Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Andyman_se

Mercruiser 4.3MPI går tungt - trött

Rekommendera Poster

Var ute med båten en sväng igår och noterar att den går väldigt tungt/är trött. Båten är en Askeladden 645 DC. Jag får knappt upp den i planing och den maxar runt 21 knop. Motorn låter som den ska men den känns begränsad på nåt sätt, får inte upp den över 4000 varv. Finns det nån effektbergränsning som kan gå in? Andra tips på vad det kan vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ingen noterbar påväxt. Trimplanen fungerar som dom ska också så inget där som bromsar. Motorn spinner som en katt men varvar inte ur känns det som vilket gör att jag inte kommer över planingströskeln ordentligt. Den känns strypt på nåt sätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du brukar nå högre farter vid 4000 varv så är det ju inte motorn som bromsar utan något annat. Sen kan detta andra göra att motorn inte orkar varva mer. Hur fort brukar det gå vid 4000 varv? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hastigheten kontra varvtal stämmer vad jag kan minnas. Det ligger nog kring 4000 varv i 20-22 knop. Problemet är att man brukar ju dra gasen i botten för att plana ut och sen backa gasen till önskad hastighet. Nu är det precis som att det inte händer något på sista halvan av gasen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lägger en till röst på beväxtning, stoppa handen under vattenlinjen under båten och känn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen direkt påväxt (mycket mindre än befarat). Den går på alla cylindrar. Den vill inte varva ut av nån anledning känns det som. Jag ska ta en tur i eftermiddag och se om jag blir klokare på symptomen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga att något är knas här. Om du med den båten, som på pappret är lika tung som ren Ryds 23 DC, når ca 21 knop vid 4000 varv så har du en väldigt liten stigning på propellern. Samma motor och 21 tums stigning på propeller på en Ryds 23  DC når jag ca 33 knop på 4000 varv. 21 tum är lite stort på Rydsen, men du borde verkligen nå högre kombination av varv/fart. 

Har du för liten stigning borde varvet sticka, har du för hög kan den ju "tappa orken". 

Vad är det för propeller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte bränslefilter utan resultat. Det är tydligt att motorn spärrar vid 4000 varv. Går hur fint som helst upp till dit. Motorn är kopplad till plottern, lägger jag i friläge och varvar så kommer detta upp innan 3000 varv

 

 

CCB802BB-CDBF-44D6-8748-D23A4E69B67A.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där varning du får är nog bara en varning att inte varva utan växel,  har för mig att jag läste det i någon instruktion. Men du säger spärrar på 4000? Jag tänker att vridmomentkuvan kanske dyker där, så om det går tungt så är det svårt att komma högre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev gusvo085:

Fick du något svar på felkoder?

Absolut, det är inget fel alls på båten eller maskinen... det är som dom flesta misstänkt påväxt som var problemet. Jag kollade botten på båten och det var i princip ingen påväxt men efter att felsökningen inte gav nånting så lyfte vi upp båten och det visar sig att vitala delar av drevet hade påväxt. Svårt att upptäcka med blotta ögat när den låg i vattnet men efter en proffesionell rengörning så är det som en ny båt. Tack Bohus Maskin & Marin för bra service :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lurigt det där! Det krävs inte heller mycket för att det ska göra stor skillnad. Jag tappar ca 5 knop över säsongen och varvtalet sjunker oxå även om det ser rätt bra ut för blotta ögat. Förra båten, en segelbåt, blev helt omöjlig att segla med beväxtning. Den bara dog...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...