Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Sudden

VP 5.7 GXI startar inte

Rekommendera Poster

Sista resan för säsongen till trailern...

 

Tändningen ok och batterier (dubbla) ok men startrelät är helt tyst när man vrider om nyckeln.

 

Har bytt relät eftersom det krävde ett lätt slag för att fungera sista gången vi var ute med båten. Motorn startade helt normalt då.

 

Nu händer absolut ingenting igen efter att tändningen har aktiverats, piper och låter lite om motorn sen tyst. Kollade switchen för växelreglaget sist.

 

  • Går 12 volt till stift 86 på relät när man vrider om nyckeln
  • Ström finns på stift 30
  • Jord på stift 85
  • Ingen ström alls på stift 87 oavsett vad jag gör

 

Testar relät med kopplingsdosan bortkopplad - relät funkar hur bra som helst

 

Har inte en komplet ritning på hela elsystemet men kan inte se att databoxen eller något annat ska hindra att relät aktiveras

 

Har inte testat att koppla direkt till S på startmotorn.

 

Hade jag haft mycket hår kvar hade jag slitit det nu.

 

Någon käck idé som jag ska testa?

 

Sudden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har du testat relät? Att det klickar betyder inte att det fungerar. Har du mätt på stift 30 samtidigt som du vrider på nyckeln. Vad händer om du byglar 30 och 87?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar

 

Lite meckigt att bygla dem eftersom relät sitter i en hållare. Provade att dra 12V direkt från batteri till 87. Tyst som i graven från motorn

 

Har testat med två olika relä, ett helt nytt original. Ingen skillnad

 

Japp, har mätt och får spänning

 

Misstänker något skumt efter reläet men fattar inte varför relät inte reagerar oavsett. Det borde slå till oavsett vad solenoiden/startmotorn gör.

 

Ska ladda batterierna, kolla polerna och om jag kommer åt kolla anslutningar på startmotorn

 

Kan det vara så att det är dålig anslutning till motorn och att tändning med reläer och allt fungerar men att startmotorrelät inte orkar slå till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-09-23 vid 10:35 skrev Sudden:

Tack för svar

 

Lite meckigt att bygla dem eftersom relät sitter i en hållare. Provade att dra 12V direkt från batteri till 87. Tyst som i graven från motorn

 

Har testat med två olika relä, ett helt nytt original. Ingen skillnad

 

Japp, har mätt och får spänning

 

Misstänker något skumt efter reläet men fattar inte varför relät inte reagerar oavsett. Det borde slå till oavsett vad solenoiden/startmotorn gör.

 

Ska ladda batterierna, kolla polerna och om jag kommer åt kolla anslutningar på startmotorn

 

Kan det vara så att det är dålig anslutning till motorn och att tändning med reläer och allt fungerar men att startmotorrelät inte orkar slå till?

Relät ska inte vara monterat när du byglar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog ett pass vid motorn och har hittat problemet men inte lösningen.

 

Kollat både + och jord på motorn och de är ok.

 

Trots att jorden till relät var ok när jag mätte så startar inte motorn med mer än att jag drar en sladd från neg på batteriet och klämmer fast den mot stiftet när jag sätter tillbaka relät. Om jag byglar till 87 utan relät på plats så går startmotorn men motorn startar inte. Tändningen på. Relät måste sitta på plats.

 

Kan inte se det beroendet på kopplingsschemat

 

Får bli vårens projekt nu när jag kan konservera motorn. Någon som sitter inne på ett riktigt kopplingsschema för 5.7GXI-FF?

 

Tack för hjölpen

 

Sudden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det faställt. Det är säkrings och reläboxen som gett upp. Först startrelä, sen tändningsrelät på senaste turen

 

mvh

sudden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...