Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
kefflon

Crescent Marine 4 byta tändspole?

Rekommendera Poster

Hej,  hur kommer jag åt tändspolen? Ser den genom hålet, men kan liksom inte få av locket. Öppnar jag ovanifrån eller måste jag lossa nåt under? 

44ED6530-3AB6-4AF9-A859-B8EBABD12F36.jpeg

575CDC50-E35B-4C00-A371-F083A6894D52.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev kefflon:

Hej,  hur kommer jag åt tändspolen? Ser den genom hålet, men kan liksom inte få av locket. Öppnar jag ovanifrån eller måste jag lossa nåt under? 

44ED6530-3AB6-4AF9-A859-B8EBABD12F36.jpeg

"Grejen" som sitter över brytarna (den med hålet i) är ett svänghjul på vars insida det sitter magneter. På motsatta sidan av brytarna sitter det en spole som fixar strömmen till gnistan på tändstiftet.

Du har lyckats få loss svänghjulsmuttern. Då är det "bara" att med hjälp av en avdragare dra svänghjulet rakt upp från axeln det sitter på. Sedan ligger brytarna fritt för demontering. På axeln ska det även sitta en kil som styr svänghjulet så det hamnar i rätt vinkel när det ska skapas el från magneten och påverka brytarspetsarna vid rätt vinkel i förhållande till när tändstiftets gnista ska utlösas så bränsleblandningen i cylindern antänds. Håll rätt på kilen o se till att den kommer i spåret på svänghjulet vid återmonteringen.

Det kan vara trögt att få ner svänghjulet på axeln vid återmonteringen men det är bara att ta i med muttern så det pressas ner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Lintott, då tror jag jag fattar. Ser några gängor där utanför där svänghjulsmuttern satt. Ska mäta dom. Är det typ en sån här avdragare jag kan använda? 

E42E2B54-282B-4E87-A80C-29EF1A687D29.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just precis en sådan. Tändsystemet på dessa är samma som användes på samtida moppar. Även den 6V belysningspolen finns kvar, kopplad till kontakterna framtill på motorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev kefflon:

Tack guestsson, då testar jag en sån. Har precis gjort en flotte.

8EBB2F43-0C13-4E82-AFC2-F042E98E437E.jpeg

Å så ska du snarast investera i en flytväst till den lille gasten!

 

Jag har fiskat upp en sådan liten junior utan flytväst en gång. Föräldrarna blev panikslagna när jag lämnade över en dyngblöt pojke och de insåg att de inte hade haft ögonen på honom hela tiden.....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...