Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
peli2

Ångar ur expansionskärl MD5

Rekommendera Poster

Kraftig ångrök ur expansionskärl efter 10 minuters gång. Stängde av motorn och seglade hem igen. Vad kan det bero på? Motor MD5.

 

D7C0C5D8-4649-4418-951E-7D1DC7EC9778.jpeg

Redigerad av peli2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissningsvis sitter det en ventilfunktion i locket, som skapar ett tryck i systemet. 

På bilar ca 21Psi eller 1.4 bar (kg) 

Trycket gör att kylvätska kokar först vid 140 grader Celsius. 

 

Kolla vad det ska vara för tryck i systemet. 

 

Helt tätt lock så skjuter du förmodligen nån slang eller annat. 

Vid för lågt tryck kokar det redan vid 100 grader Celsius vid dom heta delarna i motorn. 

 

Men som sagt. Kolla viket tryck det ska vara. 

 

Ett värre fel är att t ex blockpackningen gått sönder. 

Då kommer heta avgaser in i kylsystemet. 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och kylvätskenivån är den rätta? 

 

Hur är det med sjövatten, kommer det ut via avgassystemet? 

Ska väl passera via en värmeväxlare. 

 

Och cirkulationspumpen till det vatten (med glykol i) 

fungerar? 

Om inte lär det koka rätt snart. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Sjövatten kommer ut. Vet inte om cirkulationspumpen fungerar. Behöver en mobil MD5 reparatör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev peli2:

Tack! Sjövatten kommer ut. Vet inte om cirkulationspumpen fungerar. Behöver en mobil MD5 reparatör.

Även om reparatören är mobil, vore det ju bra att tala om var motorn befinner sig!!!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om en del av kylvätskan (glykol har jag i min MD5) ) kokat bort, som det ju verkar här, så glöm inte att fylla på. 

 

Cirkulationspumpen är eldriven (på min i alla fall) så börja med att kolla kontakterna, att ingen sladd lossnat och annat som man kan se och kanske slipa upp. Nästa steg borde väl vara att mäta med någon slags elpryl (voltmeter kanske det heter) men här tar mina elkunskaper slut (i alla fall utan att själv vara framme och titta och klämma och pröva). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ångan kom ut i det lilla hållet under locket, som TS skriver, så är väl det bra. Det hålet är väl till för att släppa ut ånga om motorn kokar?

 

En annan tanke är att om cirkulationspumpen verkar fungera men vätskan ändå inte cirkulerar (och därmed inte blir kyld av sjövattnet) så har någon/några kanal/er i motorn gleggat igen. Ska visst finnas en möjlighet att tömma ur vätskan på MD5 och gör man det kan man se om det är mycket glegg eller om det är ren och fin vätska som kommer ut, och vid behov rensa med en "spik", som jag tror det står i "MD5 for dummies" (finns gratis på nätet), bra tips för alla MD5-ägare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg inte först men generatorremmen hade ramlat av! Om cirkulationspumpen är eldriven som Stormfocken skriver är väl det förklaringen till överhettning. Nu sitter den fast plus spänd enligt instruktionsbok.

MD5 Rem.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev peli2:

Såg inte först men generatorremmen hade ramlat av! Om cirkulationspumpen är eldriven som Stormfocken skriver är väl det förklaringen till överhettning. Nu sitter den fast plus spänd enligt instruktionsbok.

MD5 Rem.jpg

Var batteriet helt urladdat då?

Cirkulationspumpen drivs ju av batteriet så länge det har laddning även om inte generatorn laddar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterier var inte urladdade. Drivs cirkulationspumpen av motorbatteriet? Hade stängt av huvudbrytaren till motorbatteriet. Kan det vara orsaken att om både generatorn int laddar och huvudbrytaren är av?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du stängt av brytaren till motorbatteriet... 

Vevade du igång motorn då? 

 

Varför stängde du brytaren? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev peli2:

Batterier var inte urladdade. Drivs cirkulationspumpen av motorbatteriet? Hade stängt av huvudbrytaren till motorbatteriet. Kan det vara orsaken att om både generatorn int laddar och huvudbrytaren är av?

Ja, circulationspumpen drivs av batteriet, och normalt brukar brukar man kunna höra circulationspumpen gå igång när man vrider om startnyckeln till första läget.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev peli2:

Tack! Sjövatten kommer ut. Vet inte om cirkulationspumpen fungerar. Behöver en mobil MD5 reparatör.

Om cirkulationspump fungerar och får spänning så ska det komma vatten ur slangen som syns på bilden. Det är returen från pumpen. Pumpen tar vatten från botten av expansionskärlet, genom värmeväxlaren, in i motorn och sedan tillbaka till kärlet. Pumpen startar när man vrider på ett snäpp på startnyckeln. Det finns säkert andra varianter också, men så fungerade min kylning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Hybro:

Om du stängt av brytaren till motorbatteriet... 

Vevade du igång motorn då? 

 

Varför stängde du brytaren? 

Brukar stänga av huvudbrytaren när jag inte använder batteriet. Sätter alltså på motorhuvudbrytaren vid motorstart. Kanske onödigt att stänga av denna vid färd? Men i detta fall var det väl bra eftersom nu hade jag kraft kvar att starta motorn igen din sista biten efter segling in i hamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev peli2:

Brukar stänga av huvudbrytaren när jag inte använder batteriet. Sätter alltså på motorhuvudbrytaren vid motorstart. Kanske onödigt att stänga av denna vid färd? Men i detta fall var det väl bra eftersom nu hade jag kraft kvar att starta motorn igen din sista biten efter segling in i hamn.

Ok, så du stänger alltså av huvudströmbrytaren till startbatteriet efter du har startat motorn?

Det är något man absolut inte skall göra, och anledningen till att många avråder från att öht. ha en huvudströmbrytare på start/generatorkretsen.

 

Anledningen till att man absolut inte skall bryta strömmen till startbatteriet när motorn är igång är att generatorn/laddningsregulatorn kan ta stor skada av det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska se att TS snart lär sig detta. En generator kostar en del.

 

Om TS är orolig, så kan han väl montera ett skiljerelä, som ser till att batteriet som bl a ger ström till startmotor, vattenpump ev instrument mm alltid är fulladdat. 

Biltemas förespråkas på forumet har jag sett. 

 

En fråga TS, hur har du tänkt ladda startbatteriet om det bara är inkopplat i samband med start? 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ju inte hela världen om TS bryter bort motorbatteriet, om det finns ett förbrukningsbatteri  inkopplat i generatorkretsen. Sedan förstår inte jag heller varför man ska koppla bort det vid motorgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Hybro:

Du ska se att TS snart lär sig detta. En generator kostar en del.

 

Om TS är orolig, så kan han väl montera ett skiljerelä, som ser till att batteriet som bl a ger ström till startmotor, vattenpump ev instrument mm alltid är fulladdat. 

Biltemas förespråkas på forumet har jag sett. 

 

En fråga TS, hur har du tänkt ladda startbatteriet om det bara är inkopplat i samband med start? 

 

 

14 minuter sedan skrev Hybro:

Du ska se att TS snart lär sig detta. En generator kostar en del.

 

Om TS är orolig, så kan han väl montera ett skiljerelä, som ser till att batteriet som bl a ger ström till startmotor, vattenpump ev instrument mm alltid är fulladdat. 

Biltemas förespråkas på forumet har jag sett. 

 

En fråga TS, hur har du tänkt ladda startbatteriet om det bara är inkopplat i samband med start? 

 

Lärorikt här. Tack. Kommer inte koppla bort vid gång i fortsättningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla, du kanske har skiljerelä? 

 

Sitter mellan pluskablarna på startbatteriet Och mellan förbrukningsbatteri (batterierna om du har fler än ett). 

Vitsen med ett sådant relä, är att startbatteriet alltid blir fulladdat. Laddcykeln startar direkt som generatorn laddar. 

I de flesta fall bara en kort stund. 

 

 

- Vissa generatorer är försedda med typ två dioder i en separat brygga. 

Ena dioden ger spänning till startbatteriet tills det är fulladdat. 

Den andra dioden, spänning till förbrukningsbatterierna. 

 

Ska den generatorn bytas så måste det vara en som är gjord för detta. 

En sån generator kan heller inte ersätta en "vanlig generator" utan nämnd diod rygga. Lämnar för hög spänning, som förstör batterier. 

 

Gissar att andra kan svara på om du ev kan ansluta ett skiljerelä, om du lägger upp en bild på generatorn baksida, där kablarna är ansluta. 

 

Men å andra sidan, om det funkar.... 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...