Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nimbuss

volvo penta

Rekommendera Poster

Hej på er alla  är det någon som vet hur jag ska  vinter förvara min motor volvo penta diesel AD41B Tack mvh Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Detta kan komma att bli en lång tråd då det finns många åsikter i ämnet, men här kommer i alla fall svar från hur jag själv gör:

 

1. Konservera sjövattensidan genom att köra en glykolblandning igenom motorn. Detta kan göras på olika sätt, själv lossar jag sjövattenslangen i drevet. Skarvar på en lång slang till en dunk med färskvatten. Startar motorn och när den sköljt igenom den första dunken flyttar jag slangen till en dunk med glykolblandning. När det kommer glykol genom drevet stänger jag av motorn. Klart. Det finns olika sätt att säkerställa att man inte spiller ut glykolen i naturen - t.ex. en bra kärl under drevet eller en s.k. drevsäck.

 

2. Kontroller glykolhalten i det slutna kylsystemet och fyll på om det behövs.

 

3. Byte av olja och oljefilter. Helst görs detta innan upptagning då det är lättare att göra om man först varmkör motorn.

 

4. Det finns de som också plockar ur impellrar och förvarar dem infettade över vintern - dock inget som jag någonsin gjort.

 

Som sagt - detta är hur JAG gör, men det kommer säkert fler åsikter i ämnet

 

/Christian

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...