Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
pataW

Konservering av drevet?

Rekommendera Poster

Har skaffat min första "riktiga båt" i somras, och nu dyker alla frågetecken upp när vinterupptagningen närmar sig...

Har en Ryds 23 dc med mercr 4,3 mpi sötvattenkyld. Har lyckats googla fram på detta innehållsrika forum att formodligen 

har 2 kylvattenintag, ett i durken (som jag kan se) och som går till impellerpumpen och drivs av multiremmen (pumpen läcker förövrigt

och ska bytas i vår). Men tydligen så sitter det även en impeller i drevet (har aldrig sett det, har aldrig sett båten undertill eller drevet).

Tydligen måste drevet kylas även fast det ligger i vatten om jag fattat rätt?). Min fråga är när jag ska köra glykol i motorn, hur gör

jag med drevet...? räcker det med att byta/kolla drevoljan så det inte finns vatten i den?

 

mvh 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får skaffa spolmuff sedan en dunk med glykolblandning som du kopplar med slang till spolmuffen. Placera dunken så det blir självfall till drevet. Spolmuffen sätter du över drevets vattenintag. Sitter på ovansidan av växelhuset. Byta drevoljan är smart att göra på hösten, om det skulle vara problem så finns ju tiden att fixa.
Bälgarna bör det också kollas på, vet du när dessa byttes senast?

 

Du får knåpa ihop något så du kan köra motor o drev parallellt med kylvatten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fanns en faktura i dokumentationen som gällde byte av knutbälg och lager och anoder som jag förstår men det finns väl fler (kanske 3 bälgar där innanför?) det var iaf rätt dyrt 12-13 tusen och var gjort före denna säsong… 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade hoppats kunna gjort det lätt för mig själv och lossat slangen på sjövattenintaget och matat på glykol där låtit impeller suga in tills det kom ut "där bak" helst utan att den startar ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På många 4,3 i uttern, ryds mm så tar de kylvatten från en genomföring direkt till vattenpumpen oå motorn. Oftast då så används inte impellern i drevet. Slangen mellan bälghuset och skölden finns då inte eller brukar endast vara en slangstump. Alltså kan du INTE köra glykol via drevet in i motorn. Kör då via sjövattenintaget du ser i motorrummet. 

 

Ibland använder man både sjövattenintag i skrovet samt impellern i drevet för kylning, men det oftast på V8:orna och inte din V6:a. 

 

Du kan dubbelkolla att din båt endast använde sjövattenintaget genom att det inte sitter ett T-kors mellan intaget och impellerpumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev pataW:

Aha… bra info Tack!

mvh

Ingen fara. Glöm inte heller att tömma blocket på sjövatten innan du konserverar, om du nu har sjövattenkylning och inte sötvattenkylning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Niklasss:

På många 4,3 i uttern, ryds mm så tar de kylvatten från en genomföring direkt till vattenpumpen oå motorn. Oftast då så används inte impellern i drevet. Slangen mellan bälghuset och skölden finns då inte eller brukar endast vara en slangstump. Alltså kan du INTE köra glykol via drevet in i motorn. Kör då via sjövattenintaget du ser i motorrummet. 

 

Ibland använder man både sjövattenintag i skrovet samt impellern i drevet för kylning, men det oftast på V8:orna och inte din V6:a. 

 

Du kan dubbelkolla att din båt endast använde sjövattenintaget genom att det inte sitter ett T-kors mellan intaget och impellerpumpen.

Jo men om impellern sitter kvar i drevet för drevets kylning måsta TS även koppla in vatten den vägen annars så bränner impellern i drevet. Har alltså inget med motorkylningen att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Gelis:

Jo men om impellern sitter kvar i drevet för drevets kylning måsta TS även koppla in vatten den vägen annars så bränner impellern i drevet. Har alltså inget med motorkylningen att göra.

Även fast impellern sitter kvar så bränner man inte en sån stor impeller på 20 sekunder, som det tar att suga in glykolen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Niklasss:

Även fast impellern sitter kvar så bränner man inte en sån stor impeller på 20 sekunder, som det tar att suga in glykolen.

Helt riktigt inte på den korta tiden som du beskriver, men vem säger att TS bara kör i 20 sek. TS kan ju tex köra med färskvatten först för att varmköra motorn inför ett oljebyte.
Nu verkar ju TS lite oerfaren av konserveringsprocessen  och då bör alla kort komma upp på bordet. Och en risk är att en impeller gillar inte att snurra några längre tider utan vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gelis:

Helt riktigt inte på den korta tiden som du beskriver, men vem säger att TS bara kör i 20 sek. TS kan ju tex köra med färskvatten först för att varmköra motorn inför ett oljebyte.
Nu verkar ju TS lite oerfaren av konserveringsprocessen  och då bör alla kort komma upp på bordet. Och en risk är att en impeller gillar inte att snurra några längre tider utan vatten.

Den kanske inte går sönder på 20 sekunder men en minut utan vatten räcker för att den ska gå sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som man sätter på spolmuff då under tiden man konserverar motorn men min undran var väl också om det krävs glykol i drevdelen eller rinner vattnet av /(ingen frysrisk)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pataW:

Känns som man sätter på spolmuff då under tiden man konserverar motorn men min undran var väl också om det krävs glykol i drevdelen eller rinner vattnet av /(ingen frysrisk)?

Nu vet jag inte hundra med Alpha drevet, men det är ju nästan en kopia av ett utbordarväxelhus. Och en utombordare dränerar sig själv.
Fördelen med glykol är ju inte bara frysskyddet utan också delvis skydd mot korrosion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok då gäller det att få ihop nån lösning med självfall från dunk ner till drevet samtidigt som man matar på från sjövattenintaget men kanske ändå går utan att starta (bara med startmotorn) och så köra tills det har gått runt alltså, från det ena till det andra hur viktigt är det egentligen med tillsats till bensinen eller är det bara sälj...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig använt något sådant och har aldrig haft några problem med bränslet. Full tank, eller nästan i alla fall, på hösten. har även några jeepdunkar som står med soppa över vintern som tankas i båten på våren. Upplever inte något strul med detta.
Dock så brukar jag köra lite 2 takts alkylatbensin vid vinterkonserveringen, motorn får gå dom sista minuterna från en dunk alkylat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...