Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
reva

Var går din gräns för vind?

Rekommendera Poster

Hade en fantastiskt mysig segeldag. Jag, sambon och hunden njöt av att åka full fart på undanvinden. 

 

8-10 m/s med 12 i byarna, och ett par tillfälliga byar på 14. Strålande sol. Inga vågor att tala om i Öresund. 
Däremot extremt hårt arbete att förtöja, eftersom vi tog natthamn efter hundens behov och inte hur mycket lä det var i hamnen.

Men nån gång om dagen får man anstränga sig. 
 

Vi har hunnit bli idiotförklarade flera gånger redan som ”ger oss ut i ovädret”. 
Vilket leder till frågeställningen; var går er gräns? Vid vilken styrka förvandlas seglingen till galenskap?

 

Nu har vi visserligen en extremt kompetent båt i form av en Monsun, men har tidigare åkt Accent i samma väder utan att lida alltför mycket. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har vi äntligen en begynnelsestyv båt. Skillnaden mot den förra är enorm. Med fullt ställ, fock och stor, stannar den runt 13-15 graders lutning i 7-8 m/s. Över 20 grader börjar det bli tröttsamt och obekvämt. Jobbigt att sitta eller stå bekvämt, så det är jag inte gärna ute i om jag kan undvika det. Har inte nått dit mer än i vindbyar hittills, och har ingen vindmätare, så jag vet inte vad som krävs. Med enbart focken blir även 9-10 m/s helt lugnt, fast det blir ju inte mycket fart heller, bara lite drygt tre knop.

Men det finns andra faktorer som styr än vinden. Själv tycker jag vågor är ett mycket större problem än vind. Tyvärr blir det ganska snabbt påtagliga vågor längs Bohuskusten när det blåser från havet (som det gör säkert 80 procent av tiden), och då är det inte alls roligt längre. Blir våghöjden mer än en dryg meter håller jag mig inomskärs. Tycker vågor som är större än skrovsidan är obehagliga. Lycka är en dag med frånlandsvind, så havet är platt!

En ganska unik faktor för just oss och vår båt är båtplatsen och båtens backegenskaper.
Båten ligger med aktern åt väster mellan två Y-bommar. Vid back drar aktern kraftigt åt styrbord av propellerverkan, och det krävs uppåt tre knop bakåt innan rodret fullt ut klarar att motverka det. Åt söder är det bara ca två båtlängder till att djupet inte räcker till. Så, när det blåser mer än ca 5-6 m/s från sektorn mellan ca NV till NÖ, så händer följande. Lägger i backen. Aktern börjar dra åt styrbord/söder och båten börjar röra sig ut från bommarna. När båten kommit halvvägs ut börjar vinden trycka aktern ännu kraftigare mot söder, i samma riktning som propellerverkan. Fortfarande ingen effekt av rodret att tala om, för farten är för låg. När fören kommer ut från bommarna tar vinden tag där och trycker fören ner mot styrbord/söder, snabbare än aktern. Resultatet blir att båten snabbt driver i sidled mot det grunda. Det enda som går att göra är att försöka lägga fullt roder åt babord och ge kraftig gas framåt. Tyvärr är det ganska långt mellan propellern och roderbladet, så styrverkan är inte så stark som den hade varit om propeller och roder satt nära som på många långkölade båtar och många båtar med rak axel. Jag har klarat upp det de 2-3 gånger jag försökt, men det har varit extremt nära att det slutat illa. Om vinden är från NV (som den oftast är när det är åt det nordliga) så trycks båten tillbaks in mot bommarna när jag försöker vrida upp fören. Senast var jag bara nån decimeter från aktern på grannbåten.
Så redan vid en ganska måttlig vindstyrka är det lite väl riskabelt och svårt att komma ut med båten. Vid alla andra vindriktningar är det inga problem, däremot.

Till nästa säsong räknar jag med att ha fått en lösning för första revet i storseglet på plats, så det går att segla revat. Då tror jag att 10 m/s stadigt kommer att kännas helt ok. Får se!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar inte bara om vindstyrkan, för mig, utan minst lika mycket riktningen samt vilken sjö vinden skapar. Dikt bidevind i de vindstyrkor du beskrev undviker jag om jag kan. En slör i 10-14 m/s kan vara fint. Byig vind är jobbigare att segla i än jämn. I somras gjorde vi en tur på 40M. Det lovades vind mellan 8 och 12 och vi skulle få slör. Verkligheten blev 12 till 23, men det var bara att bita ihop.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag seglar revat om det är mer än enstaka vita gäss (på Mälaren) - kan det vara vid 8-9 sekundmeter? Det är en Albin 78 som är vek och den är inte så skön att segla om det blåser mycket. Men med revat storsegel och en kryssfock går den faktiskt mycket bra även med ganska många vita gäss runtikring (kanske 10-12 sekundmeter?) - då märks det inte att den är vek. Har nyligen också satt i revlinor så att det ska gå att dubbelreva (dvs reva ännu mer, till de högre "revhålen" i seglet) men har inte fått chans att prova ännu. 

 

Men vart går gränsen? I somras kom det smhi prognosticerat någon timme innan det borde ha kommit och vi var inte framme. Kraftigt slagregn, och vind med upp till 17 sekundmeter (kuling) i byarna (enligt prognosen, kan inte mäta själv i båten). Då slutade vi segla och lät först seglen slå ut helt (fladdra fritt) och när det ändå tryckte på så tog vi ner seglen och startade motorn. En vindstöt, den som fick oss att till slut ta ner seglen, var så kraftig att det kändes som den ville trycka båten rakt i sidled. Båten krängde inte utan liksom skakade/ruskades till. I just den vindstöten misstänker jag att det kanske var lite mer än 17 sekundmeter. 

 

Träffade i gästhamnen en annan båt som också råkat vara ute i samma väder. De hade inte tagit ner seglen men fick å andra sidan sin rullfock sönderblåst.

 

PS Jo, jag vet, inte bra för seglen att fladdra men man såg på ovädret att det skulle blåsa över snabbt, vilket det också gjorde. Så kanske 10 minuter senare hissade vi seglen igen och seglade mycket blöta fram till destinationen. Men nästa gång ska jag vara snabbare med att ta ner seglen när liknande väder kommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev raol:

En ganska unik faktor för just oss och vår båt är båtplatsen och båtens backegenskaper.

Det är besläktade problem här,  men jag kan styra hjälpligt framåt i hamn. Segla är ok, man får snarare justera planen efter vädret i hamnen om det inte finns mankraft. För något annat än medsols tänker båten inte gå, och motverkar vinden är det jobbigt läge..


Höga, täta vågor påverkar helt klart mer än vinden. 


 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev excel319:

Dikt bidevind i de vindstyrkor du beskrev undviker jag om jag kan. […] Det lovades vind mellan 8 och 12 och vi skulle få slör. Verkligheten blev 12 till 23

Att kryssa i den vinden funkar om man inte vill komma nånstans.. tungjobbat, avdrift, motström och allmänt miserabelt. Bidevind är inte kul över 8 m/s tycker jag. 
 

23 är långt över gränsen för något som ens liknar komfort.. Vad seglar ni för båt?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vad gäller vågor så är Mälaren bra - inga höga vågor.

 

Har för övrigt lite av samma problem som raol beskriver. Blåser det rakt in i min hamnränna så är det svårt att komma ut - båten vill inte svänga babord vid back, och vinden tar fören och trycker in den mot land. Har flera gånger fått backa ut genom rännan. Men blåser det ännu lite mer så orkar inte motorn backa mot vinden. Har löst sig varje gång men det är lite kämpigt. Och jag har inte vågat sätta fart mot land och sedan svänga om 180 grader inne i rännan. Även om jag tror att det skulle gå (fenköl, reagerar direkt och typ går att svånga på en femöring). Men vill inte chansa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns väl ingen anledning att idiotförklara någon som seglar i vindar på 8-10 m/s med 12 i byarna, och ett par tillfälliga byar på 14.

 

Allt är väl en fråga om hur väl man klarar av att hantera sin båt, dvs. hur mycket övning man har.

Har man aldrig seglat är det naturligtvis idiotiskt att ge sig ut i hårt väder.

 

Min fru och jag har inga svårigheter att tillbringa en dag med segling i 12 - 15 m/s i skärgården, men utomskärs blir det jobbigt med vågorna. Jag vet inte var gränsen går för att vi ska tvingas välja kurs efter vågorna på öppet hav, men jag gissar att det inte är någon höjdare att segla bidevind i över 10 m/s. Däremot funkar halvvind till slör jättebra i 10 m/s utomskärs. Det har vi prövat till Åland, till Gotska sandön och mellan Estland och Sverige.

 

Vi har en Comfort 32, men jag har seglat både mindre och större båtar och tycker inte storleken har så stor betydelse. Däremot tycker jag inte det är någon höjdare att vara utomskärs med motorbåt i hårt väder och då tycker jag att storleken har betydelse.

 

Jag tror som sagt att kunskap och färdighet mest avgör var gränsen till idioti går, men samtidigt finns det ju en gräns när kunskap inte räcker där förnuftet bör ta över.

Det är absolut idioti att ge sig ut när det är storm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns tre rev på min stor. 

De gånger jag revar så gäller alltid två rev. Ett rev ger inget. 

Sköter det mesta från sittbrunnen, förutom uppbindning med fasta sejsningar (linor hängande i seglet). 

 

När det stormade, typ 30 m/s, 24 m/s vid en fyr, i lä från land använde jag bara ca 1.5 m av förseglet. 

Ingen kul tur precis, men det var lovat på både SMHI och Yr 8 m/s, så därför gav jag och hunden oss ut, tvärs över Dalbosjön. 

 

-Blir ju först lite ställd, när man ser vad som hastigt tornar upp sig över sjön. Och närmar sig i rasande fart. 

Nu har jag varit med förr, så jag hann

surra det mesta och fixa med säkerhet slingorna till mig o hunden. 

Miste dock gummibåten. Den hittade jag senare på Koskär i Lurö Skärgård. 

 

En dryg vecka senare, blev jag fångad av en större tromb, mellan öar och skär. Gick för motor. 

Den gången blev det skrot av jollen, som först fladdrade och surrade i luften bak nåden, för att sedan landa upp och ned. Rev av akterspegeln! 

 

Så inför kraftigare blåst har jag lärt mig vad som ska förberedas. 

Revning, säkerhetslina och ned med allt, eller binda fast löst. Kepsen kan man glömma. 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev reva:

Att kryssa i den vinden funkar om man inte vill komma nånstans.. tungjobbat, avdrift, motström och allmänt miserabelt. Bidevind är inte kul över 8 m/s tycker jag. 
 

23 är långt över gränsen för något som ens liknar komfort.. Vad seglar ni för båt?

 

Vi seglar en Excel 319.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju helt på hurudan båt man har och vågornas karaktär. Jag tycker att det är roligt att segla på Östersjön i 20 m/s om vågorna kommer från sidan eller aktern. Men gör det hemskt ogärna i Hanöbukten, Lumpparn eller Rigabukten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter härligt att segla i sådana vindar! Min båt är vek och inte lämplig för det och jag själv inte tillräckligt säker. Men vad kallas en båt som är motsatsen till vek och går bra i hård vind? Styv? Och vad är det i konstruktionen som är skillnaden? Lägre mast i förhållande till längd och köl?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrovets bredd är den enskilt viktigaste faktorn för initial styvhet, dvs att det krävs mycket för att båten ska börja luta. Därnäst hur tung båten är. Kölvikten påverkar mest hur styv båten blir när det redan börjat luta en hel del.

Allt förstås i förhållande till en viss rigg och segelyta. En underriggad båt kommer förstås luta mindre än en överriggad.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Östersjön så har jag varit i storm med både små gamla båtar och stora nya båtar. När det kommer höga, men "långa" vågor så är det ju som att vara på tivoli, men gratis.

Nästan alla lite större segelbåtar klarar av hårda vindar bara man revar tillräckligt. Jag brukar ibland fara iväg med så revade segel att det känns löjligt, och sedan ge ut lite mera segel om det känns tryggt. Men en anständig skeppare kräver att 100% av besättningen vill utsätta sig för det. Och verkar det som någon av besättningen inte är helt övertygad så stannar man i hamn och äter en god middag  istället :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 hours ago, Stormfocken said:

Låter härligt att segla i sådana vindar! Min båt är vek och inte lämplig för det och jag själv inte tillräckligt säker. Men vad kallas en båt som är motsatsen till vek och går bra i hård vind? Styv? Och vad är det i konstruktionen som är skillnaden? Lägre mast i förhållande till längd och köl?

När det blåser tillräckligt så tar nog fysikens lagar över. Ingen segelbåt har sådan köl att den "balanserar" båten i kraftig storm. Skippa storen och segla med så liten fock at stormfocken känns stor. Stora "trubbiga" vågor är långt mera krångliga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Stormfocken:

Låter härligt att segla i sådana vindar! Min båt är vek och inte lämplig för det och jag själv inte tillräckligt säker. Men vad kallas en båt som är motsatsen till vek och går bra i hård vind? Styv? Och vad är det i konstruktionen som är skillnaden? Lägre mast i förhållande till längd och köl?

78:an är en trevlig och livlig båt att segla, om man gillar det. Man lär sig mycket om trimningens påverkan på fart och lutning. Optimalt är 23 graders lutning på kryssen. När vinden är byig, vilket den nästan alltid är på Vänern, så får man jobba mycket med storen för att undvika uppskärningar. Med en orädd besättning och när du vant dig med båtens egenskaper ska du se att det går att få bra fart i hård vind. Själv gjorde vi 8,5 knop i snitt över 35M som rekord.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev raol:

Skrovets bredd är den enskilt viktigaste faktorn för initial styvhet, dvs att det krävs mycket för att båten ska börja luta. Därnäst hur tung båten är. Kölvikten påverkar mest hur styv båten blir när det redan börjat luta en hel del.

Allt förstås i förhållande till en viss rigg och segelyta. En underriggad båt kommer förstås luta mindre än en överriggad.

 

I skeppsteknik finns det två begrepp: GZ-kurvan och GM. GM är avståndet mellan G och M; dvs båtens tyngpunkt och metacenter (där båten så att säga hänger). Ju längre detta avstånd är desto styvare är båten och det omvända, ju mindre desto vekare. GZ-kurvan sträcker sig från 0 grader till 90 grader. Vid 0 är momentet också noll vid 90 max (för det mesta). Se tidigare in lägg : 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...