Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
CFA

Biltema platstank till VP 4,3 Gi

Rekommendera Poster

Under felsökning av min VP 4,3 kör jag en 12L Biltema separat tank med fräsch soppa. Kan det vara så att den inte klarar att förse motorn med tillräckligt soppaflöde? (Filter, suganordning, munstycken, luftventil etc?)


Har bytt så mkt på motorn att jag inte orkar skriva…tändning kollad,  kompet bra, soppatryck rätt, alla (?) givare bytta, spridare bytta, rengjort allt jag har hittat, inte hittat några läckage mm. 
 

Den går att varva på tomgång men börjar bluddra när man belastar vid körning? (Stannar inte heller på tomgång när den är kall…rusar och dör? Går dock bra att varva bra på tomgång när den är varm?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT. 

Har en gammal traktor som krånglat på liknande sätt. 

 

På denna finns det i gen bränslepump, utan det handlar om ett fall från tankens bottengenomföring till förgasaren på som lägst 2 dm bränslepelare. Ca 50 cm vid full tank. 

Originalfilter av finmaskigt nät i koppen för vattenasvskiljning var tradigt efter ca 70 års tjänst, så jag monterade ett sånt slangfilter, som ser ut som en rymdraketkapsel. 

Grejjen med dessa att det veckade filtret inuti kapseln sväller igen.

Så dessa funkar bäst om det finns en bränslepump. 

 

Kan det va nåt med bränskefilter eller igenjästa

slangar. 

Eller nåt bös i anslutning till slang? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Kane:

Nja, är inte 2 5/8" 66,7 mm?

 

7 timmar sedan skrev Hybro:

Lite OT. 

Har en gammal traktor som krånglat på liknande sätt. 

 

På denna finns det i gen bränslepump, utan det handlar om ett fall från tankens bottengenomföring till förgasaren på som lägst 2 dm bränslepelare. Ca 50 cm vid full tank. 

Originalfilter av finmaskigt nät i koppen för vattenasvskiljning var tradigt efter ca 70 års tjänst, så jag monterade ett sånt slangfilter, som ser ut som en rymdraketkapsel. 

Grejjen med dessa att det veckade filtret inuti kapseln sväller igen.

Så dessa funkar bäst om det finns en bränslepump. 

 

Kan det va nåt med bränskefilter eller igenjästa

slangar. 

Eller nåt bös i anslutning till slang? 

Stackare.  Tycker synd om dej. Förmodligen ett litet skitfel, men vart i helvete är det.  Skälv hade jag en färgflaga från en gammal jeepdunk som ibland la sig för pick upp röret i tanken.  Så din Biltema tank tar bort den felkällan. Men på full gas måste det flyta 1 liter i minuten.  
Har du insprutning eller förgasare ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jonas113:

 

Stackare.  Tycker synd om dej. Förmodligen ett litet skitfel, men vart i helvete är det.  Skälv hade jag en färgflaga från en gammal jeepdunk som ibland la sig för pick upp röret i tanken.  Så din Biltema tank tar bort den felkällan. Men på full gas måste det flyta 1 liter i minuten.  
Har du insprutning eller förgasare ? 

Det är TBI, dvs 2st elektroniska bränslepumpar och spridare som förser förgasarna med soppa, typ? Försöker hitta någon som kan kolla om min ECU funkar som den ska?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...