvräknaren så jag beställde en original Faria-mätare på Ebay för 1700kr inkl frakt och tull. Bara att plugga i och köra.

Det finn ett lite stycke i manualen jag bifogade som hanterar belysning, och enligt den verkar det som man använde upp/ner-pil för att ställa belysningen.

 

 

lightning.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har varit ute i båten nu ikväll, och precis som du skriver var det bara att klicka på pilarna för att få igång belysningen, var perfekt med länken du skickade med på instrumentet .

Tack till er alla som hjälp till med detta, 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...