Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
raol

Hur hanterar man en fällbar propeller?

Rekommendera Poster

Om budgeten tillåter kan det bli aktuellt att skaffa en fällbar propeller till nästa säsong. Den fasta, trebladiga vi har nu bromsar rejält.

Men hur hanterar man dem i praktiken?

Med vår nuvarande, fasta, stänger jag bara av motorn med växeln i neutralläge.

- Behöver man lägga i back när motorn är av med fällbar, eller spelar det ingen roll?

- När man ska backa, behöver man varva upp bakåt för att bladen ska fällas ut, eller funkar det att mjukt slå över till back och få svag "justeringskraft" även på tomgång med backen i?

- Samma sak framåt, fälls de ut redan vid tomgångsvarvtal, eller krävs det en viss rotation för att bladen ska fällas ut?

Jag inser att svaren på frågorna kan vara modellberoende. Den jag framför allt kollar på är trebladiga Flexofold. De verkar generellt bäst i test. Prismässigt verkar det inte vara så stor skillnad, utan alla är svindyra... :)
Kiwiprop var intressant tills jag såg vilken deras minsta diameter var, och insåg att den inte får plats - propellerspetsarna skulle i princip nudda skrovet, och då är det den minsta storleken, en tum för liten för den rekommenderade för vår motor.
Flöjlande är inte intressanta, för en av lockelserna med en fällbar är att den har markant lägre risk för att få in en lina när man seglar (vid motordrift är det knappast nån skillnad), men den fördelen har inte en flöjlande, så gör man ändå ett så dyrt byte ska fasen alla fördelar med. Fällbara ger generellt också en aning lägre vattenmotstånd, även om den skillnaden är väldigt liten.

Ett orosmoment är påväxt. Vår nuvarande, fasta, är i aluminium, och den har jag belagt med epoxy och sen målat vanlig, hård bottenfärg på. Funkar utmärkt och propellern är ren efter en säsong i sjön (lyfte i går, så två säsonger med gott resultat). Att tvätta propellern under säsong är inte aktuellt. Jag vet att många klarar sig fint med att högglanspolera, och en del belägger bladen med koppar. Men jag litar inte på att det är fullt så effektivt på alla platser.
- Om det växer inne i mekanismen, ska man räkna med att de kan hindras från att fällas in eller ännu värre, fällas ut?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev raol:

Behöver man lägga i back när motorn är av med fällbar, eller spelar det ingen roll?

Oftast, ja. Om bladen inte fällt in, kan propellern börja autorotera, och det hörs. 
 

 

11 timmar sedan skrev raol:

När man ska backa, behöver man varva upp bakåt för att bladen ska fällas ut, eller funkar det att mjukt slå över till back och få svag "justeringskraft" även på tomgång med backen i?

Ja, det går, speciellt med en modernare folding. De gamla i gjutjärn funkade sisådär. Problemet med att backa är ju att vattnets kraft vill fälla ihop dem, medan centrufugal kraften vill fälla ut dem. Jag tänker mig att de är lite halvöppna vid back i låga varvtal. 
 

 

11 timmar sedan skrev raol:

Samma sak framåt, fälls de ut redan vid tomgångsvarvtal, eller krävs det en viss rotation för att bladen ska fällas ut?

Ja, det är inga som helst problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev raol:

- Om det växer inne i mekanismen, ska man räkna med att de kan hindras från att fällas in eller ännu värre, fällas ut?

 

Jag har en VP-propeller (folding) och har aldrig funderat på dina problem under dom 20 år jag haft den. Så håller helt med Peter_K i hans svar, min har alltid fungerat som förväntat. Även om jag bara lägger in backen på tomgångsvarv - vilket jag gör när jag backar ut från båtplatser - så fäller den ut sig utan problem.

 

Har båten på västkusten och visst växer det havstulpaner lite överallt på propellern, men dom som sitter i vägen krossas när den fäller ut sig. Så kraftiga är inte havstulpaner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft en 3 bladig flexofold sedan 2016 och är mycket nöjd med den. Du måste lägga i backen för att den skall fällas ihop. Den drar bra på backen fälls alltid ut. Jag tar ur bladen varje år och smörjer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra bra! Tackar för svar! :)

Nu blir det att spara en slant då och då, så det blir en ny och fin propeller fram i april.


Siktar på en tvåbladig.

Just nu har vi en fast, trebladig propeller som är feldimensionerad. Alldeles för hög stigning, vilket förklarar att motorn inte når i närheten av maxvarv (toppar vid ca 75 procent) och att båten har påtagligt långsam acceleration.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev raol:

Siktar på en tvåbladig.
Just nu har vi en fast, trebladig propeller som är feldimensionerad.

Det är ju rätt många hästkrafter; får det plats en tvåbladig (som blir rätt stor diameter på) med tanke på trångt enligt nedanstående...

 

2022-09-17 vid 20:21 skrev raol:

Kiwiprop var intressant tills jag såg vilken deras minsta diameter var, och insåg att den inte får plats - propellerspetsarna skulle i princip nudda skrovet, och då är det den minsta storleken, en tum för liten för den rekommenderade för vår motor.

Jag har tvåbladig folding, men har å andra sidan bara 7,5 hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Det är ju rätt många hästkrafter; får det plats en tvåbladig (som blir rätt stor diameter på) med tanke på trångt enligt nedanstående...

 

Jag har tvåbladig folding, men har å andra sidan bara 7,5 hk.

Måste så klart kontrollmäta noga, men de propellerberäknare jag använt ger antingen 14 eller 15 tum diameter. Nuvarande är 14 tum, och jag är rätt säker på att 15 tum också får plats.


Men det jag skrev om Kiwiprop stämmer inte. Jag tänkte fel när jag skrev det. Radien ökar ju inte med en tum från 14 till 15, utan bara en halv tum...

Jag tror att 16 tum är ungefär när spetsarna skulle riskera att nudda skrovet om drevet rör sig lite.
Men, som sagt, jag kommer så klart kontrollmäta detta noga. Om optimal propeller är 15x8 så kan det bli 14x9 eller 14x10 lika gärna, om 15 tum känns för trångt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak som är hälsosamt för alla propellrar som fälls ut av centrifugalkraften. Det är att ALLTID se till att motorn är nere på nära tomgångsvarvtal innan man lägger i vare sig fram eller back. Bladen på sådana propellrar är tunga, och påfrestningarna på backslag eller drev blir väldigt stora om man slänger in eller byter växlar vid mer än lågvarv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Seawolf:

En sak som är hälsosamt för alla propellrar som fälls ut av centrifugalkraften. Det är att ALLTID se till att motorn är nere på nära tomgångsvarvtal innan man lägger i vare sig fram eller back. Bladen på sådana propellrar är tunga, och påfrestningarna på backslag eller drev blir väldigt stora om man slänger in eller byter växlar vid mer än lågvarv.

Absolut! Också ett bra skäl till att välja tvåbladig framför trebladig om det är möjligt. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har plats för en Kiwipropeller så kan jag varmt rekommendera den. Backar bättre än min trebladiga fasta VP.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Grumpy:

Om du har plats för en Kiwipropeller så kan jag varmt rekommendera den. Backar bättre än min trebladiga fasta VP.

Jag var inne på flöjlande inledningsvis, men fördelen med att risken för att saker fastnar under segling nästan elimineras är en så bra fördel att bara fällbara är aktuella.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fundering jag har är hur rörligt drevet är i längsled under belastning. Om drevet lutar bakåt vid hård back kommer ju avståndet mellan propellerändarna och skrovet närmare varandra. Om det bara handlar om några millimeter är det ju försumbart, men är det flera centimeter äter det upp marginalerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev raol:

En fundering jag har är hur rörligt drevet är i längsled under belastning. Om drevet lutar bakåt vid hård back kommer ju avståndet mellan propellerändarna och skrovet närmare varandra. Om det bara handlar om några millimeter är det ju försumbart, men är det flera centimeter äter det upp marginalerna.

Det finns oftast ett minsta avstånd man kan/bör montera propellern, och det handlar också om att man skall få en sjysst vattenströmning också, inte bara om att propellern skall gå fritt från skrovet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick rekommendationen, när jag bytte motor och därmed propeller på min segelbåt, att det ska vara några centimeters frigång mellan propeller och skrov. 
Annars riskerar man kaviation mellan bladspetsarna och skrovet, det sliter på båda men skrovet är nog mjukast. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev jonas2307:

Jag fick rekommendationen, när jag bytte motor och därmed propeller på min segelbåt, att det ska vara några centimeters frigång mellan propeller och skrov. 
Annars riskerar man kaviation mellan bladspetsarna och skrovet, det sliter på båda men skrovet är nog mjukast. 

Den biten är jag inte alls bekymrad över. Det finns många åsikter i den frågan. Det jag vill säkerställa är att drevets eventuella rotation bakåt/uppåt vid full back inte gör att propellerspetsarna kommer när skrovet. Drevet sitter ju fast i motorn, och borde vara rätt stelt, men jag behöver få klarhet i förväntad rörelse innan jag kan välja propellerdiameter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-09-17 vid 20:21 skrev raol:

Flöjlande är inte intressanta, för en av lockelserna med en fällbar är att den har markant lägre risk för att få in en lina när man seglar (vid motordrift är det knappast nån skillnad)

Är detta verkligen en anledning? Hur ofta har du fått något som fastnat i propellern under segling med din fasta trebladiga?

Kan inte minnas att jag råkat ut för det själv någon gång. Fast jag har ju bara seglat med fast propeller i 30 år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev b_syrsa:

Är detta verkligen en anledning? Hur ofta har du fått något som fastnat i propellern under segling med din fasta trebladiga?

Kan inte minnas att jag råkat ut för det själv någon gång. Fast jag har ju bara seglat med fast propeller i 30 år. 

De tidigare båtarna hade utombordare, men det hände vid flera tillfällen att linor "fastnade" på köl eller roder (var ju bara att göra en piruett eller två för att få loss dem). Där fanns ju ingen propeller att fastna i då, men nu finns det en. Så jag ser det som en reell risk och nåt som till största delen kan undvikas med en fällbar propeller.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 9/21/2022 at 11:19 AM, raol said:

Där fanns ju ingen propeller att fastna i då, men nu finns det en. Så jag ser det som en reell risk och nåt som till största delen kan undvikas med en fällbar propeller.

Tror nog att sannolikheten att masten kommer ner är betydligt större än att en lina fastnar i en fast propeller när man seglar. Propellern är ganska bra skyddad av både köl och roder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...