Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej . 
När jag kör bogproppen så hörs det som en rem vid motorn som tjuter. 
någon som vet vad det kan vara och hur man kan åtgärda 

Båten aquador 25 c med D4 260 hp. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte bogproppen som låter då? I aquador 25 brukar de sitta engbo/QL bogpropeller som också är remdriven. De kan börja låta när de är slitna, eller iallafall lagret som håller axeln i "växelhuset" bogpropellern. 

 

Annars om du fortfarande tror att det är motorn som låter så är det för den belastas hårdare när du kör bogproppen (generatorn får jobba). Isåfall, börja kolla om du har de nya spänn och brythjulen på motorn, de nya är i metall, de gamla är i plast och går inte att lita på.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt klart vid motorn som du säger troligen i ett samband med generatorn . 
laddlampan lyser när man kör bogproppen . 
kan jag avhjälpa så att ljudet försvinner och åtgärda grundproblemet vi senare service ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla vilken batteribank bogpropellern är kopplad till och mät upp denna, antingen är ju batterierna inte riktigt friska som då inte orkar driva bogpropellern och därför laddar generatorn på fullt så fort du kör eller så kan det vara remmen som Niklasss säger 

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag var ung hade jag en Renault R5 som hade 2 extraljus. Cool som man var monterade jag 100W lampor i både extrsljus och vanliga ljusen, så jag fick 400W helljus. Så fort jag tände helljusen efter det började batterilampan lysa och om jag stod på tomgång så började även remmen tjuta lite. Det blev helt enkelt för stor belastning för generator i kombo med batteriets skick. 

Summa summarum, håller med Makro och gissar att det batteri din bog är kopplat till inte orkar leverera tillräcklig, kanske pga att det blivit gammalt och tappat kapacitet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte nödvändigtvis batteriet/batterierna är dåliga, då generatorn ändå kommer behöva blåsa på allt den har även med bra batterier.

 

Varför ?

Jo, generatorn försöker ju hålla 14V. Om det börjar förbruka vansinnigt mycket kommer generatorn ge allt den har men kommer inte orka hålla spänningen uppe på 14V (bogisen drar ju flera hundra A), utan spänningen sjunker. Här börjar då batterierna skjuta till.

I praktiken är det dock från batterierna det mesta tas, allt utöver vad generatorn orkar ge. Men eftersom generatorn kommer ge allt den kan i princip oavsett om batterierna är bra eller dåliga (och börjar gå supertungt), tror jag det är remmen/remmarna (dess skick och spänning) som du skall titta på i första hand. Att laddlampan lyser tyder nämligen på att generatorn plötsligt går så tungt att den stannar, dvs remmen slirar mot en stillastående remskiva. Det låter oftast inte vackert....

 

(Är batterierna dåliga kommer det snarast märkas genom att annat slocknar/startar om eller bogisen går segt. Generatorn skjuter redan till allt den kan och gör det som sagt även med friska batterier)

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra året hade jag urdåliga batterier och när jag körde bogpropellern så sjunk spänningen ombord så att kartplottern botade om...
Generatorremmen lät inte så troligen har den rätt spänning.


(I år med LFP har bogen fått nytt liv, högre normal spänning och lägre spänningsfall vid last.)

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök också reda ut hur det är installerat och kopplat och beskriv det här. Ibland eller rättare sagt alltid på de båtar jag brukar köpa med 30 st tidigare ägare. Kan man behöva fundera både en och två gånger för att förstå hur tidigare ägare har tänk, om denna ens har gjort det, vid elinstallation. Kan hända att installationen är av tveksam kvalité

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev joelfrodin:

Kan hända att installationen är av tveksam kvalité

Men nu fungerar ju bogpropellern, så att misstänka elinstallationens kvalitet och börja kartlägga den är nog inte prio 1. I synnerhet inte som det skriker från trakten av (båtens huvud-) motor. Vi får se när TS kollat upp generatorns rem(mar).

 

Sedan kan jag visserligen hålla med om att det nästan alltid är värt den investerade tiden att reda ut tidigare ägares synder. Förutsatt att man är bättre på installation/el än de var och inte bara tror det 😄

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev IngemarE:

Men nu fungerar ju bogpropellern, så att misstänka elinstallationens kvalitet och börja kartlägga den är nog inte prio 1. I synnerhet inte som det skriker från trakten av (båtens huvud-) motor. Vi får se när TS kollat upp generatorns rem(mar).

 

Absolut bogpropellern fungerar, men i mina ögon fungerar inte bogpropellerns system/installation. I den ingår tex

 

Generator

Batteriet

Bogpropellern

Kablar till och från batteri

Kablar till och från generator

ev skiljerelä

Knappar

 

 

Om jag skulle felsöka, skulle jag börja med batteriet och sedan generatorn, som folk här har skrivit. Men sen kommer i min värld: kablar, anslutningar och hur systemet är inkopplat med laddning av batteriet skiljerelä m,m.  För något verkar skapa en väldigt spänningsfall.

 

Så det var bara en ide på saker som man kan kika på sen, lite fler uppslag. Om det är så att han finner att de första förslagen: batterier och generator är ok, och hen har tex åkt 10 mil till båten eller avsatt en hel helg. Men du kan väl leda honom hela vägen då.

Redigerad av joelfrodin
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev joelfrodin:

För något verkar skapa en väldigt spänningsfall.

Varför tror du det ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev IngemarE:

Varför tror du det ?

Känns lite som att du har gett dig f*n på att försöka idiotförklara mig och mina inlägg, oklart varför. Men min första ledtråd till att det är spänningsfall är att laddlampan lyser?

 

*Laddlampan lyser pga dåligt batteri vilket skapar spänningsfall så lampan lyser?

*Laddlampan lyser pga att generatorremmen är dålig, vilket gör att den inte klarar av att hålla varvet/spänningen vilket gör att det blir spänningsfall och lampan lyser?

*Lampan lyser pga att anslutningarna till batteriet är dåligt så den tar strömmen från generatorn direkt för strömmen tar enklaste vägen, vilket leder till spänningsfall?

Redigerad av joelfrodin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev joelfrodin:

Känns lite som att du har gett dig f*n på att försöka idiotförklara mig och mina inlägg, oklart varför. Men min första ledtråd till att det är spänningsfall är att laddlampan lyser?

Nejdå, ingen idiotförklaring alls. Lugn och fin nu.  Finns inga idioter, vi har alla bara olika nivå på kunskap 😉

 

8 minuter sedan skrev joelfrodin:

*Laddlampan lyser pga dåligt batteri vilket skapar spänningsfall så lampan lyser?

*Laddlampan lyser pga att generatorremmen är dålig, vilket gör att den inte klarar av att hålla varvet/spänningen vilket gör att det blir spänningsfall och lampan lyser?

*Lampan lyser pga att anslutningarna till batteriet är dåligt så den tar strömmen från generatorn direkt för strömmen tar enklaste vägen, vilket leder till spänningsfall?

Laddlampan på en generator lyser när den internt inte längre kan hålla magnetisering och spänning uppe så den håller sig igång - enkelt uttryckt.

Det kan i sin tur bero på många olika saker, men spänningsfall beroende på dålig kontakt - som ju är det du antydde ovan - är nog en kandidat synnerligen långt ner på listan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Nejdå, ingen idiotförklaring alls. Lugn och fin nu.  Finns inga idioter, vi har alla bara olika nivå på kunskap 😉

 

Laddlampan på en generator lyser när den internt inte längre kan hålla magnetisering och spänning uppe så den håller sig igång - enkelt uttryckt.

Det kan i sin tur bero på många olika saker, men spänningsfall beroende på dålig kontakt - som ju är det du antydde ovan - är nog en kandidat synnerligen långt ner på listan.

1.Jag besöker forum för att dela med mig av min kunskap och söka kunskap, om man som kommentaren över gör gällande och mycket av de andra, besöker forum för att hävda sig, försöka förminska andra och istället för att hjälpa TS ge sig på andra som försöker hjälpa för att trycka ner dem, kanske man ska besöka psykolog istället för forum?

 

2. Du hoppades förmodligen på att jag skulle skriva något fel med din fråga angående spänningsfall. Så du kan få visa vad duktig du är, men sanningen är att lampan lyser ju för att det är spänningsfall. Sen att kände ett behov av att förklara hur generatorn är uppbyggd påvisar ju bara att du har ett behov av att vara besserwisser. Du har inte uttryckt det enkelt för TS, det tillför dessutom inget, men du behöver bara.  För du tror du ska knäppa någon på näsan, men du gör du inte, för lampan lyser för det är spänningsfall, det är problemet som man utgår ifrån här.

 

3. Herregud vi är nog alla överens om att generator och batteri är huvudspår, sedan skriver jag i första inlägget ” Försök också reda ut hur det är installerat och kopplat och beskriv det här” som ett tips man kan göra när man håller på, i mitt andra efter att du har försökt dumförklara detta skriver jag också ” Så det var bara en ide på saker som man kan kika på sen, lite fler uppslag. Om det är så att han finner att de första förslagen: batterier och generator är ok, och hen har tex åkt 10 mil till båten eller avsatt en hel helg.”

 

Och i mitt tredje för jag måste av någon outgrundlig anledning förklara flera gånger om att det är tips på saker man kan kika på om inte de två huvudspåren har symptom. Får man inte lämna sådana förslag för dig? För du spenderar väldigt mycket tid och energi att hitta fel i resonemanget. I tredje inlägget så ger jag också lite förslag på vad som kan orsaka spänningsfallen, för du undrade ju så mycket.

 

Men jag anger ju innan, de troligaste orsakerna som TS ska kolla, sen ger jag lite förslag. Men ändå har du något slags behovs av att hävda att det kommer ”synnerligen” långt ner på listan? Jag har aldrig hävdat motsatsen, jag ger förslag som kommer EFTER de andra, lite uppslag, och att det skulle komma synnerligen långt ner är inte sant, det är inte högst och det har jag ju skrivit men återigen så verkar du behöva trycka ner andra.  

 

4.Om något jag hade skrivit var felaktigt så förstår jag att man kan påpeka TREVLIGT, men hur mycket du än vill det så är det inte så.

 

Sen är säkert något i det jag skrivit över, felaktigt eller kan verka konstigt om man citerar det och tar det ur sitt resonemang. Vilket jag är övertygade om att du kommer göra för det verkar vara det du brinner för, själv är jag mer sugen på att hjälpa folk.

 

Jag förstår ju tex att du inte menar "Laddlampan på en generator lyser" för den sitter inte normalt PÅ en generator. Men jag har inget behov att att hävda mig. Så jag behöver inte försöka knäppa någon på näsan.

 

Du har säkert kunskap i frågor, använd det till att hjälpa TS istället för att försöka överbevisa andra.

 

 

  • Haha 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev joelfrodin:

....men sanningen är att lampan lyser ju för att det är spänningsfall.

Nej, så fungerar faktiskt inte laddlampan. Skriver dock detta varken för att vara besserwisser, hävda mig eller knäppa någon på näsan.

 

Resten - oj, oj, oj. Men det för inte saken framåt att bemöta, jag håller det vid att vi alla kan ha dåliga dagar 😉.

TS har nog fått tillräckligt med uppslag, vi får hoppas de löser TS problem med oljudet kring motorn och tänd laddlampa när bogpropellern körs.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta det lugnt nu kära medlemmar!

Säsongen är till stor del över och det är väl ingen ide att leta fel i varandra när det lite fel på en .... Bogpropeller, generator, batteri, laddning, remmar eller vad som.

 

Håll en vänlig ton!

Inga påhopp!

Hjälp TS med problemet!

Det andra kan tas i PM eller inte alls!

 

Trevlig helg på er från Västkusten!

 

//stavhammar som moderator!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om motorlagren är mkt slitna kanske rotorn nudder statorn , då drar det många ampere. kolla att det inte är översäkrat . B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...