Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Los_capitanos

Avfuktare 220V

Rekommendera Poster

Hej alla ni som ligger i på vintern. Vi kommer göra detta för första gången och jag tänkte införskaffa en 220 avfuktare inför vintern.

Dock undrar jag, vad för kapacitet skall den ha, vilken fuktighet skall man ha i båten, etc.

 

Dela gärna med er av era erfarenheter, hur gör ni med värme och så…..?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Los_capitanos:

Hej alla ni som ligger i på vintern. Vi kommer göra detta för första gången och jag tänkte införskaffa en 220 avfuktare inför vintern.

Dock undrar jag, vad för kapacitet skall den ha, vilken fuktighet skall man ha i båten, etc.

 

Dela gärna med er av era erfarenheter, hur gör ni med värme och så…..?

 

Kapaciteten beror antagligen på storlek och typ av båt, så du kanske ska berätta lite om vilken båt du har.

Redigerad av Rascal
.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Los_capitanos:

vilken fuktighet skall man ha i båten

Jag vet att detta har diskuterats förut i forumet och någon hade en snygg graf som visade mögeltillväxt vid olika fukthalter. Minns inte exakt, men jag har ställt min avfuktare på 60%, har för mig att mögeltillväxten är i princip noll så länge det håller sig under det.

 

Avfuktaren jag har tror jag heter typ Woods MRD10. Jag kom fram till att det viktiga var att köpa en med funktion som dels stänger ner automatiskt när det blir för kallt och där det dels förstås går att ställa en fuktgräns som den håller sig under.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Los_capitanos:

Det är en SO 449

Mycket upplysande kod som väl alla förstår utom jag.

Men den gick att googla på som tur va. 

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kraftigt temperaturberoende.  Under 80% rf räcker.

image.png.716f34749acd75de0a5686c55bde1497.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värt att notera just nu, är att avfuktarna drar ju en hel del ström... och dom skall ju gå 24-7, eller hur man nu skriver det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Acetec... Är strömsnål. 

 

Men dyr i inköp. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Hybro:

Acetec... Är strömsnål. 

 

Men dyr i inköp. 

 

Sorptionsavfuktare (med alla olika namn de förekommer under) är bra och effektiva ner till ganska låga temperaturer. Men jag vet inte om 930W vid avfuktning och 550W vid bara fläkt är så strömsnålt (EvoDry 12). Men det kanske finns mindre/strömsnålare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Värt att notera just nu, är att avfuktarna drar ju en hel del ström... och dom skall ju gå 24-7, eller hur man nu skriver det.

Nja, inte helt sant. Den går ju tills den fått ned luftfuktigheten till inställd nivå, sedan behöver den ju inte göra mycket mer förutsatt att man har lyckats få det tätt. Jag har i år försett min med en elmätare, ska återkomma senare med siffror på förbrukningen. Tror inte det blir farligt många kWh över vintern.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under 60% är ju oftast onödigt i en båt. Håller man det så kommer man hålla oskyddat stål och järn rostfritt. Bra för innehållet i verktygslådan men 80% räcker som sagt för att hålla möglet borta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla synpunkter. Känner dock att jag inte gav alla förutsättningar så låt oss (nästan) starta på nytt;

 

Båten är en Jeanneau 449 Sun Odyssey som kommer att ligga i sjön i GBG-området över vintern. Jag kommer ha elektriska värmeelement samt elektrisk avfuktare. Vi tänker inte tömma båten på textilier. När vi inte kommer att vara i båten (övernattning lite då och då) kommer jag försöka hålla en temperatur på 5-7 grader. Då vi är i båten kommer det att vara varmt, gissar på ca 20-25 grader.

 

Utifrån ovan undrar jag;

 

- Vilken fuktighetsgrad borde jag ha under de kalla perioderna?

- Vilken avfuktare föreslår ni?

- Skall jag hålla högre eller lägre "underhålls" temperatur eller kommer 5-7 grader att funka?

- Kommer vi kunna ha vatten i tankarna och använda det när vi kommer att vara i båten eller borde jag tömma dom?

- Hur bör jag tänka kring genomföringar (öppna, stängda, halvöppna)?

- Tänker köra motorn varm ett par gånger varje månad. Tänker jag rätt?

 

(Är inte speciellt känslig kring strömförbrukningen, inom rimliga gränser så klart)

 

 

Redigerad av Los_capitanos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

jag skulle ställt in ett litet element på ca 7-900 watt som håller lite grundvärme i båten, givetvis termostat styrt, så vid dagar över 6-7 grader behöver den inte gå, sen en avfuktare som går även den styrd på luftfuktigheten, de fungerar mycket bättre med lite värme i båten. Ställer in detta i vår 439 a vart år. lite goare att komma till båten med. Vi ligger inte i vattnet utan på land i ett båthus ,men blir kallt där med. vi har ett sådant ståendei på vintern

image.png.6833bb870a311e1cda1070e89b156700.png

//Johan

Redigerad av Comfort4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Comfort4:

jag skulle ställt in ett litet element på ca 7-900 watt som håller lite grundvärme i båten

Vad tillför värmen egentligen, mer än att det drar ström och ökar benägenheten för mögeltillväxt? Jag menar, under ca 5 grader så upphör ju i princip möglet att växa så det är väl bara bra om det är så kallt?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med dagens läge på energimarknaden pga. Rysslands krig i Ukraina så tycker jag alla bör tänka till en extra gång och välja bort onödig elförbrukning oavsett om man har råd eller inte.

 

Vi kommer ändå att köra avfuktare (vilket egentligen är onödig användning) ett par veckor, men sedan behöver den inte gå mera. Det brukar väl gå runt 100 kWh för avfuktning. Brukar låta den gå på timer, två timmar drift och två timmar avstängt eller kanske fyra timmar avstängt. Vår har ingen fuktstyrning. Vi har ingenstans att förvara dynor mm. längre annat än i båten.

 

Avfuktningen tar tid beroende på att fukten ska krypa ut ur alla dynor, trä, böcker, etc. så avfuktaren behöver inte gå så mycket så därför kör vi timer, men har man fuktstyrning så löser det sig ju automatiskt.

 

De minsta modellerna räcker gott till en 40 - 50 fots båt så länge man tätar så att det inte kommer in luft utifrån. Bra att kompletera med en bordsfläkt för att få cirkulation i hela båten. En akterruff är ju ofta lite avskild och svårt att få cirkulation till.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

Vad tillför värmen egentligen, mer än att det drar ström och ökar benägenheten för mögeltillväxt? Jag menar, under ca 5 grader så upphör ju i princip möglet att växa så det är väl bara bra om det är så kallt?

Hej

avfuktningen funkar väl just så, man tar varm luft o sänker tempen på den då får man ut fukten, om luften är för kall blir effekten lidande. Märks på behållaren att det blir mindre vatten när det är kallt

 

image.png.512dae47a1cf411b7102178ce20e33c3.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Comfort4:

Märks på behållaren att det blir mindre vatten när det är kallt

Kall luft har mycket lägre kapacitet för att hålla vattenånga jämfört med varm luft, så i kall luft finns det helt enkelt mindre mängd vatten att få ut, så det är den främsta anledningen till att det blir mindre vatten ur maskinen när det är kallt.

Tyvärr är det ju relativ luftfuktighet, dvs den faktiska halten vatten i luften relativt den maximala vid den temperaturen, som avgör hur t ex mögel växer och om järn rostar. Hade det varit absolutmängden hade vintern varit helt oproblematisk ur fuktsynpunkt! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla synpunkter. 
 

Utifrån dem kommer det bli; avfuktare som skall hålla 75% luftfuktighet, 2 fläktar samt ca 2, 3 grader ”varmt” som lägst. 
 

skall bli spännande det här……

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl också bra om avfuktaren kan starta själv efter att strömmen varit bruten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, sant. Med det är inget måste. Vi bor ca 10 min från hamnen så man får helt enkelt döna dit. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en Woods sorptionsavfuktare WDD80 inställd på 50% och två värmare i inställda på ca 3-4 grader. Detta i en Compis 36 som ligger i vattnet i Grebbestad under vintern. Övervakas med mobil och app Alfred camera, samt Sonoff wifi-brytare. Värmarna startar väldigt sällan då avfuktaren även värmer vid drift. Räkar med en medelförbrukning på max 2 kWh/dygn. 

Tänkt komplettera med en fläkt i rörsystemet som fördelar värmen från Webaston, som inte är inkopplad för tillfället, för att få bra cirkulation i alla utrymmen. Denna har jag tänkt ska gå kontinuerligt. 

Redigerad av Tofriis
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen detaljkunskap i ämnet. Kan bara säga att allt är kopplat till temperatur och om man vistas i båten eller inte. Det är min erfarenhet från sommarstugan. Om du inte vistas där på vintern, då behövs ingen avfuktare. Men om du vistas där, då måste framför allt temperaturen upp, för annars blir det mängder med kondens från utandningsluften. Avfuktare vet jag inget om, men det är väl mest nödvändigt ifall du inte får upp temperaturen tillräckligt när du är där.

Redigerad av Terri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att vädra är också nödvändigt. Men det är klart, på vintern vill man inte vädra ut värmen. Med spis och skorssten sker vädringen automatiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Terri:

Har ingen detaljkunskap i ämnet. Kan bara säga att allt är kopplat till temperatur och om man vistas i båten eller inte. Det är min erfarenhet från sommarstugan. Om du inte vistas där på vintern, då behövs ingen avfuktare. Men om du vistas där, då måste framför allt temperaturen upp, för annars blir det mängder med kondens från utandningsluften. Avfuktare vet jag inget om, men det är väl mest nödvändigt ifall du inte får upp temperaturen tillräckligt när du är där.

Har inte heller jag någon detaljkunskap i ämnet men jag måste reagera på det du skriver ovan. Utandningsluften innehåller lika mycket fukt oavsett om det är varmt eller kallt. Det är bara det att det bildas synlig ånga när temperaturen är kall.

Så, oavsett om du SER fukten eller ej så finns den där och att höja värmen minskar inte fuktigheten (snarare ökar den vid ökad temperatur då varm luft kan innehålla mer fukt än kall).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, ChristerN said:

Har inte heller jag någon detaljkunskap i ämnet men jag måste reagera på det du skriver ovan. Utandningsluften innehåller lika mycket fukt oavsett om det är varmt eller kallt. Det är bara det att det bildas synlig ånga när temperaturen är kall.

Så, oavsett om du SER fukten eller ej så finns den där och att höja värmen minskar inte fuktigheten (snarare ökar den vid ökad temperatur då varm luft kan innehålla mer fukt än kall).

Ja ok, det var därför jag la till att det även är viktigt att vädra. Men om man inte har en spis som naturligt måste dra in ny luft i bostaden, så förstår jag om man vill sluta tätt och ha en avfuktare istället. (Tills syret tar slut.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-11-25 vid 18:58 skrev Tofriis:

Vi har en Woods sorptionsavfuktare WDD80 inställd på 50% och två värmare i inställda på ca 3-4 grader. Detta i en Compis 36 som ligger i vattnet i Grebbestad under vintern. Övervakas med mobil och app Alfred camera, samt Sonoff wifi-brytare. Värmarna startar väldigt sällan då avfuktaren även värmer vid drift. Räkar med en medelförbrukning på max 2 kWh/dygn. 

Tänkt komplettera med en fläkt i rörsystemet som fördelar värmen från Webaston, som inte är inkopplad för tillfället, för att få bra cirkulation i alla utrymmen. Denna har jag tänkt ska gå kontinuerligt. 

Kan nu tillägga att driften av avfuktaren och därmed förbrukningen sjönk långsamt men säkert och verkar nu planat ut på i medel ca 0,9 kWh/dygn. Värmarna har inte gått alls senaste månaden, men kallare dagar kommer såklart... 

 

Angående avfuktare eller ej är jag helt övertygad om att det krävs för att hålla relativ fuktighet under gränsen för mögeltillväxt. 

 

 

 

image.png.0cb92d55232c6e8d524cd8de5c855c98.png

Redigerad av Tofriis
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-11-26 vid 14:14 skrev Terri:

Ja ok, det var därför jag la till att det även är viktigt att vädra. Men om man inte har en spis som naturligt måste dra in ny luft i bostaden, så förstår jag om man vill sluta tätt och ha en avfuktare istället. (Tills syret tar slut.)

Fast nu pratar vi väl inte om en bostad utan en (obebodd) båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 hours ago, ChristerN said:

Fast nu pratar vi väl inte om en bostad utan en (obebodd) båt?

Jag menar framför allt en båt som man bor i på vintern. Principen är väl densamma i en stuga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-12-05 vid 16:40 skrev Tofriis:

Kan nu tillägga att driften av avfuktaren och därmed förbrukningen sjönk långsamt men säkert och verkar nu planat ut på i medel ca 0,9 kWh/dygn. Värmarna har inte gått alls senaste månaden, men kallare dagar kommer såklart... 

 

Angående avfuktare eller ej är jag helt övertygad om att det krävs för att hålla relativ fuktighet under gränsen för mögeltillväxt. 

 

 

 

image.png.0cb92d55232c6e8d524cd8de5c855c98.png

Liten uppdatering för ev intresserade. 

Ursprunglig uppskattad förbrukning om ca 2 kWh/dygn verkar hålla. Den lägre på ca 1 kWh var tillfällig under en period med för årstiden ovanligt höga temperaturer. När temperaturen sjönk igen fick avfuktaren jobba mer för att hålla inställt värde. Med undantag för ett par väldigt kalla dagar har värmarna inte slagit till då den ökade drifttiden för avfuktaren tillfört nog med värme. Förutom ett par irriterande strömavbrott på bryggan har allt funkat bra, jag värmer ju hellre med avfuktaren än med värmarna. Optimalt hade varit att kunna ställa in en automatisk start av avfuktaren på både temperatur och fukt, tex under 2 grader eller över 60%. Kanske ordnar det med nya givare/brytare från Sonoff... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...