Jump to content
Saturday 05 October 2024
MrMe

Installation av Septiktank

Recommended Posts

Hej,

 

Har läst igenom otaliga trådar för installation av septiktank med däckstömning men har ändå lite frågor så här kommer ännu en tråd.

 

Jag har idag en eltoalett som går direkt i sjön via en skrovgenomföring. Slangen från toalett till genomföring är 25mm. Detta är naturligtvis inte alls som jag vill ha det utan det ska kompletteras med en tank som både kan tömmas via däckstömning och i sjön när nöden så kräver.

 

Fråga 1: Då både skrovgenomföring och toalett är 25mm istället för de mera sedvanliga 38mm är jag lite orolig för onödiga stopp. Tanken kommer placeras cirka 3m från toaletten och sedan fyra meter till skrovgenomföringen. Bör jag ersätta 25mm skrovgenomföring och toalettintag med 38mm?

 

Fråga 2: De allra flesta tankar hos de stora båtvaruhusen har en anslutning för tömning. Det skulle i så fall kräva en y-koppling eller y-ventil och jag vill ha så få kopplingar som möjligt då varje koppling är en potentiell felkälla. Finns det prisvärda alternativ av tankar med dubbla utsug (den enda jag hittat är Dometics plasttankar som är rätt dyra...)

 

/Christian

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Här finns en del tips. Installera hålltank.

För att göra det enkelt skulle jag använt 38 mm slang till det nya du installerar och behållit 25 mm bordgenomföring. Du har ju en eltoalett som mal ner avfallet och det har ju fungerat hittills.

Hälsningar Ove

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev Ove-T:

Hej

Här finns en del tips. Installera hålltank.

För att göra det enkelt skulle jag använt 38 mm slang till det nya du installerar och behållit 25 mm bordgenomföring. Du har ju en eltoalett som mal ner avfallet och det har ju fungerat hittills.

Hälsningar Ove

Jag tänkte precis tvärt om; jag hade dragit 25 mm till tanken, och sedan 38 mm från den och bytt genomföringen.

1 timme sedan skrev MrMe:

Tanken kommer placeras cirka 3m från toaletten och sedan fyra meter till skrovgenomföringen.

Går det inte att korta dessa mått på något vis? Sju meter slang är både dyrt och så långt att du har stor risk för stopp.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi har satt en sån här Y-koppling på tömningsutgången och sedan en 38mm slang till däcksgenomföringen och en  38mm slang till pump för sjötömning. Pumpen har kvarn, från pumpen är sedan slangen 25mm till skrovgenomföringen. 
Har fungerat bra i sommar, innan fanns bara tömning rakt ut med pumpen från tanken och det fungerade enligt tidigare ägare bra i många år.
våran tank sitter rätt lågt så vi pump för att få ut skiten. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mina tankar (😛) går lite i linje med redan nämnda:

- Sätt en Y-förgrening på tömningsanslutningen på tanken du köper.

- Se till att avluftningen är rejäl, min 19mm men gärna 25mm slang

- Använd den 25mm du redan har från toa till tank. Passar inte anslutningen på tanken kan du helt enkelt sätta en "skrovgenomföring" i toppen på tanken som ny/extra ingång.

- Ta upp ett nytt hål i skrovet för "nödtömning" för 38mm nära tanken (där det är lämpligt och går att komma åt), plasta igen det gamla.

- Montera en pump - hand eller elektrisk - på slangen mellan tank och "nödtömning". En del tror på självrinning, det gör inte jag.

 

Jag har 5m 25mm-slang mellan toastol och tank, och det är inga större problem. För säkerhets skull spolar vi lite extra om vi vet att båten skall lämnas för ett tag, så inget ligger i slangen och "stelnar". Däremot vill man nog ha tömningsslangarna så korta som möjligt, precis som @Peter_K skriver.

 

1 timme sedan skrev Ove-T:

För att göra det enkelt skulle jag använt 38 mm slang till det nya du installerar och behållit 25 mm bordgenomföring. Du har ju en eltoalett som mal ner avfallet och det har ju fungerat hittills.

Skillnaden är att toastolen idag aktivt pumpar ut skiten direkt. Om den legat till sig ett tag och dragningen/fallet dessutom kanske blir annorlunda (vilken den nog blir med en hålltank emellan) hade jag inte förlitat mig på att det funkat innan, utan gått upp till 38mm. 

Dessutom är detta standard på tankutlopp, däckstömning o.s.v. så ihopkoppling med Y-rör blir mycket lättare då.

Edited by IngemarE
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för snabba och bra svar som vanligt!

 

Då satsar jag på att behålla 25mm från toa till tank. Tyvärr kommer det inte att gå att korta avståndet då det inte finns plats för en tank närmare toaletten än så.

 

Återstår att hitta en tank som har:

1 x 25mm för "skit in"

2 x 38mm för "skit ut" till pump resp. däckstömning. Båda dessa måste antingen sitta i botten av tanken eller ha "sugrör"

1 x 19mm för avluftning

 

Åker då också på att göra ett nytt hål i botten på båten för 38mm ut men det kan jag stå ut med även om det bär emot att göra hål i botten. På så vis kan ja ha en väldigt kort slang för tömning i sjön och den till däckstömningen blir inte lång den heller. Däremot vill jag verkligen undvika y-kopplingar då det bara är en ny källa för luktläckage plus att det ofta blir svårt att få till snygga dragningar av slangar.

 

Jag har gjord detta jobb förr men på de båtarna använde jag Diablos tankar vilka har fungerat bra - dock har de bara ett uttag för tömning och det vill jag helst inte ha...

 

Inköpslista:

3m 25mm Slang Toalett - Tank

1st Tank - runt 60 liter är lagom

1st Tömningspump

1m 38mm Slang Tömningspump - Sjön

1st Däcksförskruvning

2m 38mm Slang Tank - Däckstömning

1st Avluftningsventil

1,5m 19mm Slang Tank - Avluftningsventil

1st Odörfilter

1st Skrovgenomföring för tömning

1st Kulventil

1st Tankgivare

1st Tankmätare

Diverse slangklämmor och installationsmaterial

 

/Christian

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev MrMe:

Däremot vill jag verkligen undvika y-kopplingar då det bara är en ny källa för luktläckage plus att det ofta blir svårt att få till snygga dragningar av slangar.

Tror dubbla uttag i botten av tanken blir en minst lika stor risk för läckage som ett uttag och ett T- eller Y-rör utanför. Alternativet tank med dubbla sugrör blir nog - som du märkt - svårt att hitta.

 

4 minuter sedan skrev MrMe:

1st Avluftningsventil

1,5m 19mm Slang Tank - Avluftningsventil

Jag hade kört med en vanlig bordgenomföring med en "vattenlåsböj" på slangen precis innanför skrovsidan. F.ö. så de flesta varvsinstallationer ser ut numera. Dessutom skulle jag absolut gått upp till 25mm på luftningen.

De speciella Avluftningsventiler jag tror du tänker på har normalt för liten effektiv luftöppning med sitt nät och kan även lätt sättas igen.

 

Bara några synpunkter 😉

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

På min förra båt gjorde jag en komplett installation med eltoa och tank och använde endast 25mm slang och det funkade problemfritt under de tre- följande åren som vi hade den innan vi bytte båt.
Fast då var de längsta slangarna ca 2,5 meter.
Idag kör jag med 38mm utom från nödtömningspumen av kvarntyp, ut i havet där är det 25mm.
Anläggningen innehåller förutom eltoa, nödtömningspump och tank bara en kulventil som tätar mot skrov genomföringen samt T-koppling och däcksförskruvning. Tanken ligger under toan i nivå.
Tanken har inlopp från toan och ett utlopp för tömning samt urluftning.
Jag hade som @IngemarE säger, tagit upp ett nytt hål i skrovet närmare pump/tank för att slippa 4m slang.

Nedan är en skiss på mitt system som funkat utan driftstopp i fyra år hittills och då använder vi vanligt toapapper fast vi är noga med att spola rent systemet med färskvatten efter varje tur och använder Transclean 65.

bild.thumb.png.b130b73ef0f1c8dc51d8f2ef360f797c.png

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev MrMe:

Tyvärr kommer det inte att gå att korta avståndet då det inte finns plats för en tank närmare toaletten än så.

Fast du kan väl ha utloppet närmare tanken?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kan ha missförstått, men det låter som om du planerar att dra slangen från toaletten direkt till tanken och således göra dig av med möjligheten att spola direkt ut (utan att passera tanken)?

Inte särskilt praktiskt, enligt mig. 

Om du däremot tänkt behålla nuvarande 25mm bordgenomföring vid toaletten, så måste du väl ändå ha något slags Y- eller T-koppling (med kran/ar) för att kunna styra svartvattnet dit det ska?

Jag tror att din inställning att "varje koppling är en potentiell felkälla" är överpessimistisk. Man kommer långt med dubbla slangklämmor och gängtätning....

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev speljakt:

Jag kan ha missförstått, men det låter som om du planerar att dra slangen från toaletten direkt till tanken och således göra dig av med möjligheten att spola direkt ut (utan att passera tanken)?

Inte särskilt praktiskt, enligt mig. 

Om du däremot tänkt behålla nuvarande 25mm bordgenomföring vid toaletten, så måste du väl ändå ha något slags Y- eller T-koppling (med kran/ar) för att kunna styra svartvattnet dit det ska?

Jag tror att din inställning att "varje koppling är en potentiell felkälla" är överpessimistisk. Man kommer långt med dubbla slangklämmor och gängtätning....

 

Hej,

 

Du har helt rätt - jag har inte tänkt behålla möjligheten att skicka avfallet direkt från toaletten till sjön utan endast via tanken. Jag ser helt enkelt inte vad jag ska ha den möjligheten till så den kommer jag skippa. 

 

/Christian

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev speljakt:

Inte särskilt praktiskt, enligt mig. 

Varför inte ?

Möjligheten finns ju att tömma i vattnet i alla fall, om man skulle behöva i ett extremt nödfall.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minuter sedan skrev IngemarE:

Varför inte ?

Möjligheten finns ju att tömma i vattnet i alla fall, om man skulle behöva i ett extremt nödfall.

Jag har gjort lika, dvs allt går in i tanken. 
Fördel är att man kan skippa en eller flera ventiler, och ventiler brukar krångla. 

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites
48 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag har gjort lika, dvs allt går in i tanken. 
Fördel är att man kan skippa en eller flera ventiler, och ventiler brukar krångla. 

Vi tänker likadant - plus det faktum att jag vill att det ska vara enkelt för mig och mina gäster ombord. Gör det du ska och tryck på "spola" utan att behöva bry sig om hur olika ventiler står.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och här kommer Airhead-missionären. 🙂 

 

Jag vill bara göra dig uppmärksam på ett alternativ där du slipper slangar, tankar, ventiler och tömningsstationer.

Kolla www.airhead.se. Jag har haft denna i flera år på en tidigare båt och har installerat den på min nuvarande där jag tyckte att septiktanken var för liten. 

 

Bomba på med frågor om du vill. 🙂 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Brorzan:

Och här kommer Airhead-missionären. 🙂 

 

Jag vill bara göra dig uppmärksam på ett alternativ där du slipper slangar, tankar, ventiler och tömningsstationer.

Kolla www.airhead.se. Jag har haft denna i flera år på en tidigare båt och har installerat den på min nuvarande där jag tyckte att septiktanken var för liten. 

 

Bomba på med frågor om du vill. 🙂 

Tack för tipset! Jag tror absolut att det finns en marknad för den typen av produkter men det är inget för mig. Jag tror att på just en båt där vi har obegränsad tillgång till just vatten är en vattentoalett en praktisk och väl fungerande lösning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja vatten brukar ju finnas obegränsat i närheten av båten men det kan vara sämre ställt med tömningsstationer, så det är ju där i begränsningen kan ligga.

Airhead verkar vara ett bra alternativ men designen gör ju att den inte passar i alla båtar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur hjälper obegränsad tillgång till vatten när:

1) Septiktanken är full

2) Du har fem timmar till närmaste tömningsstation (som dessutom visar sig vara ur funktion när du väl kommer dit) 

 

Brist på vatten tror jag inte är orsaken till att Brorzan föredrar sin Airhead... 😉 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 hours ago, IngemarE said:

Varför inte ?

Möjligheten finns ju att tömma i vattnet i alla fall, om man skulle behöva i ett extremt nödfall.

Om man ett ögonblick bortser från de legala aspekterna, så finns det enligt mig många tillfällen och platser då tanken är full men där det ändå kan vara socialt acceptabelt att spola direkt ut (urin). Samtidigt som det i samma situation vore direkt osocialt att tömma ut hela (eller ens delar av) tankinnehållet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev MrMe:

Tack för tipset! Jag tror absolut att det finns en marknad för den typen av produkter men det är inget för mig. Jag tror att på just en båt där vi har obegränsad tillgång till just vatten är en vattentoalett en praktisk och väl fungerande lösning.

Vi fritidsbåtsmänniskor är ju väldigt konservativa i allmänhet, om jag nu får generalisera.

Det är väl en brist i att inte båttillbehörsbutikerna säljer denna typ av toa. Men klart priset, nästan 13.700 kr inkl. frakt kan kanske vara avskräckande, även om det kan ses som en engångskostnad som man har igen med ränta över tid.

4 timmar sedan skrev Makro:

Ja vatten brukar ju finnas obegränsat i närheten av båten men det kan vara sämre ställt med tömningsstationer, så det är ju där i begränsningen kan ligga.

Airhead verkar vara ett bra alternativ men designen gör ju att den inte passar i alla båtar.

Just så, ävensom det iallafall i @Makro och mina hemmafarvatten har blivit en klar förbättring de senaste två åren, om man nu kan hålla sig i vattnen runt Orust, där det stundtals kan vara både si och så med tömningsstationernas funktion. sedan finns det ju bra offentliga vanligtvis väldigt välskötta toaletter i gästhamnarna, men det är ju klart ändå trevligare att tömma tarm och blåsa i den egna toaletten.

1 timme sedan skrev speljakt:

Om man ett ögonblick bortser från de legala aspekterna, så finns det enligt mig många tillfällen och platser då tanken är full men där det ändå kan vara socialt acceptabelt att spola direkt ut (urin). Samtidigt som det i samma situation vore direkt osocialt att tömma ut hela (eller ens delar av) tankinnehållet.

Tja... om man är ute på "internationellt vatten" samtidigt som det råder frånlandsvind...

 

Men det är väl som så att en och annan inte vill eller våga prova nya lösningar, kan även vara så, iallfall vad det gäller mig, som minst sagt är avskräckt av illa fungerande mulltoaletter som fanns på 1980 och 1990 talen. Vi hade några olika i svärföräldrarnas sommarhus, och det funkade bara "så där" när dom var ensamma där under veckorna. Men till helgerna dök då deras barn med tillhörande maka/make och barn upp, och redan fram på lördag kväll hade biologin i den sortens mulltoa gett upp, med allt vad det innebar. Så det blev traditionell spoltoa med modifierad trekammarbrunn.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev speljakt:

Om man ett ögonblick bortser från de legala aspekterna, så finns det enligt mig många tillfällen och platser då tanken är full men där det ändå kan vara socialt acceptabelt att spola direkt ut (urin). Samtidigt som det i samma situation vore direkt osocialt att tömma ut hela (eller ens delar av) tankinnehållet.

Jag håller med @Georg_Ohm det finns inget socialt acceptabelt tillfälle att spola toan ut i havet mer än när man är på internationellt vatten och det skulle ju bara vara på en långsegling t.ex, långt från naturhamnar och badvikar.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev MrMe:

Tack för tipset! Jag tror absolut att det finns en marknad för den typen av produkter men det är inget för mig. Jag tror att på just en båt där vi har obegränsad tillgång till just vatten är en vattentoalett en praktisk och väl fungerande lösning.

Kör på det just du tycker känns bäst. 
Men en faktor att icke förglömma (som du kanske ännu inte fått erfarenhet av) är lukten. Av de ca 4 pers jag personligen pratat med som installerat Airhead så nämner de alla luktfritt som den mest överlägsna fördelen, att slippa lukten av septictank i båten, för lukta kommer tank och slangar att börja göra oavsett du vill eller inte. Många meter slang ger mer lukt. 
 

De nämner också bättre "inomhusklimat"  i ruffen pga luftcirkulationen som lilla fläkten ger.


Vill bara nämna det, för med tanke på din inköpslista så blir en Airhead kanske inte dyrare heller och det blir ju liksom nu eller aldrig.
 

Själv har jag fungerande vattentoa installation med tank och sjö/däckstämning, men är ändå sugen på att byta mot airhead för att slippa åka omväg till tömning (ligger enbart i naturhamnar) och för att slippa den där lilla lilla karakteristiska doften av båttoa, men känner att jag i nuläget inte kan prioritera den kostnaden ☹️

 

Har för övrigt en installation så som @Makro skissat upp, men utan pump på tömningssidan då tank ligger ovanför vattenlinjen. 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
51 minuter sedan skrev Boanjohan:

…att slippa lukten av septictank i båten, för lukta kommer tank och slangar att börja göra oavsett du vill eller inte. Många meter slang ger mer lukt. 

Öööh… nä. Vattentoa luktar inte per definition. Då är slangarna antingen dåliga eller gamla. En tank i plåt luktar bara om det är hål på den - lukten går inte genom rostfritt stål. 
 

Hur mycket el drar en airhead?

Edited by Peter_K
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
53 minuter sedan skrev Boanjohan:

för lukta kommer tank och slangar att börja göra oavsett du vill eller inte. Många meter slang ger mer lukt.

Håller inte heller jag med om.

Hade 4+3m slang i förra båten samt plasttank och på de 20 år vi hade den luktade det aldrig någonting. Nuvarande har vi visserligen bara haft två säsonger, men det är ännu längre slang (men alutank) och inte tillstymmelse till avloppstankslukt.

 

Som @Peter_K skriver så måste det vara någon brist i anläggningen om den luktar.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
40 minuter sedan skrev IngemarE:

Som @Peter_K skriver så måste det vara någon brist i anläggningen om den luktar.

Nja. Alla toaletter med tank genererar lukt i tanken och när denna luft trycks ut så luktar det. Ffa för grannbåtarna men ofta letar sig naturligtvis denna lukt in i den egna båten också. Har nu på hösten börjat använda en spolvätska som, tycker jag, minskar lukten.
Annars gör jag ju, som jag skrivit om flera gånger, rent tanken och slangarna med en annan vätska ett par gånger per säsong för att minska lukten och få bort urinsten från tank och slangar.

Edited by ChristerN
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minuter sedan skrev IngemarE:

Håller inte heller jag med om.

Hade 4+3m slang i förra båten samt plasttank och på de 20 år vi hade den luktade det aldrig någonting. Nuvarande har vi visserligen bara haft två säsonger, men det är ännu längre slang (men alutank) och inte tillstymmelse till avloppstankslukt.

 

Som @Peter_K skriver så måste det vara någon brist i anläggningen om den luktar.

Ja det är  värt att nämna att endast de bästa (dyraste) slangarna duger annars kommer lukten efter några år enligt min erfarenhet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan bara konstatera att jag har aldrig lyckats öppna en toadörr utan att känna doften av septictoa, och jag har varit i många båtar. Många båtar har dålig ventilation och då märks den mer. Eller så är jag extremt känslig. Slangarna kommer det så småningom diffundera ut septicdoft ifrån. Inte att det stinker, men efter några år kommer det. Men visst kan man då börja böka och byta slangar och klara sig några år till.

 

Det är i alla fall mina erfarenheter. Själv är det dags att byta i min båt, stuven där slangen och bottenventilen är monterad har sista två åren börjat lukta mycket mer. 

 

Edited by Boanjohan
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rostfri tank med bra avluftning. Lundgrens sanitetsslang med väl åtdragna klammer. Lite sanitetsvätska och Transclean i toan emellanåt. Tömning av tanken så ofta det behövs och tillfälle ges. Vi har ingen toa-odör i någon av våra båtar.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Peter_K:

Hur mycket el drar en airhead?

Knappt något. Det är en liten fläkt, typ PC-fläkt. Ger knappt en krusning på ytan av elförbrukningen ombord. 

 

Dessutom ger den lilla förbrukningen en cirkulation av luft i båten som man inte skulle ha annars. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 timmar sedan skrev Makro:

Jag håller med @Georg_Ohm det finns inget socialt acceptabelt tillfälle att spola toan ut i havet mer än när man är på internationellt vatten och det skulle ju bara vara på en långsegling t.ex, långt från naturhamnar och badvikar.

 

Just det, men det finns ju ett ordspråk som lyder, "nöden har ingen lag" och vad 17 gör man då septiktanken är full och man inte finner någon fungerande tömningsstation inom närliggande område?

 

I övrigt ser min toainstallation ut som den i @Makros skiss, men med den skillnaden att jag har två tömningspumpar i serie för nödtömning av septiktanken, båda är membranpumpar, den ena manuell och den andra elektrisk. Den sistnämnda styrs av en skyddad vippströmbrytare, av samma typ som bombfällarknapparna i B52 och andra sådana flygplan... Biltema säljer dessa.

(En likadan vippströmbrytare kan med fördel även användas som på/av strömbrytare till ankarspelet).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...