Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
  • 0

Fråga

På min nyinköpta segelbåt med en VP MD 11C sitter en länspump som jag förstår pumpar ut vatten ur båten via motorn. Det ska gå att pumpa ut väldigt stora mängder vatten på kort tid. Jag förstår inte hur den fungerar. Finns det någon som känner igen typen av installation och kan förklara hur den fungerar?

Hur ska jag göra med den nu vid vinterkonservering?

Planerar att montera bort den till våren. då den tar för mycket plats i motorrummet. Sälja?

 

Jag har försökt hitta information om denna på nätet men inte lyckats än så länge. Kanske någon här!

 

Tack på förhand

 

 

20211120_123110161_iOS.heic

Redigerad av Levant
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

8 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0
2 timmar sedan skrev Levant:

På min nyinköpta segelbåt med en VP MD 11C sitter en länspump som jag förstår pumpar ut vatten ur båten via motorn. Det ska gå att pumpa ut väldigt stora mängder vatten på kort tid. Jag förstår inte hur den fungerar. Finns det någon som känner igen typen av installation och kan förklara hur den fungerar?

Hur ska jag göra med den nu vid vinterkonservering?

Planerar att montera bort den till våren. då den tar för mycket plats i motorrummet. Sälja?

 

Jag har försökt hitta information om denna på nätet men inte lyckats än så länge. Kanske någon här!

 

Tack på förhand

 

 

20211120_123110161_iOS.heic 1 MB · 4 downloads

Jag tycker den ser ut som en spolvattenpump som man brukar ha på fiskebåtar, ja dessa kan leverera en hel del vatten under ett bra tryck, när däcket skall solas rent från fiskrens. Sannolikt tål den då att köras torr också. Men den stjäl väl en del motoreffekt, iallafall om den suger vatten.

Vinterkonservering… ja om du är säker på att pumpkammaren är helt torr behöver du inte göra någonting, om inte så skall ju pumpen tömmas ordentligt. Man kan ju också tänka sig att du pumpar upp glykolblandad sötvatten i pumpen.

 

Sälja… ja det skall väl väl gå bra, exempelvis under rubriken ”båttillbehör” på Blocket eller Tradera.

 

Det fanns för kanske 20 år sedan en skovelpump man monterade runt propelleraxeln, denna uppgavs kunna pumpa ut en himla massa vatten om man fick en läcka, liksom hos din pump så förutsätter det då att motorn fortfarande går efter exempelvis en grundstötning.

 

Jag rekommenderar dig istället att montera en elektrisk membranpump, vilken kan sitta en bit ovanför kölskrapen, och som då har en slang med en enkel sil liggandes i båtens lägsta punkt. 
Om om du skulle bli strömlös när det läcker in vatten kan ju en stor manuell membranpump vara bra, liksom flytväst, mobiltelefon, VHF-radio samt ett medlemsskap i SSRS…. 

 

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Tack för ditt svar. Då kan det alltså vare en spolpump som man istället använt som länspump på min båt. Bra då vet jag hur jag kan benämna den. Min manuella länspump tar också upp vatten genom denna som via kranar fördelar upptaget till förpik, centerpik och motorrum (kölsvin under motor). Pumpkammare? Vad menar du med pumpkammare? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
27 minuter sedan skrev Levant:

Tack för ditt svar. Då kan det alltså vare en spolpump som man istället använt som länspump på min båt. Bra då vet jag hur jag kan benämna den. Min manuella länspump tar också upp vatten genom denna som via kranar fördelar upptaget till förpik, centerpik och motorrum (kölsvin under motor). Pumpkammare? Vad menar du med pumpkammare? 

Ja, det är vad jag tror, iofs har jag sett sådana installationer i mindre fiskebåtar. Men dessa har haft en elektrisk frikoppling av ramskivan, så att pumpen frikopplades från motorn då pumpen inte användes.

 

 

Pumpkammaren är den delen av pumpen dit vattnet sugs upp och pumpas ut, utrymmet i pumpen där impeller eller membran sitter.

 

Det ser ju ut att vara en och annan trevägskran… 😀

Man kan ju också göra som så att man monterar en trevägskran på inloppet till motors original sjövattenpump, så att denna i en nödsituation kan suga vatten inne i båten.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Jag  ska kolla på min båt när jag tagit upp den. måste montera ner väggarna och golven runt motorn, Såå trångt runt motorn. Då kan jag följa konstruktionen bättre. Båten är en OE 32. Den enda som kan båten är han som byggde den......1983.

 

På bilden ser man en slang med texten motorpump som går ner till vattenpumpen. Är det pumphuset?

Tack för att du har tålamod med mig!👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
7 timmar sedan skrev Levant:

Jag  ska kolla på min båt när jag tagit upp den. måste montera ner väggarna och golven runt motorn, Såå trångt runt motorn. Då kan jag följa konstruktionen bättre. Båten är en OE 32. Den enda som kan båten är han som byggde den......1983.

 

På bilden ser man en slang med texten motorpump som går ner till vattenpumpen. Är det pumphuset?

Tack för att du har tålamod med mig!👍

Ja, det är det, det är den någorlunda runda delen bakom remskivan.

Det är inne i denna delen som själva pumpandet sker, kallas även för pumpkammare ibland.

Det är alltid spännande att se vad man finner när man lyfter på durkarna i gamla båtar, man kan göra mer eller mindre arkeologiska fynd. Jag har funnit gamla skruvar och muttrar samt svårt sönderrostade verktyg.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Tack för ditt svar. jag kollar vidare på båten. jo det är spännande att gå genom vad som finns på båten, typ allt. Båten har långseglats tidigare och utrustats med typ allt dock inte uppdaterats till modern standard eller byte av motor. så det är mycket som måste göras. Tyvärr fick jag väldigt sparsamt med information från förre ägaren. Jag återkommer.

Tack

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Det är nog en sådan här pump eller liknande som du har.

Visserligen är din sannolikt en centrifugalpump, den på bilden är nog en impellerpump, men utseendet är lika.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Tack för att du tar dig tid. jag får kolla hur den ser ut, men jag tycker inte mig känna igen den på bilden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...