Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nht1

Hur lägga slingen

Rekommendera Poster

Finns det några regler hur man ska lägga slingen så vajern kommer framför eller bakom masten vid avkastning?

 

Gäller en mast med enkla svepta spridare som står på rufftaket. Kranen är lägre än masten,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ha den framför masten, då slipper jag ha sönder windexen. Dessutom lutar min mast bakåt något. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att lyfta med sling under spridarna på min mast, innebär att masten inte blir hängande, utan tippar över. 

 

Så sista 10 åren använder jag en skyttel som jag för in i likrännan.

Wiren från maskranen krokas i och det hela hissas upp dryga metern ovan spridarna. 

En tamp mellan bomfästet och skyttel hindrar denna att

åka ytterligare uppåt. 

 

Skitenkelt att masta av, eller på. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kranen är längre än masten men är den högre än spinnaker eller genuafallets trissa? I såna fall är det rätt bekvämt att lyfta i endera fall och slippa vinglet när man lyfter i spridarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

Så sista 10 åren använder jag en skyttel som jag för in i likrännan.

Wiren från maskranen krokas i och det hela hissas upp dryga metern ovan spridarna. 

En tamp mellan bomfästet och skyttel hindrar denna att

åka ytterligare uppåt. 

 

Skitenkelt att masta av, eller på. 

Använder samma metod, helnöjd. Skyttel av ett mässingsrör ur braatthalådan med en järnten igenom som tidigare varit stolpe till marschallhållare. Perfekt med dubbelspridarrig.

Har sett på MG att man också använt dörrgångjärn. Man tager vad man haver.

Med flera skyttlar kan man minska belastningen på likrännan.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjälpte en kompis med avmastning i morse, och de som mastade av före oss på den kranen, använde ett fäste (metallstav bredare än likrännans öppning, fastsvetsad i en rektangulär plåt som var smalare än likrännans öppning, med borrat hål i i övre hörnet) som gick i likrännan. En schackel satt i fästet och kranens krok fäste i schackeln via nån kortare lina. Från fästet gick sen en lina till en fästpunkt nära mastfoten (i detta fallet en mastmonterad fallvinsch) för att hindra fästet att röra sig högre upp i likrännan. Fästet satt ca 2/3 upp i masten. När de hissade upp lyfte masten och hängde vertikalt och stilla, så ingen behövde hålla i mastfoten utan de kunde i lugn och ro gå runt och samla ihop vant och stag, bunta ihop och sen lyfta in masten över land. De var två och mastade av snabbare än vi sen gjorde med sling under spridarna på tre pers.

Det enda orosmomentet är väl att likrännan inte håller. Om jag ska göra en sån lösning vill jag nog ha maximalt lång "stav" inne i rännan för att sprida lasten rejält.

En nackdel, som jag ser det, är att masten måste ligga med framsidan ner med den metoden. Där sitter lanterna, fördäcksbelysning och en eventuell vindmätare pekar också ner åt det hållet (nej, jag kommer aldrig klättra i en mast eller mastkran för att plocka ner sånt innan). Med sling under spridarna, på framsidan masten, hamnar masten på rätt håll i mastkärran, och alla känsliga saker pekar bort från mantåg och mark.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-09-24 vid 17:22 skrev GTI:

Hur fick du tag på skyttel?

 

Med handen😋

 

Gjorde en av passande två plattjärn, svetsade även dit två öglor. 

 

Någon använder typ gångjärn till dörr... Vilket jag tycker ser finkelt ut.

Blir för kort och ger punktbelastning av likrännan, när masten ligger mer eller mindre horisontellt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte bara lyfta i något av fallen? Funkar utmärkt och så behövs inga extra grejer. Vad skulle fördelen vara med en skyttel i likrännan? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Virvelvind:

Varför inte bara lyfta i något av fallen? Funkar utmärkt och så behövs inga extra grejer. Vad skulle fördelen vara med en skyttel i likrännan? 

Vår mast har inga fall som kan ledas uppåt utan att passera över skarpa kanter eller 180 grader runt en rundad kant. Inget alternativ.

 

Dessutom är de över mastkranens höjd!

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åssa var masten avlyft för i år! Blev med slinga framför masten vid spridarna - gick bra men klanta oss lite för vi inte spänt upp tillräckligt (rättare sagt vi hade nog lagt båten lite för långt från kranen) så masten smällde i kranen (inte så hårt dock, inga märken och vindexen var avplockad). Jag är rätt nöjd ändå eftersom jag haft hjälp med av och på med mast av "proffs" men nu fick jag försöka styra upp allt själv med en helt ovan kompis.

 

Nu när masten är nere tänkte jag försöka öppna upp där det går och rensa ut rätt mycket barr mm som tydligen genom årens lopp (42 år gammal båt, gissar masten är lika gammal) blåst in i masten och som verkar hindra mig från att droppa ned ett fall i masten. 

 

Någon som har några tips? Tryckluft? Enormt lång rundborste?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Stormfocken:

Nu när masten är nere tänkte jag försöka öppna upp där det går och rensa ut rätt mycket barr mm som tydligen genom årens lopp (42 år gammal båt, gissar masten är lika gammal) blåst in i masten och som verkar hindra mig från att droppa ned ett fall i masten. 

 

Någon som har några tips? Tryckluft? Enormt lång rundborste?

Bind fast massa stela borst på en lina som du drar genom masten med hjälp av ett fall och rensa den på så vis. Kanske även spola med tvättmedelsfyllt vatten (och sen rensköljning med rent vatten). Se bara till att vattnet kan rinna ur och torka, så det inte blir fryssprängning på nåt dumt ställe.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Stormfocken:

Finns foton? Vore intressant att se lösningen med skyttel!

Behöver inte vara konstigare än så

IMG20220926214953__01.jpg

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-09-26 vid 21:15 skrev raol:

Bind fast massa stela borst på en lina som du drar genom masten med hjälp av ett fall och rensa den på så vis. Kanske även spola med tvättmedelsfyllt vatten (och sen rensköljning med rent vatten).

 

Satte en lagom hård ståltråd som borst med rundvikta ändar (så det inte skulle skada andra fall i masten) på fockfallet och drog det fram och tillbaka kanske fem gånger, sedan var det klart! Öppnade upp masten i toppen och botten och kunde efter varje dragning nå skräpet som dragits fram med en slags raka och få ut det, så nu går det att se genom masten. Nu hoppas vi att det ska funka att få i spinnackerfallet, som jag tappade ur förrförra sommaren! Tack för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...