Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
MickeWic

termometer med fuktmätare

Rekommendera Poster

satt och kikade efter någon termometer som även mäter fukt man kan sätta i båten så man har lite koll. Finns en uppsjö av modeller och även med wifi. 

Hade varit smidigt kunna kolla remote på sin telefon i app hur temperaturen är i båten men det kräver ju en wifi anslutning i båten. Jag har wifi i den med abbo men då måste man ha lite elektronik igång hela tiden. Någon som sett lösningar där det kanske är inbyggt någon 4G lösning i termometer som plockar strömmen från batteri (tänker ej på någon fast installation) utan någon enkelt man bara kan lägga på olika ställen i båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Victron Cerbo GX med Ruuvi tag?

Visserligen kräver Cerbon wifi och ström men det är en smutt lösning. Man kan ju lösa det med ett litet separat 12V batteri som bara sköter Cerbo och wifi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Kane:

Lite knölig att övervaka via en app på distans dock.

Ja, det var ju därför jag skrev: Om du bara vill ha en enkel termometer... 

 

Men övervakningen löses ju enkelt med en mobiltelefon som är riktad mot termometern, med installerad Web-kameraapp. Man kan även behöva någon VPN-tjänst om man inte har publik IP-adress i telefonen.

Jag har själv använt IP Webcam för vidieoövervakning.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pas.webcam&hl=sv&gl=US

 

Kanske en något knölig lösning, men man får ju ha lite fantasi. 😋

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev No_jah:

Ja, det var ju därför jag skrev: Om du bara vill ha en enkel termometer... 

TS ville ju inte ha det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Kane:

TS ville ju inte ha det.

TS skrev: Hade varit smidigt kunna kolla remote på sin telefon i app...

Det tolkar jag som att TS skulle kunna tänka sig den funktionaliteten men att det i sin tur kräver en del annan hårdvara, och därför kanske inte är  ett krav.

 

Men jag kanske övertolkar vad TS skrev?

 

Men visst finns det termometer/hygrometer med inbyggd koppling till mobilnätet, kostar dock en slant.

Tex denna:

https://www.audon.co.uk/battery_dataloggers/ws1-pro-gsm-wifi-and-3g-4g-gsm-temperature-humidity-light-sensor-cloud-data-logger-with-lcd.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

WS1-PRO-GSM var nog något sådant jag tänkte, ser ut man kan stoppa in 4G GSM kort så man inte behöver strömsätta WIFI i båten och ser även ut som den fixar ta det från vanliga batterier så borde funka för det jag tänkt, skall bara kolla i manualen så man kan tex ha 3st enheter ihopalänkade så man kanske har en master i salongen och en eller två i var sin hytt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...