Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Steffe22

Kommer ingen diesel - bara luft

Rekommendera Poster

Kanske det finns en tråd men……jag fick problem när jag var ute till havs med att motorn avtog i varv. Gasade jag så dog den men det gick att tuffa hjälpligt på tomgång till hamn. Har bytt finfilter och förfilter. Luftat. Avmonterat och återmonterat förfilter. Har en ny elektrisk bränslepump. Den ´´tickar ´´ och.verkar bara få luft. Har kollat tanken och fyllt den med 25 l. Har prövat med bränsleslangen från dunk och då fungerar det. Jag blir inte klok på detta. Måste få igång den eftersom den ska upp på land nu. Har en Sole` mini. Tackar för alla tips. Känns som att jag prövat det jag kan. /Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skräp i tanken som blockerar "sugröret" kanske?

 

Öppna tanken och kolla.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade liknande bekymmer vid sjösättning i våras. Då var det rejäla torrsprickor i bränsleslangen. Kolla dina slangar noga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Steffe22:

 Har en ny elektrisk bränslepump. Den ´´tickar ´´ och.verkar bara få luft. 

Vet du att den bara får luft eller tror du att det är så? Du nämnde att det funkar med slang ner i dunk, betyder det att bränslepumpen alltså fungerar i det läget?

 

Om den bara får luft när den är kopplad till tank, men fungerar när du lägger slangen ner i extern dunk så är det uppenbart att problemet är mellan punkten du lossat slangen och insuget inuti tanken. Så felsökningen ska du koncentrera till den delen av systemet. 
Börja med tipsen du fått om insugsröret och slangar. 
 

Kanske kan du koppla en pump eller tryckluft till punkten du lossat slangen och blåsa i riktning mot tanken för att se om det är fri förbindelse. Kanske du då trycker ut eventuellt skit ur insugsröret i tanken. 

Har du inspektionslucka till tanken så öppna den och kolla hur det ser ut i tanken.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle det komma luft om slangen från tanken eller tankröret vore igensatt?

Jag tror du ska kolla alla slangar, skarvar och filtertätningar före matarpumpen så att är absolut tätt. Minsta läckage där gör att du får in luft i systemet. Om problemen började innan du bytte filter så kolla slangarna och byt allt som ser gammalt ut. Kom problemen efter filterbyte kolla att alla packningar sitter rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Rascal:

Varför skulle det komma luft om slangen från tanken eller tankröret vore igensatt?

Tror det syftas på att det inte kommer diesel, det var i alla fall min syftning. Korrekt bör väl bli vakuum  (ingen diesel)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Boanjohan:

Tror det syftas på att det inte kommer diesel, det var i alla fall min syftning. Korrekt bör väl bli vakuum  (ingen diesel)?

Rubriken säger att det kommer luft men ingen diesel, tolkar jag som läckage inte vakuum. Vi får hoppas på mer info.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den suger alltså ingen diesel. Försöker jag lufta så kommer bara luft-ingen diesel. Jag vet inte vad du menar med vacuum?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Steffe22:

Den suger alltså ingen diesel. Försöker jag lufta så kommer bara luft-ingen diesel. Jag vet inte vad du menar med vacuum?

Kommer det luft när du luftar så finns det ett läckage någonstans som släpper in luften i systemet. Du måste hitta läckan och täta. Se mina förslag till felsökning tidigare i tråden. 

Om det vore tätt i tankröret och slangar och filter skulle det inte komma någonting dvs bildas vakuum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för hjälpen. Det var ett läckage vid kopparröret till tanken. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så bra att det löste sig. 

 

En villfarelse dock. 

Med en sketen bränslepump går det aldrig att uppnå vacuum. 

Detta är bara ett allmänt antagande, som vissa svänger sig med. 

Däremot ett visst undertryck är möjligt. 

 

Har jag fel eller? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Så bra att det löste sig. 

 

En villfarelse dock. 

Med en sketen bränslepump går det aldrig att uppnå vacuum. 

Detta är bara ett allmänt antagande, som vissa svänger sig med. 

Däremot ett visst undertryck är möjligt. 

 

Har jag fel eller? 

Om du har fel beror lite på vilken definition av vakuum som ska användas. Ska den strikta användas där vakuum betyder lufttomt, så måste du ut i rymden för att uppnå det. Inte ens de kraftigaste "underttyckspumparna" klarar av att gör ett utrymme helt lufttomt. Hos gemene man är vakuum det samma som undertryck i varierande grad. Så det är bara att välja om du har rätt eller fel.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Hybro:

Så bra att det löste sig. 

 

En villfarelse dock. 

Med en sketen bränslepump går det aldrig att uppnå vacuum. 

Detta är bara ett allmänt antagande, som vissa svänger sig med. 

Däremot ett visst undertryck är möjligt. 

 

Har jag fel eller? 

Det handlar inte om att svänga sig med uttryck utan att försöka förklara för folk hur och var dom ska felsöka. Och det funkade ju denna gång.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gång hade jag tätt i luftningen till en bensintank på en moped. En med självfall till förgasaren, ingen bensinpump. 

Då hade jag alltså vacuum i tanken? 

 

Ungeför som man suger saft genom ett sugrör, med innåtbångnande kinder. 

 

Hungersug i magen.... Typ av vacuum i magsäcken? 

 

 

Långt ifrån det jag lärde mig på fysiklektionerna i högstadiet. 

Nån fler som varit delaktig? 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-09-30 vid 16:43 skrev excel319:

Om du har fel beror lite på vilken definition av vakuum som ska användas. Ska den strikta användas där vakuum betyder lufttomt, så måste du ut i rymden för att uppnå det. Inte ens de kraftigaste "underttyckspumparna" klarar av att gör ett utrymme helt lufttomt. Hos gemene man är vakuum det samma som undertryck i varierande grad. Så det är bara att välja om du har rätt eller fel.

Ska man vara strikt så betyder ju inte vakuum lufttomt, utan snarare partikeltomt, och det existerar ju bara i teorin.

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vakuum

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

En gång hade jag tätt i luftningen till en bensintank på en moped. En med självfall till förgasaren, ingen bensinpump. 

Då hade jag alltså vacuum i tanken? 

 

Ungeför som man suger saft genom ett sugrör, med innåtbångnande kinder. 

 

Hungersug i magen.... Typ av vacuum i magsäcken? 

 

 

Långt ifrån det jag lärde mig på fysiklektionerna i högstadiet. 

Nån fler som varit delaktig? 

 

 

 

 

Man ska prata med bönder på bönders vis och med de lärde på latin. Ditt val.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha ha, vilket pådrag det kunde bli av ett litet ord😂


Om det hade varit stopp i insugsröret (och inte läck som det var nu) och den elektriska pumpen  tickat på och inte kunnat skvätta ur sig någon diesel på "utlopps" sidan av pumpen, vad är det då den pumpar ut? Luft? Vaccum? Hybrid vaccum? Hybrid luft? 
 

Hade jag haft det dieselproblemet och frågat på ett forum så hade jag troligen försökt förklara det problemet med något av följande två alternativ:

- det kommer ingenting

- det kommer luft

Två enkla vardagliga beskrivningar av ett enkelt problem om att det inte kommer diesel och hoppats att få svar med tips på saker som gör att det inte kommer diesel. Intressant att vissa svar kan leda till så mycket sido diskussion🙂

Och att lärde bara förstår latin........man skulle ju lätt kunna tro att lärde  även förstod bondespråk eftersom de är lärda😉

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...