Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Dsl

Tilt trasig, kan inte lyfta motorn manuellt

Rekommendera Poster

Sitter fast i hamnen. Trimenheten har gått sönder. Fick släppa ventilen för att sänka motorn i vattnet. 

Planen var att vid upptagning släppa ventilen för att kunna lyfta motorn manuellt så att jag kan ta mej hem. Men nu är motorn fast i nedersta läget. Lyfter hela båten men motorn rör sig inte.

 

 

Tacksam för tips!

IMG_20220924_173739.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Jorgen01:

Snett bakåt uppåt, ta tag i växelhuset.

Ta tag? Den väger 170kg. Testade bända med en 3m regel mot akterspegeln utan att lyckas rubba motorn.

 

Har alltså släpat i asfalten efter upptagning och med domkraften lyckades jag pressa upp den ca 5cm med hydrauliken håller uppenbarligen emot för så fort jag släpper slår den tillbaks igen.

 

Men efter 2h kämpande får plötsligt pumpen grepp igen och jag kan lyfta motorn som vanligt igen....och det går fortfarande att sänka motorn manuellt lika fint som vanligt.

 

Nu vet jag inte vad jag skall göra. Kan ju inte ha en motor som beter sig så här, och alla tips jag hittar när jag söker är att det är luft i systemet. Eftersom jag luftade i våras skulle luften isf komma in när båten är i vattnet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du det är årstidberoende? 

Det har väl gått ett halvt år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-09-25 vid 07:34 skrev Dsl:

Ta tag? Den väger 170kg. Testade bända med en 3m regel mot akterspegeln utan att lyckas rubba motorn.

 

 

Den delen du skall lyfta väger inte 170 kg.

Du skall vippa upp motorn, den största tyngden hänger på akterspegeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-09-25 vid 15:50 skrev Hybro:

Tror du det är årstidberoende? 

Det har väl gått ett halvt år. 

Har ofta fått köra lite fram och tillbaks innan motorn rör sig. I våras hade jag problem att få upp den men efter lite luftning har det funkar hjälpligt hela säsongen. Nu tror jag att jag fick i lite ny vätska...så jag har väl något läckage, och det är möjligt att det blir värre när det är kallt.

 

Men det förklarar inte varför motorn satt fast.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jorgen01:

Den delen du skall lyfta väger inte 170 kg.

Du skall vippa upp motorn, den största tyngden hänger på akterspegeln.

 

Som sagt bände jag med 3m regel utan att kunna rubba den.

 

Skulle det hända igen får jag väl helt enkelt gå loss med vinkelslipen så att jag kan köra hem och skrota motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Dsl:

 

Som sagt bände jag med 3m regel utan att kunna rubba den.

 

Skulle det hända igen får jag väl helt enkelt gå loss med vinkelslipen så att jag kan köra hem och skrota motorn.

Det finns väl en spärr som ska låsa motorn vid backning. Kolla att den kopplar ur som den ska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-09-26 vid 23:37 skrev Rascal:

Det finns väl en spärr som ska låsa motorn vid backning. Kolla att den kopplar ur som den ska.

Bra förslag. Tyvärr hittar jag ingen spärr. Hade den funnits hade jag nog lyckats ha sönder den när jag forcerade upp motorn några centimeter med domkraften.

 

Nu när allt är torrt syns det dock tydligt att det läcker runt en av trimkolvarna, så om jag bara lyckas få bort toppen och byta packningarna så kanske den funkar bättre nästa sommar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Dsl:

Bra förslag. Tyvärr hittar jag ingen spärr. Hade den funnits hade jag nog lyckats ha sönder den när jag forcerade upp motorn några centimeter med domkraften.

 

Nu när allt är torrt syns det dock tydligt att det läcker runt en av trimkolvarna, så om jag bara lyckas få bort toppen och byta packningarna så kanske den funkar bättre nästa sommar.

 

 

Det finns ingen spärr för backning, bara på modeller utan trimtilt. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan det finnas en ventil nära hydraulpumpen för att göra det möjligt att tilta motorn utan pumpmotorn? vad säger instruktionsboken finns nog digitalt ,om inte.. B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bemek:

kan det finnas en ventil nära hydraulpumpen för att göra det möjligt att tilta motorn utan pumpmotorn? vad säger instruktionsboken finns nog digitalt ,om inte.. B

Det är ju det som är problemet, att jag inte kan lyfta motorn trots att jag släpper ventilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok  . ska ventilen stå i samma läge  ner/upp .? kanske säkrar mot att motorn slår upp vid backning..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu har jag läst på, manuella ventilen öppnas före önskad rörelse av motorn .

(en vridande rörelse ), av riggen/drevet  likt solen ok?inte rakt upp/ner. sedan måste man stänga manuella ventilen efter önskad rörelse . upprepas vid behov .                        konstigt    B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...