Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
EricT

Flipper 640DC - går den in i garaget?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag funderar på om vår Flipper 640 DC går in i garaget men det är verkligen inga stora marginaler i så fall. Båten är enligt spec 2,46 bred och porten 2,50 så det går nog även om det är tight.

 

Om båten väl kommer in finns både höjd, bredd och längd men det är portens höjd som är den svaga länken. Porten är bara 2,25m hög men jag hittar inga bra siffror på totalhöjd för en Flipper 640 DC. Jag kan självklart ta bort kapellet så det här höjden över vindrutan som är det stora problemet - är det någon som vet måttet där eller vet hur jag kan ta reda på det? Jag tänkte maila Flipper annars och fråga.

 

Om båten (rent teoretiskt) kommer in på höjden så skulle jag helst ha den på bockar om möjligt. Jag skrev ovan att längden är OK och det är kanske en halvsanning, garagets längd är 7m och båt utan motor är 6,25m men med motor borde jag klara mig på 7m. Jag gissar dock att trailers i regel är längre än själva båten så en trailer kommer nog inte få plats. Jag hade även föredragit bockar som jag i bästa fall kunde stuva undan på sommarhalvåret.

 

Båten väger ca 1150 och jag gissar att det är vikt utan motor och bensin. Så med motor och bensin ca 1350-1400 kg totalt? Jag har bara 5 km till hamnen så jag kan dra med 30-kärra om det spelar någon roll.

 

Min spontana tanke vore att hyra en trailer som orkar dra båten, köra hem och sen lasta av den på bockar inne i garaget men det kanske är väl optimistiskt.

 

Alla tips är varmt välkomna, jag är helt grön på detta så jag vet inte alls om det ens är möjligt och i så fall hur jag ska gå tillväga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minutes ago, Hybro said:

Har du ingen plats alls ute? 

Jodå men jag hade helst haft båten i garaget. Utomhus är det dock 6m mellan gata och garage samt lätt lutning. Lutningen är nog inget problem men 6m kan vara lite värre då båten nog mäter in på ca 6,5 med motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev EricT:

Hej,

 

Jag funderar på om vår Flipper 640 DC går in i garaget men det är verkligen inga stora marginaler i så fall. Båten är enligt spec 2,46 bred och porten 2,50 så det går nog även om det är tight.

 

Om båten väl kommer in finns både höjd, bredd och längd men det är portens höjd som är den svaga länken. Porten är bara 2,25m hög men jag hittar inga bra siffror på totalhöjd för en Flipper 640 DC. Jag kan självklart ta bort kapellet så det här höjden över vindrutan som är det stora problemet - är det någon som vet måttet där eller vet hur jag kan ta reda på det? Jag tänkte maila Flipper annars och fråga.

 

Om båten (rent teoretiskt) kommer in på höjden så skulle jag helst ha den på bockar om möjligt. Jag skrev ovan att längden är OK och det är kanske en halvsanning, garagets längd är 7m och båt utan motor är 6,25m men med motor borde jag klara mig på 7m. Jag gissar dock att trailers i regel är längre än själva båten så en trailer kommer nog inte få plats. Jag hade även föredragit bockar som jag i bästa fall kunde stuva undan på sommarhalvåret.

 

Båten väger ca 1150 och jag gissar att det är vikt utan motor och bensin. Så med motor och bensin ca 1350-1400 kg totalt? Jag har bara 5 km till hamnen så jag kan dra med 30-kärra om det spelar någon roll.

 

Min spontana tanke vore att hyra en trailer som orkar dra båten, köra hem och sen lasta av den på bockar inne i garaget men det kanske är väl optimistiskt.

 

Alla tips är varmt välkomna, jag är helt grön på detta så jag vet inte alls om det ens är möjligt och i så fall hur jag ska gå tillväga.

Dum fråga kanske, men har du kontaktat Flipper ang. måtten? Jag tycker dom borde kunna svara på hur hög båten är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man mäter på bilderna så kan det gå höjdmässigt. Men det kan bli tight.

Annars backa upp trailern mot garaget och flytta över båten till rullvagnar som båthandlarna brukar ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 hours ago, Kane said:

Om man mäter på bilderna så kan det gå höjdmässigt. Men det kan bli tight.

Annars backa upp trailern mot garaget och flytta över båten till rullvagnar som båthandlarna brukar ha.

Tack för tips om rullvagnar! TK Trailers kallar dem för "BUV" (båtuppställningsvagn). Jag ska kontakta Flipper för exakt mått men som du säger så borde det gå, jag har också mätt på bilder från nätet och manualen.

 

Givet att det går med höjden känns det fortsatt intressant men jag har några relaterade frågor som kanske är lite off topic men jag hoppas på att någon klok kan ge input:

 

1. Om jag hyr en trailer som får dra båten, måste jag ha BE-kort eller får jag dra ~1300kg+trailer med vanligt B-kort om jag kör 30km/h med LGF-skylt eller så?

2. TK Trailers båtuppställningsvagnar (BUV) står att de inte rekommenderar att man lastar av från trailer till BUV för tyngre båtar än 600kg. Är jag en idiot om jag tror mig kunna lösa det för en båt på 1300 kg med några centimeters marginaler på sidor och höjden? :)Dessutom har jag lätt lutning uppåt till garaget så trailern kommer stå med lutning åt "fel håll" så när jag släpper av båten och ska ha upp den på BUV:en i garaget så kommer det vara lite extra jobbigt.

3. Hur löser jag motorservice om jag har den på en BUV/bockar i garaget? Jag har en Mercury 150hk på båten och den har servats varje år sedan båten togs ut 2015. Finns det möjlighet att göra det själv eller måste jag dra den (på trailer) via en service-firma?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dumt av TK att använda BUV som benämning då det normalt används för BåtUpptagningsVagnar, dvs 30 km/h LGF.

1. Beror på vilken bil du har om tågvikten blir över 3500 kg, B96-kort eller nästa nivå 4250 kg, BE-kort. En trailer får inte användas som LGF.

3. Serva innan vinterförvaring om inte motorn kan vara fullt nertiltad på garage-BUV'en.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här får du svar om du får lov att framföra ditt ekipage. Knappa in regnummer på bil + vagn och vilken körkortsbehörighet du har.

Skulle du bli stoppad så kan det bli olovlig körning och böter.

 

https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser inte hur du ska få in den i garaget med den höjden. Jag har en Bella 620 DC och när den står på trailer och jag står brevid så är det en bra bit upp till ovankanten på vindrutan. Är själv 180 lång, bedömer att det definitivt är mer än 2,25. Det är ju om du kan rulla in den på en sån där vagn, men hur ska du enkelt få upp och ned den på en sådan vagn? Jag tror även att det är kört med längden, har en Yamaha F115 på min och det blir nog i tightaste laget. Kanske ska fundera på att såga ned häcken om möjligt, gjorde detta själv. Nu för tiden har jag båten på tomten och gott om utrymme. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Jag har nog landat i att det är för tight och även motorservice blir dyrare och krångligare om jag inte äger trailer/båtupptagningsvagn själv.

Lutar åt att antingen lägga bort allt på fullservice med vinterförvaring (dyrt men bekvämt) eller köpa en båtupptagningsvagn och tuffa i 30km/h i ca 2h till en bra och relativt billig båthall. Då kan jag köra samma vagn till motorservicen, jag kan skrapa och måla botten på vagnen och jag kan polera skrovet själv. Mer arbete och en del timmar men sparar också en hel del pengar jämfört med fullservice.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara gött att ha garaget till nåt annat. 

 

Jag skulle aldrig klara mig utan varmgarage. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev EricT:

...eller köpa en båtupptagningsvagn och tuffa i 30km/h i ca 2h till en bra och relativt billig båthall. 

Jag körde min båt med 30-kärra igår för service. 3,5 mil fram och tillbaka på typ 70-landsväg, man kanske inte var den populäraste bilföraren i trakten just då...... Men det funkade bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all info. Börjar landa i att det blir (kall) båthall och 30-kärra.

 

Kanske borde skapa en ny tråd men jag frågar här i hopp om att ni kan svara utan att helt stämpla mig för total nybörjare. Jag har sökt lite i trådarna men hittar inte jättetydliga svar.

 

Vad behöver jag göra vid upptagning givet att jag köper en båtupptagningsvagn och ska ha båten i hall under tak men hallen är inte uppvärmd.

 

1. Trailern ner på rampen, båten mot trailern, haka i och vinscha upp, säkra med spännband osv.

2. Högtrycktstvätt för att rengöra botten, räcker det eller ska jag skrapa också? Kan jag göra det när båten står på trailern?

3. Köra iväg båten till en auktoriserad verkstad för konservering + motorservice?

4. Ta ut batterier och underhållsladda dem under vintern.

5. Lämna båten för vinterförvaring med kapell på (?)

6. På våren hämtar jag båten och kör bottenmålning + polering

 

Missar jag något uppenbart här och finns det någon guide/sida/tråd där jag kan läsa mer om dessa steg?

 

Det kan tilläggas att båten är från 2015 och motorn har servats av auktoriserad verkstad varje år. Båten har även rengjorts och bottenmålats varje år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev EricT:

Tack för all info. Börjar landa i att det blir (kall) båthall och 30-kärra.

 

Kanske borde skapa en ny tråd men jag frågar här i hopp om att ni kan svara utan att helt stämpla mig för total nybörjare. Jag har sökt lite i trådarna men hittar inte jättetydliga svar.

 

Vad behöver jag göra vid upptagning givet att jag köper en båtupptagningsvagn och ska ha båten i hall under tak men hallen är inte uppvärmd.

 

1. Trailern ner på rampen, båten mot trailern, haka i och vinscha upp, säkra med spännband osv.

2. Högtrycktstvätt för att rengöra botten, räcker det eller ska jag skrapa också? Kan jag göra det när båten står på trailern?

3. Köra iväg båten till en auktoriserad verkstad för konservering + motorservice?

4. Ta ut batterier och underhållsladda dem under vintern.

5. Lämna båten för vinterförvaring med kapell på (?)

6. På våren hämtar jag båten och kör bottenmålning + polering

 

Missar jag något uppenbart här och finns det någon guide/sida/tråd där jag kan läsa mer om dessa steg?

 

Det kan tilläggas att båten är från 2015 och motorn har servats av auktoriserad verkstad varje år. Båten har även rengjorts och bottenmålats varje år.

1, Ja

2. Skrapa brukar behövas om det sitter havstulpaner på den. Ja.

4. Eller ladda dem fullt innan förvaringen och sedan bortkopplade.

5. Ja, eller ta hem kapellet. Det är inte optimalt kanske att ha kapellet nerknycklat i kapellgaraget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-09-22 vid 23:11 skrev EricT:

4. Ta ut batterier och underhållsladda dem under vintern.

5. Lämna båten för vinterförvaring med kapell på (?)

Jag skulle säga att det beror på om du har tillgång till ström (230v). Jag har både en avfuktare och en batteriladdare i båten hela vintern, då kan både batterierna och alla dynor vara kvar där och må finfint till våren. Men då gäller det förstås att få det så tätt som möjligt med kapell så det inte kommer in en massa fuktig luft efterhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, jag kommer köra på 30-vagn. Kanske lite off topic men kommer jag orka vinscha upp min båt (torrvikt 1050 men totalt kanske 1350kg) med en handvinsch på en enkel 1250-trailer från typ TK/tiki/fogelsta? Har adrig dragit upp en båt på trailer förut så jag har ingen aning om hur tungt det är.

 

Jag har läst att man inte gärna ska backa ner bakhjulen i vatten, speciellt inte saltvatten. Är det lika illa för en 30-vagn som inte är bromsad?

 

Jag tänker att jag hellre backar ner lite längre så att jag orkar dra upp båten och så att jag även inte riskerar eventuella skador på dragöglan i samband med upptagningen. Sen spolar jag av hjulen efteråt med en slang, det borde väl lösa det mesta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du orkar säkerligen vinscha upp den beroende på vinsch, kör själv med båtvagn och en biltema vinsch som jag tror är spec för 1000kg. Den bör alltså klara 1000kg vertikalt, och din båt skall glida upp på kölrullar, vilket motsvarar betydligt mindre. Har inte haft båt länge, ca 4år, men det misstag jag gjorde vid upptagning första gången var att jag backade i för långt så man inte såg instyrningshjulen längst bak vid sista kölrullen. Var ett helvete att få upp båten, den hamnade hela tiden fel, eller att minsta våg lyfte av den. Nu för tiden backar jag så att toppen på dessa hjul syns lite så man direkt hamnar rätt, sen vinschar jag upp den. 

 

Det med att inte backa ned för långt är att hjullagren rostar och havererar om det kommer in vatten, så du kan backa ned till en liten bit under navet på hjulet. Finns väl moderna trailers som hävdar att de är helt täta och man kan backa ned hjulen i vattnet. Själv har jag inte tänkt så mycket på det utan backat så långt som behövs. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-09-26 vid 21:36 skrev EricT:

kommer jag orka vinscha upp min båt (torrvikt 1050 men totalt kanske 1350kg) med en handvinsch på en enkel 1250-trailer från typ TK/tiki/fogelsta?

Kolla gärna upp själva vinschen lite innan du köper. De flesta moderna vinschar har två olika ställen man kan sätta veven på med olika utväxling, gör det mycket lättare.

 

(dock glömde jag vid upptagningen denna höst att plocka bort veven så den ligger väl i ett dike någonstans. Går på tråkigt många hundralappar att köpa en ny)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev DanielMalmgren:

(dock glömde jag vid upptagningen denna höst att plocka bort veven så den ligger väl i ett dike någonstans. Går på tråkigt många hundralappar att köpa en ny)

En av de bäst säljande reservdelarna i en båttrailerbutik. Hört på båtmässan hos en sådan......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Kane:

En av de bäst säljande reservdelarna i en båttrailerbutik. Hört på båtmässan hos en sådan......

Ja, det kan jag tro. Det tråkiga också är att jag insåg att det är många mil till närmsta Fogelsta-återförsäljare och hos den enda jag hittat som har online-försäljning så kostar frakten lika mycket som själva veven, varpå jag är uppe i tusen spänn. Tror jag kommer att sätta någon liten wire i den där veven så jag inte kan tappa bort den någon mer gång...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Ja, det kan jag tro. Det tråkiga också är att jag insåg att det är många mil till närmsta Fogelsta-återförsäljare och hos den enda jag hittat som har online-försäljning så kostar frakten lika mycket som själva veven, varpå jag är uppe i tusen spänn. Tror jag kommer att sätta någon liten wire i den där veven så jag inte kan tappa bort den någon mer gång...

Jag har en wire på min Fogelsta. Men jag tror inte det finns något hål i veven att sätta den i för man vill ju inte ha veven hängande i den.
image.png.3bee2854ccfc128aed3f4f964e9375ce.png

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Kane:

Jag har en wire på min Fogelsta. Men jag tror inte det finns något hål i veven att sätta den i för man vill ju inte ha veven hängande i den.

Är inte den wiren till för att hänga upp säkerhetskedjan i när man inte använder den? Men det är klart, den kanske hur eller hur går att använda till veven 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Är inte den wiren till för att hänga upp säkerhetskedjan i när man inte använder den? Men det är klart, den kanske hur eller hur går att använda till veven 🙂

Det var en trailersäljare som sa att den var till för veven men det behöver ju inte vara rätt. Kedjan sitter ju bra ändå med ett varv runt tornet.

Jag har elvinsch så jag behöver inte vara rädd om veven...;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...