Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ambush

Ej inkopplad hastighetsmätare farligt?

Rekommendera Poster

Hade inne båten för byte av växelhus på min Yamaha F225FETX efter en grundstötning och när jag fick tillbaka båten så funkar inte hastighetsmätaren på Connect-instrumentet. Jag kopplade loss slangen från sensorn och blåste i den men känner inget luftflöde vid sensorhålet nere i växelhuset, däremot hör jag hur det blåser luft inne i huset vilket jag tolkar som att dom glömt att koppla ihop sensorslangen ordentligt i växelhuset.
Att hastighetsmätaren inte funkar är inte så kritiskt då jag ändå använder plottern för detta, dock är jag lite bekymrad huruvida det kan komma in vatten via sensorhålet om slangen inte är ordentligt kopplad? Är det någon som vet om det finns risk för detta och ifall jag i så fall ska täppa igen sensorhålet med lite silikon? Vill helst inte släpa iväg båten till verkstan igen för att ta ned huset och koppla in slangen ordentligt om det inte är kritiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På yamaha (och de flesta andra) fungerar det så att det sitter ett litet litet hål på kanten av växelhuset mot akterspegeln, den går upp till en plastkoppling vid växelpinnen där man särar växelhuset. Den går i sin tur in i en hona (i plast) som sedan slangen går upp till instrumentet. 

 

Det går alltså vatten i slangen, ingen elektronisk sensor. Så täpp inte igen något. Gör snarare tvärt om och blås bakvägen för att få ut eventuellt smuts som stoppar flödet.

 

Sedan till felet, antingen så är det stopp med skit. Annars så har de glömt denhär plastkopplingen, eller så har de råkat lossa slangen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, jag vet hur det funkar och i mitt fall så finns en elektronisk trycksensor som slangen från växelhuset går till. Min fråga är - var tar vattnet från sensorhålet i framkant på växelhuset vägen ifall verkstan har glömt att koppla ihop plastkopplingen där man särar växelhuset från mellanhuset?

Om vattnet hamnar någonstans där det inte bör vara vatten så måste det ju åtgärdas på ett eller annat sätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa är väl att kontakta verkstaden som gjorde servicen och höra vad dom säger om huruvida det kan vara skadligt.

Är det dom som slarvade vid servicen så är det ju solklart att dom ska fixa felet, du skulle ju tom. fråga om dom kan komma till dig och fixa felet?

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...