Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
andypandyswe

Bok om segling och storcirkelnavigering/sfärisk trigonometri

Rekommendera Poster

Hej!

 

På 90-talet läste jag på sjöbefälsskolan i Göteborg och hade lite problem med att förstå formlerna för sfärisk trigonometri. 

Jag minns att jag hittade en bok om segling och navigation som steg för steg byggde upp förståelsen för varför formlerna ser ut som de gör...

Boken var svensk (som jag minns det), ganska liten (typ A5) och inte särskilt tjock. Häftad. Hela boken var inte om storcirkelnavigering utan endast ett avsnitt men möjligen handlade boken endast om seglingsnavigering... Inte en massa om knopar och annat.

 

Då jag inte fixade att memorera formlerna för storcirkelnavigering lyckades denna bok förklara så bra att jag inte längre behövde memorera dem utan kunde förstå hur formeln skulle se ut utifrån problemställningen.

 

Nu läser min son sfärisk trigonometri och jag skulle vilja ge honom samma bok, men hittar den inte i bokhyllan. Finns det ngn som har en idé om vilken bok det kan ha varit? Tar tacksamt emot förslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick där själv i början av 90-talet i Sk-klassen men kan inte minnas att vi hade en liten  bok/häfte speciellt om sfärsik trigonometri - men det är ju längesedan såklart. Annars finns ju klassikerna Nav 1 , Nav 2 och Nav 3 utgivna av Marinen som behandlar all navigation; terrester, tidvatten, celester, storcirkel o teknisk navigering. Andy- antar att du hade mej som lärare? 🙂 - i marin miljö mm...

 

Om det nu inte är boken i nautisk matematik som Matte institutionen tog fram för SK-klasserna i syfte att skola in huvudämnet?

Redigerad av GTI
tillgägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...