Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
skippeer

Vattensäkert skal till iPad Air 5 2022 ?

Rekommendera Poster

Köpte en ny iPad Air 5 2022 med sim-kort (för att få GPS) i veckan till Navionics Boating app för min gamla iPad har för lite RAM (appar krashar ibland).

Jag har sjökort för Europa, Karibien och Sydamerika som jag har införskaffat under åren vid kortare och längre seglatser.

Men eftersom jag är lite ekonomisk köper jag bara prenumeration för det område jag kommer att segla det närmsta året, övriga sjökort funkar fint för planering och surfing när andra klubbseglare berättar om var de är.

Vet inte om jag gjorde fel vid nyinstallationen, trodde att alla sjökorten skulle laddas ned automatiskt men det funkar tyvärr inte så för mig.
Jag måste gör Download område för område, tar tid men det är det värt.
IMG_0002.thumb.PNG.e0d8ffb3a8a598c206ad3d323ea55f68.PNG

 

Jag gillar att använda både kartplottern och en padda när vi seglar, kan då ha översikt på en skärm och djupdyka på den andra skärmen.

Får erkänna att jag lägger upp rutterna på paddan för det är så enkelt gränssnitt, lite krångligare på Raymarine C90W.

 

På min förra iPad hade jag Lifeproof Nuud skal för att få skydd mot fall och vattenstänk.
Har använt Ram fäste som nästan inte räckte till att fästa paddan med skal.

image.png.8315aec210d825feffde90b0c27fbe8f.png

 

Har börjat googla efter ett nytt skal (case) till min nya padda där knapparna är annorlunda så jag orkar inte ens testa om formfaktorn är identisk.

Är det någon som har funnit ett bra skal till iPad Air 2022?
Jag har ingen brådska med köpet, googlar på lediga stunder, räcker att få tag på ett senast i mars 2023.
Har sökt efter tester men det kanske kommer i vinter om jag har tur, alltid bra med att ta del av andras erfarenheter.

 

Bästa hitintill är Armor-X Waterproof Case (iPad Air 4/Air 5)

och
en som påminner väldigt mycket om Nuud heter AICase IP68 Waterproof 360 Degree All Round Protective Ultra Slim Thin Dust/Snow Proof with Lanyard Shockproof Case for Apple iPad 5th 6th Generation
image.thumb.png.d67de2fe8e6b8a141678b0f042381be3.png

 

Hållare till ny padda med skal för sittbrunnspedestal är förstås viktigt.
 


 

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag verkar vara unik/först som använder iPad Air 4/5 i båten mtp att ingen har delat med sig om IP68 klassat skal.
Har googlat om Armor-X MN-A14S  och AICase som verkar vara de mest kända med rätt storlek.

Armor skal säljs av några svenska web siter för iPad Air 4/5 (samma yttre format) och jag har läst om andra seglare som haft Armor skal till andra modeller som varit nöjda.
Beställde i fredags på kvällen, leverans från Kina, leverans onsdag, fantastisk snabb leverans.
Idag kom DHLs faktura för tull och moms.

 

Lade in rengöringsduk i skalet och knäppte igen det, ned i diskhon med vatten, efter 20 minuter var jag nöjd med verifikationen, inte en droppe vatten på insidan.

 

Öppnade skalet mha ett mynt och stoppade i paddan, krävs lite tryck med tummarna för att få tätningsläppen att komma i rätt position.
Tog en stund att förstå hur luckan/gummipluggen skulle tas bort utan skador.
Visade sig att den del som sticker ut är ett minihandtag, dra försiktigt uppåt.

image.thumb.png.c0c4b495b16ff2603839849e95ae36e2.png

 

Jämförelse mellan gammalt Lifeproof Nuud och nytt Armor skal är:

  • Lifeproof har inget plastfönster över skärmen vilket ger direktkontakt.
    Armor har ett plastfönster som oftast ligger kloss skärmytan men ibland är det lite luft emellan som ger en annan känsla. 
    Spontant gillar jag Lifeproof bättre med sin direktkontakt mot skärmens yta.
     
  • Skalens svarta gummi/plastyta känns olika,  Armor har en lite mattare yta jämfört med Lifeproof.
     

Bara att gilla läget för Lifeproof har inget skal för iPad Air 4 (släppt september 2020) eller 5 (släppt mars 2022)  trots att 4:de generationen har några år på nacken.

 

# # #
En helt annan grej, jag har ett Navionics konto som jag använder till Boating app på iPhone och iPad.
Det är alltid bra med att kunna hala fram telefonen om man diskuterar resmål/navigation med vänner lite add-hoc.

 

Admiralen ombord har oxå en padda med Navionics Boating och till vår stora glädje kan hon oxå använda mitt Navionics konto för att ladda ned kartor.
Jätteroligt att gumman är intresserad i navigationen (hon gillar appen men inte Raymarine plottern) och dessutom är det bra med flera backup-system ombord.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma behov att växla mellan plottern och paddan när kör motorbåt. Vid anläggning vid naturhamnar vill jag se Kryssarklubben app med foton på hamnarna. 
Jag kan nog inte hjälpa dig med bäst skyddet för en såpass ny padda men har kört med Lifeproof Nude på iPad Air. Fodralet är perfekt då den inte har någon folie framför skärmen som stör. 
På intrumentbrädan har jag monterat ett Railblaza stjärnfäste som funkar både för mugghållare och mobilen. För att fästa paddan på ett smidigt sätt har jag kombinerat Railblaza universalfäste,
https://www.railblaza.com/intl/product/adaptor-kit/

en Quadlockarm . 

https://www.quadlockcase.eu/collections/quad-lock-360/products/quad-lock-360-arm-dual-pivot

och limmat ett Quadlock universalfäste på Lifeproof-fodralet

https://www.quadlockcase.eu/collections/cases/products/universal-adapter

 

Detta ger ett litet smidigt fäste som kan tas bort och ersättas med andra trevliga Railblaza-tillbehör. 
Om du inte vill ha paddan frame kan du enkelt montera en mobil i samma Quadlock-fäste. Då behöver mobilen ett Quadlock-fodral. 
Jag tyvärr inga bilder att visa just nu. 
 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag använder RAM komponenter som hållare.

 

Lifeproof har inget skal till Air 4/5 vad jag kunnat finna.

om någon vet får ni gärna dela vilken URL jag kan använda

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-03-04 vid 18:35 skrev anuba:

Detta ger ett litet smidigt fäste som kan tas bort och ersättas med andra trevliga Railblaza-tillbehör. 
Om du inte vill ha paddan frame kan du enkelt montera en mobil i samma Quadlock-fäste. Då behöver mobilen ett Quadlock-fodral. 
Jag tyvärr inga bilder att visa just nu. 

Här kommer en bild på hybriden. Med Quadlock-fäste på paddan sitter den fast bra och kan justeras i många vinklar. 
B9BD9BF3-2F31-4A09-A238-4CAEE57176BC.thumb.jpeg.6e48ebcc377e9a66acf2a951583b04b0.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...