Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MickeWic

portabelt element

Rekommendera Poster

Hej, 

Båten skall upp i slutet oktober men tänkte någon sista resa. Nu börjar det ju blir kallt dock. Vi har en AC anläggning med både kyla och värme, (är en 38 fotare), den låter dock alldeles för mycket för skall gå att sova med igång, även om man drar ner på lägsta hastighet. Funderade på skaffa några små portabla element de få gånger man använder båten när det är så kallt. Vi har 230V i båten så enkelt koppla in. Antar man skall satsa på oljevärmda element. 

Tips på någon bra liten modell?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte en tanke att ta reda på vad det är som låter, och åtgärda det? Kan räcka med att montera en ljuddämpare på någon slang, beroende på var ifrån ljudet kommer.

Annars finns ju oljefyllda element på närmaste byggvaruhus. Små element har lite effekt, så de blir ju ganska stora. Vill du ha litet men få ut ordentligt med värme blir det värmefläkt, tänk kupévärmare - men de låter ju.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag behövde ett element som var tyst,tittade jag på vad husvagnar/husbilar använde.

Det var ett ADAX Värmefläkt VV9T 2000 W, har använt det under sommaren i gästhamnar, det är nästan lika tyst som wallas värmaren.Inga problem att sova med det i gång under natten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elektriska element/värmefläktar låter ju ganska olika mycket men min erfarenhet är att man ganska fort vänjer sig vid ljudet. Jag tänker på alla som sover gott ombord på tåg och som tycker dunket och suset är sövande. Samma sak gäller för mig. Sov med en väldigt högljudd värmefläkt i båten för några dar sedan och det gick alldeles utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konvectorelement 2000w med 3 effektlägen har några sådana, inte i båten men olika rum hemma. Räcker att ha på lägsta 750w och lite pådragen termostat, utan fläkten blir riktigt varmt.

 

//Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nix inte köpt något, har något sedan innan som kanske testar men blir nog sista tur om några dagar om vädret är fint och då kanske vi testar med det inbyggda och kanske stänger av anläggningarna i hytterna och bara har kvar på i salongen så låter det inte så mycket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev MickeWic:

nix inte köpt något, har något sedan innan som kanske testar men blir nog sista tur om några dagar om vädret är fint och då kanske vi testar med det inbyggda och kanske stänger av anläggningarna i hytterna och bara har kvar på i salongen så låter det inte så mycket

 
Vi har också en adax, den är förvånande tyst för att vara en fläkt.
Vi har denna varianten med inställbara grader och ställbar effekt.
Adax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-10-13 vid 10:15 skrev Gullholmarn:

 
Vi har också en adax, den är förvånande tyst för att vara en fläkt.
Vi har denna varianten med inställbara grader och ställbar effekt.
Adax

Håller med om att det är ett tyst element.Har också olika effekt läge på mitt,hemma hamnen har endast 6 amp på säkringarna,men det fungerar bra på lägsta effekten,i hop med laddare.Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ronnienr10:

Håller med om att det är ett tyst element.Har också olika effekt läge på mitt,hemma hamnen har endast 6 amp på säkringarna,men det fungerar bra på lägsta effekten,i hop med laddare.Ronnie

Just det.

Jag har en liten värmefläkt från Jula som är väldigt tyst... den är på 600/1200 watt. Det händer allt som oftast att säkringen på bryggan löser ut, även då jag kör den på den lägsta effekten. Sannolikt händer det när vv-beredarens värmepatron startar, då blir det sammanlagda effekt uttaget för högt för elstolpens automatsäkring. Jag vill även minnas att jag lyckats lösa ut 10A säkringar, troligtvis då som det är ett ordentligt spänningsfall långt ut på bryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...