Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Brandten

Dags att sjösätta och förtöja - inköpsråd

Rekommendera Poster

Ska köpa på mig lite grejer inför förtöjning på ny bryggplats. 

 

Bild 1 visar reglerna på bryggan och jag har läst lika mycket positivt som negativt om förtöjningsfjäder i metall som jag har läst positivt och negativt om förtöjningsfjäder i gummi. Verkar dock billigare och enklare med gummi då jag slipper låsa fast den som man tydligen måste göra med metall. 

 

Rödmarkerade linjer är min plats 😎 så jag behöver 4st av någonting (eller 2+2).

 

Kunde inte läsa något om brottgräns på förtöjningsfjädrarna men har ju bara en enkel Yamarin 5150 och ligger långt in i hamnen utan svall och vind. Kanske räcker med minsta varianten? 

 

Förtöjningslinor finns med plast kaus och betydligt dyrare med metall 😬 kanske fungerar bra med plast eller skavs dessa sönder? 

 

Som vanligt - tack för alla tips och råd från detta fina forum! 🙏

 

 

Screenshot_20220917_180002.jpg

Screenshot_20220917-181401_Chrome.jpg

Screenshot_20220917_181710.jpg

Screenshot_20220917_181741.jpg

Screenshot_20220917_182013.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju säkert lite olika kvaliteter på gummit i de två olika förtöjningsfjädrarna men den som är i mitten av din bild ( rektangulär modell med hål i) har jag dålig erfarenhet av.
Köptes på Seasea och användes till min förra 24 fotare på ca 2300 kg och gick i trasor på två säsonger.

Storlek på förtöjningsfjädern beror på tamparnas grovlek, så börja med att välja tamp med rätt brottsgräns.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo plastkaus funkar, jag har fortfarande kvar samma tampar som de dåliga förtöjningsfjädrarna satt på och de har plastkaus, fast både tamp och kaus börjar att bli slitna efter 7 år så snart byter jag ut dem.

Men gummifjädrarna från Biltema har hängt med i 5 år och ser fortfarande bra ut.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du väljer fjäder så ska du sätta en bit kätting mellan schackeln i bryggan och schackeln i förtöjningstampens kaus som extra säkring om fjädern går sönder. 
 

Jag tror 5 mm fjädern räcker bra.

Min erfarenhet är att fjäder dämpar mycket bättre (längre utsträckning) än gummi. Men om du ligger skyddat spelar det såklart inte så stor roll.

 

Nackdel med fjäder är att de gnisslar mycket.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har vanliga Forsheda gummidämpare, Ø 16 mm lina, de som jag har i fören är ifrån tidigt 1990-tal, skulle väl egentligen har bytts ut, men visar inga tecken på slitage varesig mekaniskt eller av UV strålningen.
Kaus och shackel av galvat stål, och splitsade öglor mot båten.

Akterut har jag nog bara Ø 14 mm lina. Hade Biltemas gummidämpare, men dom höll inte, nu utbytta mot äkta Forsheda.

Nu ligger båten en bit in i hamnen, och långt in på bryggan där det är väldigt läigt. Båten väger omkring 5500 kg.

 

Jag minns hur det var på 1960- talet, mammutarna strövade fritt på Hisingens vidsträckta hedar… Men det var ett jäkla gnisslande och rasslande på bryggorna när det blåste litet, och blåste gjorde det ju ofta, alla hade galvade spiralfjädrar med kätting som extra säkerhet. Det hände att man sov över i hemmahamnen, eller sov… det var en störd sömn av detta gnissel och rassel, ingenting jag idag vill uppleva igen.

 

Förra säsongen och denna har jag haft Biltemas förtöjningslinor med inflätad gummidämpare, ja inte som fasta förtöjningar, det duger dom inte till. Men som tillfällig förtöjning i gästhamn. De klenare har jag som spring vid längsides förtöjning, och de litet mer kraftigare till hanfot i fören om det finns en tendens till att börja rycka i förtöjningarna. Dessa består av en svart, mjuk flätad lina. Men jag ser ju att kvaliteten inte direkt är den bästa, flätningen fransar upp sig på sina ställen, men dessa linor funkar iallafall hyfsat och är smidiga att använda. Till de grövre använder jag ibland Biltemas kraftiga karbinhake, som var blank och fin i två veckor…  nu ser dom inget vidare ut alls.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...