Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Anders89

vinterkonservera utan drevet? (stulet)

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

kanske en dum fråga men har bara vinterkonserverat med drevet på och det blev tyvärr stulen häromdagen så jag undrar om någon kan förklara för mig hur jag konserverar motorn utan drevet? har läst en del och det går ju att göra men vet inte exakt vilken slang det är. det finns spolfunktion med men antar det bara e för att köra rent från saltvattnet? bifogar 2 bilder.  PS har någon eller vet någon som säljer ett SX-A drev 1,79 pma mig gärna :)

IMG_3050.jpg

IMG_3051.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte drevet för vinterkonservering. Enligt manualen man kan koppla på en slang direkt till sjövattenpumpen, inifrån motorrummet. Jag har monterat en T-kulventil för att enkelt kunna koppla mig på kylslangen utan att behöva lossa några slangklämmor. 

Om du vill suga vatten utifrån där drevet satt finns det olika tips på Youtube.

Tråkigt att du blev av med drevet. Jag trodde inte man stal drev längre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går bra att sätta på en vanlig koppling på den blåa locket. Sedan upp till en hink/dunk med självfall med glykol i. 

 

Edit:

Ser ut att vara sjövattenkyld, töm blocket på vatten då först innan du startar.

 

Har PM:at angående SX-A drevet.

 

Redigerad av Niklasss

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev anuba:

Du behöver inte drevet för vinterkonservering. Enligt manualen man kan koppla på en slang direkt till sjövattenpumpen, inifrån motorrummet. Jag har monterat en T-kulventil för att enkelt kunna koppla mig på kylslangen utan att behöva lossa några slangklämmor. 

Om du vill suga vatten utifrån där drevet satt finns det olika tips på Youtube.

Tråkigt att du blev av med drevet. Jag trodde inte man stal drev längre. 

Okej, ja de Trode inte jag heller. :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Niklasss:

Det går bra att sätta på en vanlig koppling på den blåa locket. Sedan upp till en hink/dunk med självfall med glykol i. 

 

Edit:

Ser ut att vara sjövattenkyld, töm blocket på vatten då först innan du startar.

 

Har PM:at angående SX-A drevet.

 

Hej!

yes okej men suger den i vattnet där eller häller man i de liksom när motorn e igång? Mvh 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-09-25 vid 22:36 skrev Niklasss:

Det går bra att sätta på en vanlig koppling på den blåa locket. Sedan upp till en hink/dunk med självfall med glykol i. 

 

Edit:

Ser ut att vara sjövattenkyld, töm blocket på vatten då först innan du startar.

 

Har PM:at angående SX-A drevet.

 

Bumb :D om nån vet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-09-26 vid 06:17 skrev Anders89:

Hej!

yes okej men suger den i vattnet där eller häller man i de liksom när motorn e igång? Mvh 

Skaffa en gardena koppling med utvändiga gängor. Den skruvar du i det blåa locket. Sedan på med vanlig trädgårdslangskoppling och slang upp till dunk. Starta motorn och se till att det är självfall ner från dunken, alltså ha dunken ovanför den blåa kopplingen.  Kör igenom 10-20 liter glykol. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Niklasss:

Skaffa en gardena koppling med utvändiga gängor. Den skruvar du i det blåa locket. Sedan på med vanlig trädgårdslangskoppling och slang upp till dunk. Starta motorn och se till att det är självfall ner från dunken, alltså ha dunken ovanför den blåa kopplingen.  Kör igenom 10-20 liter glykol. 

Man tackar :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...