Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
JO59HQ

Hyttbåtar/Allvädersbåtar Nordstar/Targa/Sargo osv

Rekommendera Poster

Tjena motorbåtsälskare! Jag har på senaste tid fastnat ordentligt för hyttbåtar/allvädersbåtar pilothouse båtar, ja allt vad man kan kalla dom! Targa Sargo Nordstar osv. Kommer sen innan från DC & ht världen, men funderar nu på att skaffa nåt mer robust. 
 

men jag vill gärna ha era åsikter om vaden ni tycker om nya designen på Nordstar, bilderna visar nya Nordstar 33+  vad tycker ni om dessa? Är det nåt som nån av er skulle vilja ha? Vad tycker ni om designen kontra Targa/Sargo till exempel?

C0EFADEA-19E9-4FF8-82AA-8A90D250842E.jpeg

FEA17A03-49E0-493E-BEB6-06969E94C873.jpeg

Redigerad av JO59HQ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luktar reklaminlägg om detta...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt ärligt:  Brutalful. 

Kanske praktisk men jag är för vackra båtar som ska njutas. Men det finns de som använder båtar som transportmedel, då kanske. 

Men nej !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Janne_G:

Helt ärligt:  Brutalful. 

Kanske praktisk men jag är för vackra båtar som ska njutas. Men det finns de som använder båtar som transportmedel, då kanske. 

Men nej !!

Jag är av motsatt åsikt. Om jag skulle skaffa motorbåt då är det bara den typen av båtar jag skulle vilja ha. Rak överkant på skrovet, akterdäck, ordentliga saker att hålla sig i, ingen ful flybridge, framåtlutande rutor som det ska vara. Nära perfektion. Finns inget fulare än "snabba" motorbåtar med alla rundade hörn, böjda linjer, bakåtlutande framrutor och annat skit.

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev raol:

Finns inget fulare än "snabba" motorbåtar med alla rundade hörn, böjda linjer, bakåtlutande framrutor och annat skit.

 

Denna såg jag hemma för ett par veckor sedan. Inte någon som sett den som tycker den är ful....

image.png.83ceb6748c01691059b1c32f4a37bdb0.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Kane:

Denna såg jag hemma för ett par veckor sedan. Inte någon som sett den som tycker den är ful....

image.png.83ceb6748c01691059b1c32f4a37bdb0.png

Du har inte sett mig, men jag tycker den är apful! Fel proportioner med rutan så långt fram, skrovets överkant i för stor vinkel mot vattenlinjen, alldeles för mycket framåtvinkel på akterspegeln, fula dekorovaler på sidan. Kapellet är förstås avtagbart men gör ju inte synintrycket bättre...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är nåt av det fulaste jag kan föreställa mig i båtväg. Inte en rak linje nånstans, allt är böjt och förvridet, och inget är parallellt med vattnet. Det ser ut som en överdesignad löparsko.

image.png.6e4716cc96769c06f7e30157685fdaa8.png

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Denna såg jag hemma för ett par veckor sedan. Inte någon som sett den som tycker den är ful....

image.png.83ceb6748c01691059b1c32f4a37bdb0.png

Jag tycker den är ful. Som @raol skriver så har den felaktiga proportioner för att betecknas som snygg.

Designers fick under förra seklet lära sig att det finns något som heter "Gyllene Snittet". Jag ska inte gå in på vad det är i detalj men det är en gammal regel för hur det mänskliga ögat uppfattar proportioner. Sedan dess har många skapelser lämnat ritbordet med helt andra proportioner, förmodligen ibland för att designern ville göra något eget och unikt. Behöver ju inte bli snyggt för det.

Min egen båt skulle jag säga inte är så snygg i alla vinklar. Men det är inte för dess linjer jag gillar den utan för dess egenskaper. Och med det menar jag förmågan att ta sjö och rymma det väsentligaste samt vara en praktisk bobåt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev ChristerN:

Designers fick under förra seklet lära sig att det finns något som heter "Gyllene Snittet". Jag ska inte gå in på vad det är i detalj men det är en gammal regel för hur det mänskliga ögat uppfattar proportioner.

Bra där. Båtens Phi-värde ligger nära optimum (1,618).

image.png.d050525c0eea0ba81436f6b0e15045a9.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar inte layouten på sargo etc, mkt ytor som bara finns där man egentligen inte har ngn nytta. 

 

Jämför med ex Nimbus Coupe där man  nyttjat akterdäcket betyligt bättre med soffa,möjlighet att ha kapell och även att insidan är bättre planerad med två hytter med riktiga dörrar ist för att gå ner under soffan. 

 

Utseendet tycker jag väl är rätt snyggt egentligen men finns bättre planerade båtar för mina behov.

Redigerad av Vestergren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Kane:

Bra där. Båtens Phi-värde ligger nära optimum (1,618).

image.png.d050525c0eea0ba81436f6b0e15045a9.png

Tack för den måttskissen!
”Rätt” på ena ledden kanske men hur är det i höjdled?

Men alla båtar behöver ju inte vara snygga som sagt var.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte behöver stora kojer och en massa lull-lull så kolla på Arronet 24.5. Robust skärgårdsjeep. Jag var mycket nära att skaffa en sån. Sargo är ju som Targa fast lite mer premium i inredning etc. Targa verkar gilla flybridge och det avskyr jag. Håller med @Vestergren att ytorna kunde vara bättre planerade på Sargo, men var och en har sina behov. Jag tycker fortfarande det är en fin båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vackra båtar är byggda i TRÄ!

Praktiska båtar byggs ofta i något annat material.

  • Gilla 1
  • Haha 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar bruksbåtar, därav så tycker jag de är riktigt snygga allihopa.
Speciellt de utan flybridge.
Sargo tycker jag dock har lite för stor hytt och för lite akterdäck.
Annars är jag helsåld på konceptet. 
Men har segelbåt av klimatmässiga skäl, vill inte elda så mycket diesel och min sambo ville ha en tystare båt om vi skulle byta ut gullholmensnipan med en sabb i mot något större så det blev segelbåt. Drömbåten är dock en större hyttbåt av sådan modell....

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

R5a.jpg.dbc1a344a045b720b849a1a08f9d501e.jpg

 

Tja, typ "en pråm med en glasskiosk uppepå". Klart att det finns vackrare motorbåtar, undantaget de som är väldigt strömlinjeformade med kraftigt sluttande vindrutor som samlar på sig en massa solreflexer. Undantaget även de som tycks vara designade av samma person som ritade rymdskeppen åt George Lucas till starwarsfilmerna... ja höghusen med inplastat flybridge är inte heller så vackra precis. Möjligen kan en äkta Carl Barks, vara snygg.. ja dom kallas så i min familj, men heter egentligen Grand Banks, (Carl Barks var ju Disneys anktecknare nummer ett).

 

 Själv har jag en litet udda hyttbåt, en Triton 29, till skillnad från äldre targor så har denna en förruff framför hytten, i denna återfinns pentry, toa och två 2 meter långa kojer. Vidare finns det två kojer i "utdragssoffor" i hytten, dessa är mer än två meter långa och i utdraget läge 90 cm breda. Med mörkläggningsgardiner i hytten sover man väldigt bra där. Denna båt är konstruerad av välrenommerad konstruktör från ett av orustvarven, och även byggd på ett av den öns varv. Under durk finns en KAD43 med 290dp.

 

Tills helt nyligen fanns det en till salu på Blocket,  utanför Haparanda, men det är väldigt sällan man ser dessa båtar till salu, kanske främst på att det inte byggdes speciellt många, jag har ingen aning, men jag tror inte att det byggdes fler än ett tiotal, jag känner till tre utöver min egen båt. dom byggdes i tre versioner, som den på bilden med en förhöjd yttre styrplats, en variant utan denna styurplats med helt rak bakstam, och en som hummerfiskebåt med en enkelhytt, den hade tilläggsnamnet "Lobster" men som hummerfiskebåt torde den vara rätt värdelös, då sådana båtar skall ligga still och inte driva iväg med vinden, som planande och halvplanande båtar gör när man lägger i friläget.

 

Triton 29 är förövrigt "helplanande" utan planingströskel, riktig planing inträder ungefär redan vid 9-10 knop. Riktigt bra går den i 17 knop, en lätt tendens till överplaning vid 19-20 knop men ingen otrevlig överplaning det är bara att trimma ut drevet litet så går det bra, och går åt en himla massa diesel...

 

Under årens lopp har jag kikat en hel del på liknande hyttbåtar, targor, Minor/Sargo och Nordstar för att nämna några. Och det är ju väldigt fina båtar allihopa, den stora nackdelen är ju att dom har drev och inte rak axel, visserligen fanns det äldre Minor med axel.

Jag kan då tycka att Targa inledningsvis slarvade bort utrymmet inombords, ingen förruff till fördel för ett nedsänkt fördäck, där det även på på 27an kunde finnas ett "utedass". Senare targor kan man enligt uppgift få med förruff. En del sargo har förutom sljutdörrarna på sidorna en dörr akterut tiull akterdäcket, vilken inkräktar på soffan och pentryts (som är placerat till sb i hytten) utrymme.

Den hyttbåt som faller mig mest i smaken och som jag skulle letat efter på begagnatmarknaden om jag inte redan haft min Triton är Nordstar, subjektivt känns kvaliteten gedignare än de övriga. Mest genomtänkt och kanske mest användarvänlig i däckslayouten tycker jag (lika subjektivt) att senare Sargo är.

 

Båtttypen, eller det var väl Targa som lanserades som "sjöjeepar" bekväma transportbåtar att användas i alla väder året runt för snabba transporter mellan A och B.

Så använder inte vi vår Triton, utan det blir mer från A till Ö med alla bokstäverna där emellan, fyra veckors långtur i Bohuslän varje sommar med tidiga och sena helgturer vår och höst. 

 

Ja anledningen till att vi valde denna typ av båt var fränst säkerheten på däck, det är lätt att gå ombord, lätt att gå iland, nedsänkta skyddade gångbord, eller däck, bra och rymligt akterdäck. Barnbarn och hundar, både dvärgpudel och tyska schäferhund klarar av att embarkera, debarkera från peket i fören till brygga eller klippa som är någorlunda i samma höjd som fördäck.

Vid behov skulle man kunna köra en smalspårig rollator på däck, iallafall på sb-däck som är bredare än det på bb-sidan, "glasskiosken" är nämligen förskjuten till "vänster".

Sedan hade det ju varit bättre med en båt som hade rak axel, men man kan ju inte få allt.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

R5a.jpg.dbc1a344a045b720b849a1a08f9d501e.jpg

 

Tja, typ "en pråm med en glasskiosk uppepå". Klart att det finns vackrare motorbåtar, undantaget de som är väldigt strömlinjeformade med kraftigt sluttande vindrutor som samlar på sig en massa solreflexer. Undantaget även de som tycks vara designade av samma person som ritade rymdskeppen åt George Lucas till starwarsfilmerna... ja höghusen med inplastat flybridge är inte heller så vackra precis. Möjligen kan en äkta Carl Barks, vara snygg.. ja dom kallas så i min familj, men heter egentligen Grand Banks, (Carl Barks var ju Disneys anktecknare nummer ett).

 

 Själv har jag en litet udda hyttbåt, en Triton 29, till skillnad från äldre targor så har denna en förruff framför hytten, i denna återfinns pentry, toa och två 2 meter långa kojer. Vidare finns det två kojer i "utdragssoffor" i hytten, dessa är mer än två meter långa och i utdraget läge 90 cm breda. Med mörkläggningsgardiner i hytten sover man väldigt bra där. Denna båt är konstruerad av välrenommerad konstruktör från ett av orustvarven, och även byggd på ett av den öns varv. Under durk finns en KAD43 med 290dp.

 

Tills helt nyligen fanns det en till salu på Blocket,  utanför Haparanda, men det är väldigt sällan man ser dessa båtar till salu, kanske främst på att det inte byggdes speciellt många, jag har ingen aning, men jag tror inte att det byggdes fler än ett tiotal, jag känner till tre utöver min egen båt. dom byggdes i tre versioner, som den på bilden med en förhöjd yttre styrplats, en variant utan denna styurplats med helt rak bakstam, och en som hummerfiskebåt med en enkelhytt, den hade tilläggsnamnet "Lobster" men som hummerfiskebåt torde den vara rätt värdelös, då sådana båtar skall ligga still och inte driva iväg med vinden, som planande och halvplanande båtar gör när man lägger i friläget.

 

Triton 29 är förövrigt "helplanande" utan planingströskel, riktig planing inträder ungefär redan vid 9-10 knop. Riktigt bra går den i 17 knop, en lätt tendens till överplaning vid 19-20 knop men ingen otrevlig överplaning det är bara att trimma ut drevet litet så går det bra, och går åt en himla massa diesel...

 

Under årens lopp har jag kikat en hel del på liknande hyttbåtar, targor, Minor/Sargo och Nordstar för att nämna några. Och det är ju väldigt fina båtar allihopa, den stora nackdelen är ju att dom har drev och inte rak axel, visserligen fanns det äldre Minor med axel.

Jag kan då tycka att Targa inledningsvis slarvade bort utrymmet inombords, ingen förruff till fördel för ett nedsänkt fördäck, där det även på på 27an kunde finnas ett "utedass". Senare targor kan man enligt uppgift få med förruff. En del sargo har förutom sljutdörrarna på sidorna en dörr akterut tiull akterdäcket, vilken inkräktar på soffan och pentryts (som är placerat till sb i hytten) utrymme.

Den hyttbåt som faller mig mest i smaken och som jag skulle letat efter på begagnatmarknaden om jag inte redan haft min Triton är Nordstar, subjektivt känns kvaliteten gedignare än de övriga. Mest genomtänkt och kanske mest användarvänlig i däckslayouten tycker jag (lika subjektivt) att senare Sargo är.

 

Båtttypen, eller det var väl Targa som lanserades som "sjöjeepar" bekväma transportbåtar att användas i alla väder året runt för snabba transporter mellan A och B.

Så använder inte vi vår Triton, utan det blir mer från A till Ö med alla bokstäverna där emellan, fyra veckors långtur i Bohuslän varje sommar med tidiga och sena helgturer vår och höst. 

 

Ja anledningen till att vi valde denna typ av båt var fränst säkerheten på däck, det är lätt att gå ombord, lätt att gå iland, nedsänkta skyddade gångbord, eller däck, bra och rymligt akterdäck. Barnbarn och hundar, både dvärgpudel och tyska schäferhund klarar av att embarkera, debarkera från peket i fören till brygga eller klippa som är någorlunda i samma höjd som fördäck.

Vid behov skulle man kunna köra en smalspårig rollator på däck, iallafall på sb-däck som är bredare än det på bb-sidan, "glasskiosken" är nämligen förskjuten till "vänster".

Sedan hade det ju varit bättre med en båt som hade rak axel, men man kan ju inte få allt.

 

Orust! Då känner du Kanske till Brandskär? Kollat på dom också, speciellt nya modellen NG & Open! Riktigt fina!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev JO59HQ:

Orust! Då känner du Kanske till Brandskär? Kollat på dom också, speciellt nya modellen NG & Open! Riktigt fina!

Jodå, dom finns ju i några olika versioner, men de jag sett hamnar under epitetet "transportbåtar" teamet som tömmer sopmajor och bajamajor i mellersta Bohuslän åker öppen Brandskär.

Man brukar ju säga att varje vatten har sin båttyp, och brandskärbåtarna är gjorda för den krabba och vresiga sjön som kan uppträda kustnära på sina ställen i Bohuslän.

Andra typer av Brandskär, de med hytt har jag inte studerat närmare, har aldrig varit ombord i en sådan.

Men om möjligt, försök att undvika båtar med drev, nu har ju nästan alla båtar du tänkt på drev av olika slag, men det är ett jäkla skit, känsliga grejer, dyrbara grundstötningar (om man nu inte bara råkar ut för den akuta landhöjningen), kräver en massa underhåll, svindyra reservdelar, stöldbegärliga etc. Visserligen är ju inte vanliga traditionella raka propelleraxlar direkt underhållsfria dom heller, men inte alls i samma omfattning som dreven.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Men om möjligt, försök att undvika båtar med drev, nu har ju nästan alla båtar du tänkt på drev av olika slag, men det är ett jäkla skit, känsliga grejer, dyrbara grundstötningar (om man nu inte bara råkar ut för den akuta landhöjningen), kräver en massa underhåll, svindyra reservdelar, stöldbegärliga etc

Exakt min uppfattning!!

Inte nog med att dom är komplicerade i sin uppbyggnad, dom förvaras dessutom under vatten med allt det innebär av läckagerisk.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-09-28 vid 11:20 skrev Georg_Ohm:

R5a.jpg.dbc1a344a045b720b849a1a08f9d501e.jpg

 

Tja, typ "en pråm med en glasskiosk uppepå". Klart att det finns vackrare motorbåtar, undantaget de som är väldigt strömlinjeformade med kraftigt sluttande vindrutor som samlar på sig en massa solreflexer. Undantaget även de som tycks vara designade av samma person som ritade rymdskeppen åt George Lucas till starwarsfilmerna... ja höghusen med inplastat flybridge är inte heller så vackra precis. Möjligen kan en äkta Carl Barks, vara snygg.. ja dom kallas så i min familj, men heter egentligen Grand Banks, (Carl Barks var ju Disneys anktecknare nummer ett).

 

 Själv har jag en litet udda hyttbåt, en Triton 29, till skillnad från äldre targor så har denna en förruff framför hytten, i denna återfinns pentry, toa och två 2 meter långa kojer. Vidare finns det två kojer i "utdragssoffor" i hytten, dessa är mer än två meter långa och i utdraget läge 90 cm breda. Med mörkläggningsgardiner i hytten sover man väldigt bra där. Denna båt är konstruerad av välrenommerad konstruktör från ett av orustvarven, och även byggd på ett av den öns varv. Under durk finns en KAD43 med 290dp.

 

Tills helt nyligen fanns det en till salu på Blocket,  utanför Haparanda, men det är väldigt sällan man ser dessa båtar till salu, kanske främst på att det inte byggdes speciellt många, jag har ingen aning, men jag tror inte att det byggdes fler än ett tiotal, jag känner till tre utöver min egen båt. dom byggdes i tre versioner, som den på bilden med en förhöjd yttre styrplats, en variant utan denna styurplats med helt rak bakstam, och en som hummerfiskebåt med en enkelhytt, den hade tilläggsnamnet "Lobster" men som hummerfiskebåt torde den vara rätt värdelös, då sådana båtar skall ligga still och inte driva iväg med vinden, som planande och halvplanande båtar gör när man lägger i friläget.

 

Triton 29 är förövrigt "helplanande" utan planingströskel, riktig planing inträder ungefär redan vid 9-10 knop. Riktigt bra går den i 17 knop, en lätt tendens till överplaning vid 19-20 knop men ingen otrevlig överplaning det är bara att trimma ut drevet litet så går det bra, och går åt en himla massa diesel...

 

Under årens lopp har jag kikat en hel del på liknande hyttbåtar, targor, Minor/Sargo och Nordstar för att nämna några. Och det är ju väldigt fina båtar allihopa, den stora nackdelen är ju att dom har drev och inte rak axel, visserligen fanns det äldre Minor med axel.

Jag kan då tycka att Targa inledningsvis slarvade bort utrymmet inombords, ingen förruff till fördel för ett nedsänkt fördäck, där det även på på 27an kunde finnas ett "utedass". Senare targor kan man enligt uppgift få med förruff. En del sargo har förutom sljutdörrarna på sidorna en dörr akterut tiull akterdäcket, vilken inkräktar på soffan och pentryts (som är placerat till sb i hytten) utrymme.

Den hyttbåt som faller mig mest i smaken och som jag skulle letat efter på begagnatmarknaden om jag inte redan haft min Triton är Nordstar, subjektivt känns kvaliteten gedignare än de övriga. Mest genomtänkt och kanske mest användarvänlig i däckslayouten tycker jag (lika subjektivt) att senare Sargo är.

 

Båtttypen, eller det var väl Targa som lanserades som "sjöjeepar" bekväma transportbåtar att användas i alla väder året runt för snabba transporter mellan A och B.

Så använder inte vi vår Triton, utan det blir mer från A till Ö med alla bokstäverna där emellan, fyra veckors långtur i Bohuslän varje sommar med tidiga och sena helgturer vår och höst. 

 

Ja anledningen till att vi valde denna typ av båt var fränst säkerheten på däck, det är lätt att gå ombord, lätt att gå iland, nedsänkta skyddade gångbord, eller däck, bra och rymligt akterdäck. Barnbarn och hundar, både dvärgpudel och tyska schäferhund klarar av att embarkera, debarkera från peket i fören till brygga eller klippa som är någorlunda i samma höjd som fördäck.

Vid behov skulle man kunna köra en smalspårig rollator på däck, iallafall på sb-däck som är bredare än det på bb-sidan, "glasskiosken" är nämligen förskjuten till "vänster".

Sedan hade det ju varit bättre med en båt som hade rak axel, men man kan ju inte få allt.

 

Ja den ser trevlig ut, jag tror jag har sneglat ett par gånger på den då vi nog delar hamn och inte många bryggor imellan.
Känns som du säger dessutom grymt bra den dag man blir lite skraltig och får bekymmer med balans osv. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gullholmarn:

Ja den ser trevlig ut, jag tror jag har sneglat ett par gånger på den då vi nog delar hamn och inte många bryggor imellan.
Känns som du säger dessutom grymt bra den dag man blir lite skraltig och får bekymmer med balans osv. 
 

Vi hade ju en Nimbus från tidigt 1980-tal innan. Bara en sådan simpel sak som att fendra ut, eller fendra in vid anlöp eller avgång från hamn kunde innebära akrobatiska övningar med rist att falla i vattnet och skada sig. Och då hade den båten ändå ganska bra gångbord innanför skarndäck att gå på.

Var gång båten skulle lastas med förnödenheter i hemmahamnen eller då man i gästhamn hade varit i land och provianterat, fick lastning ske genom förluckan, särskilt då speciellt dyrbara varor från den där statliga butiken, och då var ju någon tvungen att ta emot påsarna från insidan.

Nu bereder detta inga som helst problem. 

 

Sedan var det ju det där eländet med en massa kapellduk, ni med motorbåtar med kapell må ursäkta, men jag fick till slut dåndimpen på all hantering av kapellet, trilskande dragkedjor, tröga kapellvred och tryckknappar, immiga kapellrutor, kapellbågrar som man kunde klämma fingrarna i. direkt mycket roligare blev det inte då det regnade eller blåste. Även om kapellduken var tät gällde ´det att se till att det inte samlades vatten uppe på den, så att det till slut började droppa i sömmarna, även om dom var sydda med expanderande tråd.

Nu kan det ju bli litet instängt i hytten, men det går för det mesta att ordna med tvärdrag en stund.

 

Förra sommaren undsatte vi en annan båt med motorstopp, det var en hel del gammal dyning, men man stod ju tryckt på däck med ett bra räckverk att hålla i då en bogserlina skulle kastas över till haveristen, inga som helst problem.

 

Jag har ju redan nämnt barnbarnen, och egna liksom gästande hund. Man behöver inte alls vara orolig när dessa springer runt på däck, risken att dom skulle trilla i är minimal.

Sedan är det gott om plats på akterdäcket. På insidan av akterspegeln har jag installerat en infälld duscharmatur, så dusch efter bad kan ske säkert, man behöver inte stå ute på badbryggan och duscha om man nu inte absolut vill det.

 

Jag kan för det mesta hantera båten själv vid tilläggning, om det nu är relativt okomplicerade tilläggningar. Bogpropeller, ett numera funktionellt ankarspel, samt möjligheten att så på däcket och köra sista metrarna in till brygga eller klippa möjliggör detta.

 

Den yttre upphöjda syrplatsen, som jag inte vill kalla för "flybridge" har jag inte använt speciellt många gånger. I år satt jag där uppe när vi gick igenom Albreksunds kanal och genom Sotekanalen, annars drar det kallt där ute och det blir dumma solreflexer när man kör norrut i jagarskärmen av nästan genomskinlig plast, möjligen byter jag ut denna mot någonting i rökfärgad plast av god kvalitet. Sedan ser jag inte fören där uppifrån.

 

Vi själva men framför allt barnen och hundarna kan dra ombord en massa sand och annat skräp från land, men en väl tilltagen spolpump med lång slang och bra munstycke, tillsammans med redan väl dimensionerade självlänsar råder bot på det problemet med nedsmutsat däck.

 

Men det finns några saker jag irriterar mig på, det kan tänkas att samma brister räder på andra båtar. Bränsletankarna är relativt oåtkomliga bredvid motorn under akterdäcket. Dessa tankar har bra inspektionsluckor, men det är inget vidare kryputrymme ovanpå dessa och under däcket, det skulle varit några luckor i däcket ovanpå tankarna.

Sedan mynnar både tvättställets och diskons avlopp under vattenlinjen, det är rätt idiotiskt. Disk- och tvättvattnet som man tappar ut måste ju övervinna trycket från båtens omgivande vatten för att kunna rinna ut, dessutom brusar det och gurglar det från avloppen då man kör.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-09-27 vid 13:29 skrev ChristerN:

Designers fick under förra seklet lära sig att det finns något som heter "Gyllene Snittet". Jag ska inte gå in på vad det är i detalj men det är en gammal regel för hur det mänskliga ögat uppfattar proportioner.

Sorry, kunde inte undvika att återkomma till denna tråd efter att sett en ny definition på gyllene snittet....
 

Gyllene snittet.jpg

  • Gilla 1
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minor från 80-90-talet brukar vara riktigt bra båtar. De går verkligt bra i sjön och propellern är väl skyddad och motorn brukar vara hyfsat åtkomlig.

 

Targa byggs inte så långt härifrån men jag vet ingenting om dem annat än att kvalitetskraven brukar vara höga på allt som skall till Botnia Marin. Ingen jag känner har råd med sådana båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-09-28 vid 16:57 skrev Rascal:

Exakt min uppfattning!!

Inte nog med att dom är komplicerade i sin uppbyggnad, dom förvaras dessutom under vatten med allt det innebär av läckagerisk.

Man brukar säga att en båt med rak axel kräver en duktig skeppare medans en båt med drev kräver en duktig båtmekaniker. 😀

  • Gilla 3
  • Haha 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 9/27/2022 at 12:52 PM, Kane said:

Denna såg jag hemma för ett par veckor sedan. Inte någon som sett den som tycker den är ful....

image.png.83ceb6748c01691059b1c32f4a37bdb0.png

Den är kanske inte direkt ful. Men jag blir lite stressad att designer inte kunnat bestämmas sig för en stil utan tagit lite av varje. Kolasås är gott. Bearnaise är gott. Sill är gott. Men de hör inte hemma på samma tallrik. Men det är bara min åsikt.

  • Gilla 3
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Alanningen:

Den är kanske inte direkt ful. Men jag blir lite stressad att designer inte kunnat bestämmas sig för en stil utan tagit lite av varje. Kolasås är gott. Bearnaise är gott. Sill är gott. Men de hör inte hemma på samma tallrik. Men det är bara min åsikt.

Husmanskost, ordentliga grejer, duger i alla väder!

Hyttbåtar kan ju vara som bruna bönor och stekt fläsk, men någon exotisk sallad till och ett exklusivt rödvin, är inte nödvändigt då denna rätt bäst sköljs ned med traditionell pilsner. Bättre att komplettera med kokt potatis, typ "King Edvard".

Med andra ord skall sådan båtar vara ungefär som husmanskost rejäla, oömma och man skall stå sig länge på en enda måltid.

Och om man mot förmodan blir sjösjuk ombord så ar bruna bönor till konststenen synnerligen lättspydda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, om man är intresserad av 70-tals-nostalgi så finns flera av Coronets modeller med stängd kabin. Tycker designen håller sig bra även idag. Bl.a. 24 och 26 Family, som även ger en fin kombo mellan plastskrov och inredningens trädetaljer. Vi har en 26 Family. Den är väldigt optimerad på sina 8 meter med ett rymligt öppet akterdäck som kan inredas efter behov. Bifogar några bilder på 26:an och länkar till Coronetklubben. 

 

Coronet 24 Family

https://www.coronet.nu/?rID=1000&batID=22

 

Coronet 26 Family

https://www.coronet.nu/?rID=1000&batID=30

0161E707-B791-4462-83C0-99FB181D2F92.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minutes ago, DeO said:

Hej, om man är intresserad av 70-tals-nostalgi så finns flera av Coronets modeller med stängd kabin.

För att inte tala om Coronet Patrol modellerna. Givetvis rätt lika 24 och 26 i grunden men finns även i 32 fots modell (plus enstaka specialbyggen som är ännu längre). Med ursprung i olika länders flottor eller som polisbåtar växer de ju inte direkt på träd tyvärr.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...