Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Staffanni

Bavaria 40 Cruiser, sova i salongen?

Rekommendera Poster

Jag funderar på att hyra en Bavaria 40 Cruiser för segling i Grekland i september 2023. Beroende på  besättningens sovvanor och lättstörda nattsömn finns det behov av att kunna sova även i salongen. Är det någon som vet om man kan sänka ner matbordet och få en större plan yta med 1-2 bäddar i salongen? Det är svårt att avgöra utifrån de skisser och bilder på båten som jag hittat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte uthyraren/-na svara på det annars?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag seglar en 37a och där får man plats 2 i salongen (1 på var sida) genom att ta bort ryggstöden. I 40ans fall tror jag att du bara kan räkna med max 1 i salongen. Jag hittade uthyrare som anger antalet bäddar som 6+1.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har seglat med två olika Bavarabåtar en 40:a från 2001 och en lite nyare 39:a från 2005 eller liknande, och ingen av dem har förberedda sovplatser i salongen.

 

Men visst går det att sova även i salongen, en vuxen får plat i u-soffan, och ett litet barn kan säkers sova i den lilla soffan på andra sidan bordet.

Och är folk riktigt trötta så finns den plats för minst tre personer till på durken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! ursäkta lite OT:

 

Osäker på om du hyrt innan osv. men ett tips gällande att sova på båt i Grekland är att det är varmt!

 

Jag var nere och seglade en Bavaria 47:a för något år sedan, den hade 4 dubbelkabiner så vi trodde alla att det skulle vara toppen med "eget rum" och avskildhet osv. Det slutade med att alla sov med öppna dörrar, för att kunna få lite genomströmning av luft. 

 

Bara ett tips! Jag har dock aldrig haft så bra/trevlig segling som i Grekland, så jag rekommenderar dig starkt att köra på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...