Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Skakiz

Spricka i akter vid rostjärn

Rekommendera Poster

Hej,

jag är en spekulant på en 40 fotar, som upptäckt sprickor i aktern. Sprickorna ligger precis ovanför rostjärnet på vardera sida av aktern. (Akterstaget är delat)

 

Frågan är om det är fel på konstruktionen? Eller om det beror på en större grundstötning? Eller vad skulle kunna skapa dessa sprickor? 

Kommer det bli problem i framtiden om man inte ser till sprickorna? Vad tror ni?

 

Många frågor :-)

 

Tack för svar!

//Andreas

 

akter_spricka.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är omöjligt att svara på utan att slipa bort sprickorna och se hur glasfiberlaminatet ser ut under men en gissning är att det behöver plastas om en del där.

Orsaken? Ingen aning!

Välkommen till MG!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Jag har varit en lurker i många år här på MG 🙂

 

Ja, jag förstår att det kommer vara en del jobb med det. Tycker bara att det är på ett så konstigt ställe. Hur brukar höga påfrestningar från riggen se ut, då svagaste punkten skulle vara skrovet. Är det så sprickorna ser ut? Vertikala... Dessutom på båda sidor.

 

//Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan idé som jag fick, kan det vara så att det är mantågsstöttan som har fått sig en törn? Akter ifrån... Vad är mest troligt?

 

//Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Skakiz:

En annan idé som jag fick, kan det vara så att det är mantågsstöttan som har fått sig en törn? Akter ifrån... Vad är mest troligt?

 

//Andreas

Det kan det naturligtvis vara men jag skulle säga samma sak där. Man måste ner i laminatet för att se hur friskt det är. Oavsett anledning är det en möjlig/trolig försvagning i fästet för häckstaget och iaf jag skulle inte låta det vara så. Jobbet är nog inte så stort men tar lite tid och kräver lite erfarenhet av plastning. 
Går det att se inifrån hur det ser ut? Ser ut att vara ihåligt utrymme. Kanske någon kan lysa med en ficklampa på skadan medan du tittar underifrån? Kan möjligtvis gå att se då.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt med på att jag måste ta itu med det om jag köper båten. Tyvärr så ligger inte båten där jag bor så det kommer att dröja innan jag kan krypa med i stuvet för att titta hur det ser ut. Men tack för metoden med lampan utifrån, hade jag inte tänkt på.

 

Jag återkommer med bilder om är när jag kommer ner i stuvet.

 

//Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla noga på durken i ruffen om du ser gelcoat-krackeleringar för risk finns att båten smällts på grund ordentligt. 1986 gick jag på grund i 4-knop med en Karlskronaviggen och fick strax krackeleringar i gelcoaten vid röstjärnen. Grundstötningen var en rejäl smäll med totalt och plötsligt tvärstopp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...