Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Brandten

Bottensanera mindre båt - pris ungefär?

Rekommendera Poster

Oklart vad min Yamarin 5150 innehåller för färg och i och med detta måste den saneras (ska ligga i Mälaren). 

 

Fått pris på 15000kr inkl 2x Epoxy och 10000kr utan något måleri från ett annat företag. Båda förslag inkl moms (men + transport och + timdebitering för evt slipjobb). 

 

Tyckte det lät saftigt för den lilla yta med bottenfärg som ska blästras av (eller hur de nu gör). Absolut kan man säkert göra det själv men rätt oerfaren inom ämnet och vill att det blir korrekt och bra. 

 

Läst flera trådar här på forumet men verkar vara väldigt delade åsikter om främst lagar och regler kring detta så nu utgår jag bara från att det måste göras innan våren och frågar då hur man gör, tips på företag i Stockholm och andra tips. 🙏👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde detta själv i höstas/vintras/våras på min Ryds 510MC som ju lär vara ganska lik din storleksmässigt.

Det tog väl kanske 10-12 timmar att få bort all gammal färg. Jag började med skapa för att få bort så mycket som möjligt på det viset,  sen slipade jag  bort resten med excenterslip kopplad till dammsugare, jag jag kan verkligen rekommendera Mirka Abranet, P120 tycker jag var lagom.

 

Sen blev det lite spackling med Epoxispackel från Biltema, och 4 lager Epoxiprimer, också från Biltema, och enlitersburkarna räckte ganska precis till ett varv, så det blev 4 burkar.

 

Problemet var ju mest att det var så kallt i våras så båten kom inte i sjön förrän en knapp vecka föra midsommar.

 

Kostnaden blev väl omkring 2000 kr för epoxispackel / primer, slippapper och rollers.

 

Så om du ska leja bort jobbet eller göra det själv beror väl mest på intresse och hur mycket du tycker att din egen fritid är värd. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla upp den befintliga färgen först kanske. Det kostar nog också en slant iofs men det finns nån firma som kan mäta på plats och en annan dit man skickar skraprov.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev No_jah:

Jag gjorde detta själv i höstas/vintras/våras på min Ryds 510MC som ju lär vara ganska lik din storleksmässigt.

Det tog väl kanske 10-12 timmar att få bort all gammal färg. Jag började med skapa för att få bort så mycket som möjligt på det viset,  sen slipade jag  bort resten med excenterslip kopplad till dammsugare, jag jag kan verkligen rekommendera Mirka Abranet, P120 tycker jag var lagom.

 

Sen blev det lite spackling med Epoxispackel från Biltema, och 4 lager Epoxiprimer, också från Biltema, och enlitersburkarna räckte ganska precis till ett varv, så det blev 4 burkar.

 

Problemet var ju mest att det var så kallt i våras så båten kom inte i sjön förrän en knapp vecka föra midsommar.

 

Kostnaden blev väl omkring 2000 kr för epoxispackel / primer, slippapper och rollers.

 

Så om du ska leja bort jobbet eller göra det själv beror väl mest på intresse och hur mycket du tycker att din egen fritid är värd. 

Tack för info och tidsuppskattningen. Låter ändå överkomligt med tanke på tidsåtgången.

 

23 minuter sedan skrev Paul_Schtek:

Kolla upp den befintliga färgen först kanske. Det kostar nog också en slant iofs men det finns nån firma som kan mäta på plats och en annan dit man skickar skraprov.

Ja jag ska nog göra det.... hörde att Happy Boat skulle ta test på några andra båtar i klubben.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-09-20 vid 09:25 skrev Brandten:

Tack för info och tidsuppskattningen. Låter ändå överkomligt med tanke på tidsåtgången.

 

Ja jag ska nog göra det.... hörde att Happy Boat skulle ta test på några andra båtar i klubben.

 

Gjorde test. Fick mätresultat direkt och efter några dagar även på mailen. Noll farliga substanser så det var bara att sjösätta. 👌

 

Vill dock bättra på lite till hösten på vissa ställen men det får bli ny tråd. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...