Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
samanthis

Evinrude -86 tvåtakt dog i drift

Rekommendera Poster

Är helt ny på det här med motorer och har försökt att suga åt mig information dels här och på Google i övrigt.

 

Båtmotorn är en evinrude tvåtakt från -86. 

Mitt i drift på sjön så tvärdog motorn och sen starta den aldrig igen. Den gick fint hela dagen och visade inga dåliga symtom. När den dog så var det inget hostande eller att den tappa lite kraft i taget utan den tvärdog. Motorn rök lite mer än vad den tidigare gjort men det var också väldigt mycket kallare ute än vad det tidigare varit. Röken var förövrigt vit. 

 

Tändstift, primärpump, bränslepump och förgasare är tittat på. Stiften är bytta och förgasaren är tvättad, ny primärpump. Packningar och membran ser bra ut. Den har inte skurit antar jag eftersom det går att dra i snöret och man ser tydligt att det roterar. Bensinen är fräsch och olja har den fått, ca 1,5% enligt spec. Bensinen kommer fram hela vägen. Hur går jag vidare med felsökning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vit rök brukar ju betyda på att vatten läckt in i cylindrarna, vilket kan bero på att topplockspackningen är dålig, och då är det ju lämpligt att göra ett kompressionstest.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn tvärstannar inte pga blåst topplockspackning. Jag skulle misstänka tändmodulen, den brukar ofta ge upp helt utan förvarning. Har du kollat om du har gnista?

 

Sen har det ibland lett till långa omständiga felsökningar där man slutligen kom fram till att man-över-bord-kontakten lossnat 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev No_jah:

Vit rök brukar ju betyda på att vatten läckt in i cylindrarna, vilket kan bero på att topplockspackningen är dålig, och då är det ju lämpligt att göra ett kompressionstest.

Jag hade också en Evinrude när det begav sig... en trettiofemhästare.

Det började väl med att impellern till kylvattnet blev sliten, motorn blev för varm och topplocket slog sig och blev litet snett, då pajade ju topplockspackningen. Till att börja med gick det att köra på bara en cylinder, men sedan gick inte det heller. Det var en himla tur att jag hade åror i den båten och att det var pålandsvind... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Faderullan:

Motorn tvärstannar inte pga blåst topplockspackning. Jag skulle misstänka tändmodulen, den brukar ofta ge upp helt utan förvarning. Har du kollat om du har gnista?

 

Sen har det ibland lett till långa omständiga felsökningar där man slutligen kom fram till att man-över-bord-kontakten lossnat 🙂

Ja, brytaren eller kontakter till dödmansgreppet är ju såklart det första och enklaste stället att kontrollera när det är så att  motorn plötsligt tvärdör och inte sedan går att starta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma hände mig med min 30hk från -96. Första gången var det dödarknappen som oxiderat och inte tillät tändning, nästa gång var det dödmansgreppknappen som oxiderat.

 

Ta ut ett tändstift och sätt på tändhatten, dra i snöret/startmotor - gnista?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu testat att mäta med multimeter. Jag fick inte nåt mätresultat på spänning från någon utav spolarna. När jag kopplade bort killswitchen och försökte starta så fick jag utslag på ena spolen med 0,5V vilket knappast är tillräckligt, den andra helt död. Hur kan båda spolarna ge sig samtidigt? Är hela statorn körd tro? Hade inte verktyg för att kunna montera bort svänghjulet och titta men det blir väl nästa steg antar jag? Verkar inte finnas stator till denna modell längre oavsett. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du ställt in din multimeter på? 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avdragaren till svnänghulet köper du  på Biltema, ingen stor utgift.
Låter att dina tändspolar får ingen inspänning.

 

Borde gå att köpa statorn hos någon som har skrotad sin Envinrude om det behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kört den fysiska kollen efter gnista? dvs. ta ur stiftet, håll det mot godset och dra i snöret? Det kan vara svårt att mäta om man har ström i tänddelarna.. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...