Jump to content
Thursday 08 December 2022
CFA

Biltema platstank till VP 4,3 Gi

Recommended Posts

Under felsökning av min VP 4,3 kör jag en 12L Biltema separat tank med fräsch soppa. Kan det vara så att den inte klarar att förse motorn med tillräckligt soppaflöde? (Filter, suganordning, munstycken, luftventil etc?)


Har bytt så mkt på motorn att jag inte orkar skriva…tändning kollad,  kompet bra, soppatryck rätt, alla (?) givare bytta, spridare bytta, rengjort allt jag har hittat, inte hittat några läckage mm. 
 

Den går att varva på tomgång men börjar bluddra när man belastar vid körning? (Stannar inte heller på tomgång när den är kall…rusar och dör? Går dock bra att varva bra på tomgång när den är varm?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite OT. 

Har en gammal traktor som krånglat på liknande sätt. 

 

På denna finns det i gen bränslepump, utan det handlar om ett fall från tankens bottengenomföring till förgasaren på som lägst 2 dm bränslepelare. Ca 50 cm vid full tank. 

Originalfilter av finmaskigt nät i koppen för vattenasvskiljning var tradigt efter ca 70 års tjänst, så jag monterade ett sånt slangfilter, som ser ut som en rymdraketkapsel. 

Grejjen med dessa att det veckade filtret inuti kapseln sväller igen.

Så dessa funkar bäst om det finns en bränslepump. 

 

Kan det va nåt med bränskefilter eller igenjästa

slangar. 

Eller nåt bös i anslutning till slang? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 timmar sedan skrev Kane:

Nja, är inte 2 5/8" 66,7 mm?

 

7 timmar sedan skrev Hybro:

Lite OT. 

Har en gammal traktor som krånglat på liknande sätt. 

 

På denna finns det i gen bränslepump, utan det handlar om ett fall från tankens bottengenomföring till förgasaren på som lägst 2 dm bränslepelare. Ca 50 cm vid full tank. 

Originalfilter av finmaskigt nät i koppen för vattenasvskiljning var tradigt efter ca 70 års tjänst, så jag monterade ett sånt slangfilter, som ser ut som en rymdraketkapsel. 

Grejjen med dessa att det veckade filtret inuti kapseln sväller igen.

Så dessa funkar bäst om det finns en bränslepump. 

 

Kan det va nåt med bränskefilter eller igenjästa

slangar. 

Eller nåt bös i anslutning till slang? 

Stackare.  Tycker synd om dej. Förmodligen ett litet skitfel, men vart i helvete är det.  Skälv hade jag en färgflaga från en gammal jeepdunk som ibland la sig för pick upp röret i tanken.  Så din Biltema tank tar bort den felkällan. Men på full gas måste det flyta 1 liter i minuten.  
Har du insprutning eller förgasare ? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Jonas113:

 

Stackare.  Tycker synd om dej. Förmodligen ett litet skitfel, men vart i helvete är det.  Skälv hade jag en färgflaga från en gammal jeepdunk som ibland la sig för pick upp röret i tanken.  Så din Biltema tank tar bort den felkällan. Men på full gas måste det flyta 1 liter i minuten.  
Har du insprutning eller förgasare ? 

Det är TBI, dvs 2st elektroniska bränslepumpar och spridare som förser förgasarna med soppa, typ? Försöker hitta någon som kan kolla om min ECU funkar som den ska?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...