Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Robbaa

Lombardini 1404 - Rycker vid lågt gaspådrag

Rekommendera Poster

Hej!

Har en snipa med en Lombardini 1404 motor.

Sen jag köpte båten så han motorn gått klockrent, men under den senaste färden så har jag känt att båten rycker när jag ökar gaspådraget från tomgång till lågt varvtal. Både back och fram.

Själva motorn rycker rätt mycker under typ 5 sekunder till att hastigheten är ca 2 knop, sen går den rent. Jag ser även att proppelleraxeln snurrar i ojämnt varvtal under dessa 5 sekunder.

Jag försökte filma, men rycker syns inte lika tydligt på filmen som i verkligheten. 

 

Har ni någon idé vad problemet kan vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog börjat med att kontrollera och/eller byta bränslefiltret/filtren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, det ska jag testa!

 

Finns det någon fler som varit med om detta och har någon fler idéer?  😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag mer info:

Backslaget är en TMC-60M.

Oljenivån låg lite under Min, men har nu fyllt upp. 

 

När jag lägger i back eller fram från tomgång så ser jag tydligt att växeln inte kuggar. Utan den hoppar/hackar några gånger innan växeln går i. Sen går den som den ska.
Jag kan hålla i fast propelleraxeln med foten när jag gasar från tomgång, då varvar bara motorn men axeln står helt still.

Finns det någon justering som jag kan testa, eller har ni någon ide?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att motorn går ryckigt/hackigt har ju knappast med backslaget att göra.

 

När du skriver:

"Jag kan hålla i fast propelleraxeln med foten när jag gasar från tomgång, då varvar bara motorn men axeln står helt still."

 

Menar du då att när du gasar från tomgång med växel i kan hålla fast propelleraxeln genom att hålla foten mot den? isåfall är det ju något galet med backslaget. Alternativt att växelwiren är helt feljusterad, prova då att tkoppla bort wiren frän växelföraren och växla direkt via växelföraren på backslaget för att se om det blir någon skillnad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I början såg det som att motorn gick hackigt. Men med lite mer undersökning så är ryckningarna i motorn av att växeln inte går i läge.

 

Vet inte om jag formulerar mig rätt här, men jag har gasreglaget i tomgångsläge(motorn är i gång, men propellern är still). Då om jag sätter foton mot propelleraxeln och öka gasreglaget så varvar motorn men axeln står still och växeln går inte i läge. Men om jag då släpper foten så börjar axeln att snurra med ett ojämnt varvatal och hackar några gånger tills att växeln går i. Efter att växeln är i så går båten fint igen och det går inte att stoppa axeln med foten.

 

Det kan jag testa! Men tror du att det kan vara feljusterad wire när problemet är både för fram och back?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Robbaa:

I början såg det som att motorn gick hackigt. Men med lite mer undersökning så är ryckningarna i motorn av att växeln inte går i läge.

 

Vet inte om jag formulerar mig rätt här, men jag har gasreglaget i tomgångsläge(motorn är i gång, men propellern är still). Då om jag sätter foton mot propelleraxeln och öka gasreglaget så varvar motorn men axeln står still och växeln går inte i läge. Men om jag då släpper foten så börjar axeln att snurra med ett ojämnt varvatal och hackar några gånger tills att växeln går i. Efter att växeln är i så går båten fint igen och det går inte att stoppa axeln med foten.

 

Det kan jag testa! Men tror du att det kan vara feljusterad wire när problemet är både för fram och back?

Ok, ja det verkar ju faktiskt som andra har liknande problem med liknande backslag, här kan du läsa lite.

https://forums.ybw.com/index.php?threads/twin-disc-technodrive-tmc-40m-gearbox-problem.179029/page-2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...