Jump to content
Tuesday 06 December 2022
Sign in to follow this  
Tempest

Tohatsu 9.9 EFI 2022

Recommended Posts

Hej, Funderar på att köpa en ny Toahtsu 9.9 EFI och då får man ju 15hk.

Ser dock att de inte längre har hajfenan (Offeranoden) som kunde justeras för att motorn inte ska dra åt sidan av propellerns rotation.

 

Utan den så blir det ju livsfarligt om man tappar styrpinnen och båten gör ett tvärkast.

Är det någon som vet hur det är tänkt att fungera. Har idag en 12 år gammal 9.8, utan den fenan skulle den vara livsfarlig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minuter sedan skrev Tempest:

Ser dock att de inte längre har hajfenan (Offeranoden) som kunde justeras för att motorn inte ska dra åt sidan av propellerns rotation.

 

Utan den så blir det ju livsfarligt om man tappar styrpinnen och båten gör ett tvärkast.

Är det någon som vet hur det är tänkt att fungera. Har idag en 12 år gammal 9.8, utan den fenan skulle den vara livsfarlig.

Svårt att tro att hajfenan på Tohatsun håller emot om styrningen släpper.

Jag har ingen hajfena på min 300'a. Den tog Yamaha bort i designen för några år sedan.

image.png.749ff9ce32141b77124adabfd1cfd841.png

image.png.a07fa6812104d9ace06a77737c33e7bc.png

 

Edited by Kane

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Kane:

Svårt att tro att hajfenan på Tohatsun håller emot om styrningen släpper.

Jag har ingen hajfena på min 300'a. Den tog Yamaha bort i designen för några år sedan.

image.png.749ff9ce32141b77124adabfd1cfd841.png

image.png.a07fa6812104d9ace06a77737c33e7bc.png

 

Tror det kan vara annorlunda när man har ratt. Men med styrpinne så märks skillnaden tydligt. När fenan var rak, kunde man inte släppa styrpinnen, då gick båten in i en kraftig gir. Med trimfenan snedställd, kunde man släppa styrpinnen i full fart och båten gick rakt fram. Så betydelse har den.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nja, denna anod, hajfena, har inte så stor påverkan att den kan motverka ett tvärkast som du beskriver det. Hela skeddan och formen på växelhuset är för stor motkraft att den lilla fenan ska göra skillnad för ett tvärkast. Men absolut kan den göra mindre skillnader man tycker att båten drar minimalt åt något håll, men denna effekt visas ofta vara placebo...

 

Idag byter man oftast denna hajfena mot en platt utan fena,  för att när anoden korroderar kraftigt försvinner material runt bulten och fenan snurrar runt och slår i propellern. 

 

Om din motor tvärkastar när du släpper rorkulten så är det inget "konstigt", äldre motorer har inget stöd för detta och de är inte ämnade för att kunna släppas. På dagens nyare finns det vred/skruvar som ökar friktionen när du vrider motorn vilket gör att motorn kan släppas i lägre varvtal. 

 

Så länge som jag jobbat med båtmotorer har jag aldrig stött på detta att en hajfena motverkar detta. Har även sålt Nya Tohatsu...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...