Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dagskryssaren

Ny plotter för DC runt 6,5m - tips?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en Flipper 640 DC och min plotter har blivit stulen, det var en Garmin 721. Touch-skärm på 7 tum och det jag använde mest var sjökort med gps+plotter, ekolod och vattentemperatur. Jag hade inga andra delar kopplade till den och jag tror inte motorinformationen var kopplad till den men jag är osäker.

 

Jag funderar på vad jag ska sätta dit istället och det är (som så mycket annat) en djungel. Jag får plats med en 9 tums skärm och jag funderar på att slå till på det för att få lite roligare upplevelse i båten men kan även tänka mig 7 tum så länge jag vet att den nya enheten täcker hela hålet i panelen. Touch-skärm känns nästan mer som en nackdel än en fördel när det studsar lite på sjön eller om man vill peka på kartan för passagerare men jag är öppen för både ren touch, bara knappar eller kombinerat.

 

Är det några andra funktioner som jag inte hade i min garmin 721 och som ni andra tycker är värdefulla i en daycruiser runt 6,5m så tar jag gärna emot tips!

 

Har kikat lite och funderar på SIMRAD Cruise 9" då den verkar prisvärd och givare för ekolod ingår. Däremot sitter garmin-givaren kvar på båten så köper jag en Garmin-enhet så kanske jag kan återanvända gamla givaren (?) Ser också flera modeller från Garmin, Lowrance och Raymarine.

 

Kanske jag kan köpa en på black friday-rea eller båtmässan för att spara lite pengar när det är kampanjer eller när nya generationer av enheterna släpps?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Simrad Cruise är en prisvärd plotter med knappar för där tycker jag att du tänker helt rätt, touch-skärm är rätt kass i en liten snabb båt tycker jag.
Givarna är i många fall de samma, i varje fall på de med några år på nacken (Airmar) men kontakterna skiljer, så räkna inte med att kunna återanvända givaren.
Fundera över vilka funktioner du verkligen vill ha och vad du inte behöver och kolla över de modeller som ligger inom din budget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Raymarine Element verkar också trevliga, och är i ungefär samma prisklass som Simrad Cruise, iallafall när det gäller 7", 9-tummaren verkar vara lite dyrare.

Dom stödjer också NMEA2000 vilket Simrad Cruise inte verkar göra, men du kanske inte har någon glädje av det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips, Raymarine Element ser trevlig ut. Deras HV-ekolod skulle absolut kunna ge lite mervärde, om inte annat en kul grej :)

 

Undra om jag löser en installation av ekolodsgivare på akterspegeln själv eller om jag måste lämna in båten. Det lär väl märkas, känns som att det kan vara trångt att dra den genom båtens sidor men det kanske går relativt smärtfritt.

 

Jag har en kopia av minneskortet från min Garmin 721. Osäker på om det är cmap, navionics eller nåt annat dock. Kan jag ta sjökorten från den och trycka in i SIMRAD tror ni eller måste jag köpa nya sjökort? Om jag måste köpa nya så blir prisskillnaden mellan simrad och raymarine mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Dagskryssaren:

Jag har en kopia av minneskortet från min Garmin 721. Osäker på om det är cmap, navionics eller nåt annat dock. Kan jag ta sjökorten från den och trycka in i SIMRAD tror ni eller måste jag köpa nya sjökort?

Garmin har ett eget format på sina sjökort, BlueChart som bara passar i deras plottrar. Och har du gjort en egen kopia av kortet så fungerar den inte ens i andra Garminplottrar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Varför inte testa att hitta en begagnad 721 på blocket, ebay, tradera eller vad det nu finns för sidor,

Redigerad av M__G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt beror på vilken garmingivare som sitter kvar. Är det en "enklare" variant hade jag gått för en Simrad, trots byte av givare, om nu priset är en faktor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...