Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Zen2

TMC toalett 99907 spolar inte in vatten

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga båtfolk! Vi har en eltoalett som kom med båten (1980) som senaste 2-3 åren blivit allt sämre på att spola in nytt vatten och på att spola ut. Vi har rensat och pumpat upp hår och gammalt papper, själva använder vi den bara för ”ettan” och slänger aldrig toapapper. 
Enligt manualen skulle det vara frågan om elnivå, men detta är inget problem vi har i övrigt så varför nu?

Vi har sett att man kan köpa reparationskit, men är det värt att montera isär och byta delar eller är det bättre att köpa ny? 
Eller kan det vara något annat enkelt?
Vi har ett helkaklat badrum så det mesta är nog inmurat och svårt att nå. Om vi köper ny toa, finns det någon liknande eftersom denna inte verkar gå att köpa längre? Kan man köpa med installation?
 

 

 

 

image.jpeg

Redigerad av Zen2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen hit!

Det finns ju flera olika elektriska toalettmodeller i olika prisklasser, en del väsnas mer än andra, en del erbjuder bättre sittkomfort än andra… en del är dyra, andra är ännu dyrare. En del har kvalitetspumpar från exempelvis Johnson inbyggda, andra har pumpar som man inte kan finna reservdelar till. 
 

Mitt förslag är ju ändå att köpa en packningssats eller rep.kit, och chansa på att det blir en fullgod spolfunktion efter packningsbyte. Om nu slangar på inloppet och på utloppet av toan är fria från hinder så verkar det som om pumpen inte presterar som den skall, kanske finns en ny impeller till den med i rep.satsen?

 

Sedan är det ju aldrig fel att passa på att byta samtliga slangar till och från toan, när man ändå håller på, om dessa nu är åtkomliga.

 

Något säkert många glömmer är toatankens avluftning, om den är igensatt blir det betydligt svårare för pumpen att pumpa ned toainnehållet i tanken.

 

Och vad är ”elnivå” för någonting, en taskig översättning i manualen? 
Kan dom mena att det blir spänningsfall fram till pumpen och denna då inte orkar pumpa ordetligt?

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt uttömmande svar. Ja det är jag som direktöversätter från en manual på holländska utan att kunna det språket alls så det är säkert spänningsfall de menar.

 

Om jag ska byta till en ny toa måste den nog vara ganska exakt samma storlek och form för att passa in i nischen den står i. 
 

Men jag kanske ska chansa på att köpa ett repkit och se vad jag kommer åt, byta slangar blir nog svårt då de är gjutna i golvet. 

 

Vad menas med avluftning av toatanken? Vi har en septitank på 1500 liter inbyggd i skrovet men den vill vi inte ha in luft i för då pumpar den ut sämre när vi tömmer den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan möjlig orsak till dålig spolning är att utloppsslangen har blivit igensatt med urinsten. Har det inte gått för långt går det att åtgärda om slangarna nu inte går att byta. Fast det tror jag nog att det går. Biltema har ett medel (artnr 36-1641) som man kan pumpa in i slangen och låta det stå en vecka med lämplig spädning. Testade det i somras och det blev en helt annan sprutt på vattnet. Medlet är också bra för rengöring av septiktanken. Spola lämplig mängd utspädd vätska som fyller tanken och låt stå en vecka typ och töm och skölj ur sen.


Men först lite felsökning.

Mät med en multimeter vid både spolknappen och vid pumpen. Spola. Det bör vara minst 12,5 V (12V system) vid spolning. Har du det vid knappen men inte vid pumpen kan det vara pumpen som kärvar. Har du det inte vid knappen så mät också vid batterierna. Dåliga batterier ger dålig spänning, speciellt vid påfrestning.

Du skriver att du inte vill ha in luft i septiktanken. Fast när du spolar så måste ju luften i tanken ta vägen någonstans och det är via avluftningen. Och när du tömmer måste det komma in luft i tanken annars blir det riktigt tufft att tömma (vacuum).

Så leta reda på var avluftningen sitter och kolla att den inte är igensatt.

 

1500 liter septiktank. Det är rejält stort! Vad är det för båt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...