Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Laddare förstörde bil/båtstereon.

Rekommendera Poster

Minst två bilstereor har förstörts ombord när landströmsladdning skett.

Jag har några äldre Ctek safir, dessa kan lägga ut rätt så stora spänningar, exempelvis när kylskåpet startar hade jag under en kort stund över 15 volt. Och sannolikt har det varit mer vid något tillfälle då en stereo tackade för sig och tystnade. Jag bytte till en annan laddare och inte hade tilläggsnamnet ”Safir” men den gav i stort sett samma utspänning.

Det är möjligt att andra laddare, även modernare Ctek är snällare med sin utspänning, men helt klart så är dom ämnade till batteriladdning, ingenting annat, inte att försörja båtens elförbrukare när man ligger i hamn och är uppkopplad mot landströmmen.

 


6B678F9E-6322-42EF-B076-A1AEE75B4F28.thumb.jpeg.9280fe2022381a66c38ac08c98927934.jpeg

 

Därför köpte jag en dc-dc omvandlare  av Elektrokit i Malmö. Denna ger 12,0 volt ut och inspänningen kan variera mellan 8-36 volt och den klarar av 6 ampere.

Har precis kopplat in den, förefaller fungera bra. Till radions minneskrets som jag inte försörjer från denna omvandlare, lägger jag tre dioder i serie, det ger 2,1 volts spänningsfall, hoppas att det räcker…

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med många "smarta" laddare är att de inte alls är avsedda att kopplas till annat än just ett batteri. I alla fall är det så de är designade. Att de sedan marknadsförs att vara lämpliga att sitta nästan som biträdande nätaggregat i våra båtar är egentligen högst olämpligt.

 

I spåren av nojjan med "dubbel laddning" och hysterin att man måste tävla i att vara den laddare som får batterierna att få i sig så mycket så snabbt som möjligt (ett bly/syrabatteri vill och ska ju egentligen få bestämma det själv), så tar man ut svängarna ganska rejält.

 

Många laddare har dessutom en automatisk "rekondmode", ett "avsulfateringsläge" som antingen triggas av saker som laddaren tolkas som att batteriet inte är friskt, eller helt enkelt alltid sker med vissa tidsintervaller. I denna mode - som kan vara direkt skadlig för elektronik ombord och inte sällan på sikt även för batterierna - är det inte ovanligt att laddaren pulsar på 15-17V.

 

Exempel:

I manualen på t ex CTEK ZAFIR 100 står som allra första säkerhetspunkt "Laddaren är konstruerad för att ladda 12V blybatterier från 14 till 150Ah. Använd inte laddaren för några andra ändamål".

 

Ändå finns den med i t ex Praktiskt Båtägandes test (2009) och rekommenderas för båt. Likaså skrev Clas Ohlson (de säljer den inte längre) "Helautomatisk laddare som kan vara ansluten i månader", "Lämplig för bil, båt, husvagn och andra säsongsfordon", "Kan även användas som kraftkälla".

Denna har, liksom många "fina" laddare, ett fult valbart rekondläge med pulser på nästa 16V. Men läser man manualen så kommer den även i det snällaste laddningsläget "Normal" att köra avsulfateringsprogram vid omstart av laddcykeln i alla fall. Och omstart gör den om den tycker spänningen sjunker lite för snabbt i batteriet när den pausar laddningen för analys. Vilket det naturligtvis gör om man t ex har kylskåp eller annat igång.

 

"Helautomatisk laddare som kan vara ansluten i månader" - ja, men bara om den är kopplad till ett batteri och inget annat.

"Lämplig för bil, båt, husvagn och andra säsongsfordon" - knappast....

"Kan även användas som kraftkälla" - ja, men bara om man valt det. Och då laddar den inte optimalt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Minst två bilstereor har förstörts ombord när landströmsladdning skett.

Jag har några äldre Ctek safir, dessa kan lägga ut rätt så stora spänningar, exempelvis när kylskåpet startar hade jag under en kort stund över 15 volt. Och sannolikt har det varit mer vid något tillfälle då en stereo tackade för sig och tystnade. Jag bytte till en annan laddare och inte hade tilläggsnamnet ”Safir” men den gav i stort sett samma utspänning.

Det är möjligt att andra laddare, även modernare Ctek är snällare med sin utspänning, men helt klart så är dom ämnade till batteriladdning, ingenting annat, inte att försörja båtens elförbrukare när man ligger i hamn och är uppkopplad mot landströmmen.

 


6B678F9E-6322-42EF-B076-A1AEE75B4F28.thumb.jpeg.9280fe2022381a66c38ac08c98927934.jpeg

 

Därför köpte jag en dc-dc omvandlare  av Elektrokit i Malmö. Denna ger 12,0 volt ut och inspänningen kan variera mellan 8-36 volt och den klarar av 6 ampere.

Har precis kopplat in den, förefaller fungera bra. Till radions minneskrets som jag inte försörjer från denna omvandlare, lägger jag tre dioder i serie, det ger 2,1 volts spänningsfall, hoppas att det räcker…

Hur löser du det så att laddningen av batterier med landström skiljs från strömförsörjning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev raol:

Hur löser du det så att laddningen av batterier med landström skiljs från strömförsörjning?

Det gör jag inte.

Och landström hos mig är ganska sällsynt, iallafall på sommaren. Sena höstar kan kabeln dras iland och kopplas in så att en liten värmefläkt kan surra på i några timmar… om nu säkringen på bryggan inte löser ut.

 

Det som försörjer båtens elbehov är ju solcellspanelerna, och dess regulator ger inte alld så hög spänning.

 

För övrigt kom jag nu på att denna dc-dc omvandlare inte bara är koppad till stereoapparaterna, utan även till eluttaget dit tv’n ansluts. Och som uttagen är säkrade med 5A säkringar… å andra sidan har omvandlaren ett överbelastningsskydd.

 

Tanken med laddning samtidigt som drift grundar sig nog på den något felaktiga tesen om att batteriet skulle utjämna den spänningen och de pulserna som dessa ”intelligenta” laddare ger. 
Riktigt så bra är det inte. I sammanhanget de mindre spänningsvariationerna som generatorn och en solcellsregulator ger kan ju batteriet delvis svälja, och det som blir över är ju visserligen mätbart, men fordonselektronik skall ju vara konstruerad för att tåla den överspänningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag upptäckte liknande problem med trasiga elprylar i min båt även om mina laddare inte lägger ut så pass höga spänninger. Min Ctek D250SA har en avsulferingsspänning på 15.8V. Det räcker för att knäcka HideALite LEDer för hemmabruk. Jag löste det genom att bygga en enkel linjär späninngsregulator för att reglera ner till 12V. Då LEDarna inte drar så mycket ström blir den inte så varm. 
För övrig utrustning har jag nu bättre koll om de tål högre inspänning. Stereo fick det slutligen bli en båtanpassad Fusion-stereo. Den var rätt dyr men kul att koppla upp med NMEA2000. Man kan styra musiken från fler platser i båten utan att behöva krypa ner i ruffen. 
 

BC247108-38C4-44C0-9B2C-EDA6DA3D7219.thumb.png.49adb06de2f76b9fd474d318d22bf7a4.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan rekommendera Victrons Blue smart laddare. Jag hade anledning att byta en CTEC-laddare på av Waxholmsbolagets båtar till en Victron Blue smart, pga att CTEC:en gav allt för hög laddspänning.

 

Smartladdarna kan konfigureras med VictronConnect appen. I Advance settings + Battery preset = User defined + Expert mode, är det väldigt enkelt att konfigurera laddningen efter egna preferenser. 

 

De flesta fartyg som trafikerar Stockholms hamn har en eller flera batterigrupper med kontinuerlig last som "lurar" laddaren att konstant ligga i absorptionssteget, vilket oftast ger en för hög laddspänning om man inte kan begränsa den.

Mig veterligen finns ingen CTEK som fixar detta, men med en Victron Blue smart löser man detta på 2 min med hjälp av appen. Vill man testa, så har appen ett Demo Library som gör att man kan välja och testa att konfigurera valfri laddare.

 

Parkopplad med en riktig laddare visar appen aktuell laddspänning och ström.

 

P.s. jag har ingen annan koppling till Odelco än som anställd i ett kundföretag.

 

Redigerad av guestsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev guestsson:

Jag kan rekommendera Victrons Blue smart laddare. Jag hade anledning att byta en CTEC-laddare på av Waxholmsbolagets båtar till en Victron Blue smart, pga att CTEC:en gav allt för hög laddspänning.

Håller med helt och hållet. Bytte också ut CTEKen mot Victrons Blue Smart pga hög ladd spänning men för min del var det att CTEKen gav för hög spänning när det var kallt ute. Inga problem med att någon förbrukare som kylskåpet gick igång.

41 minuter sedan skrev guestsson:

P.s. jag har ingen annan koppling till Odelco än som anställd i ett kundföretag.

Finns ju fler återförsäljare för Victrons produkter men grabbarna/gubbarna på Odelco, iaf bröderna, är väldigt kunniga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, så kollar jag Victron Blue Smart IP65 10A, 12V Blåtand, vad dessa är billigast på Pricerunner.

Jag kanska klarar mig med en på 10A…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ok, så kollar jag Victron Blue Smart IP65 10A, 12V Blåtand, vad dessa är billigast på Pricerunner.

Jag kanska klarar mig med en på 10A…

Kan vara bra att känna till att dessa laddare har tempsensorn inbyggd i laddaren. För att funka optimalt bör laddaren sitta att den får god kylning och om möjligt hålla samma temp som batteriet/erna som skall laddas. Som standard är kompensationen -16,2 mV/C för 12V varianterna. Kompensationen kan modifieras om man så önskar. CTEC:en jag bytte hade en extern tempgivare, vilket är bättre, 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag häromdagen installerade två av Victrons MPPT-regulatorer satte jag samtidigt dit en Smart Battery Sense. 
https://www.victronenergy.se/accessories/smart-battery-sense
Dessa skickar då kontinuerlig signal om både batteriernas spänning och verkliga temperatur till alla ”smarta” Victron-enheter i det ”nätverk” man kan sätta upp. Även min 50A 1+1 laddare tog emot dessa värden och ska då, enligt säljbroschyrer, också ge en bättre laddning.

Victron har en lite knepig funktion i sina MPPT-regulatorer vilken utgår från den temperatur regulatorn har när solpanelerna ger tillräcklig spänning för att regulatorn ska börja ladda. Sedan behåller den denna temp-inställning hela dagen. Blir lite fel då tycker jag så en sådan bör man nog ha anser jag.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev ChristerN:

Victron har en lite knepig funktion i sina MPPT-regulatorer vilken utgår från den temperatur regulatorn har när solpanelerna ger tillräcklig spänning för att regulatorn ska börja ladda. Sedan behåller den denna temp-inställning hela dagen. Blir lite fel då tycker jag så en sådan bör man nog ha anser jag

Tror det är ett sätt att komma runt/dölja att senare mätningar skulle bli ännu mer fel p.g.a. regulatorns förlusteffekts egenuppvärmning av den inbyggda sensorn.

 

Men en yttre sensor bör ju lösa detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lösningen på laddarproblemet är att sätta en omkopplare på matningen till båtens elcentral etc. Sen sätter man ett kraftigt 12V-aggregat som får mata båtens förbrukare i läge "land" medan batteriladdaren matar bara batteribanken.  Därmed kommer inte start/stopp på värmare eller kyl att lura batterialaddaren att starta om med höga spänningar utan kan koncentrera sin intelligens på hur batteribanken faktiskt reagerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev ChristerN:

När jag häromdagen installerade två av Victrons MPPT-regulatorer satte jag samtidigt dit en Smart Battery Sense. 
https://www.victronenergy.se/accessories/smart-battery-sense
Dessa skickar då kontinuerlig signal om både batteriernas spänning och verkliga temperatur till alla ”smarta” Victron-enheter i det ”nätverk” man kan sätta upp. Även min 50A 1+1 laddare tog emot dessa värden och ska då, enligt säljbroschyrer, också ge en bättre laddning.

Victron har en lite knepig funktion i sina MPPT-regulatorer vilken utgår från den temperatur regulatorn har när solpanelerna ger tillräcklig spänning för att regulatorn ska börja ladda. Sedan behåller den denna temp-inställning hela dagen. Blir lite fel då tycker jag så en sådan bör man nog ha anser jag.

Tror inte den funkar med laddarna, bara regulatorerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Seawolf:

Lösningen på laddarproblemet är att sätta en omkopplare på matningen till båtens elcentral etc. Sen sätter man ett kraftigt 12V-aggregat som får mata båtens förbrukare i läge "land" medan batteriladdaren matar bara batteribanken.  Därmed kommer inte start/stopp på värmare eller kyl att lura batterialaddaren att starta om med höga spänningar utan kan koncentrera sin intelligens på hur batteribanken faktiskt reagerar.

Enklare och troligen också billigare är att antingen ha en "dummare" laddare, alternativt montera just en Victron där man kan ställa in hur den skall bete sig.

 

Har just bytt min landströmsladdare till en Victron 20A (inte alls så farligt dyr, faktiskt) och ställt in beteende och ställt spänningarna på "snällare" värden. Laddningen tar kanske en aning längre tid, men  ligger jag på landström spelar det mindre roll. Och batterierna lär leva längre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Tror inte den funkar med laddarna, bara regulatorerna.

När jag kopplade in landströmsladdaren til V.E. Smart nätverket sa appen att laddaren nu tar info om temp & spänning från SBS. Men det kan ju vara fel iaf. Varför begriper jag inte riktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev ChristerN:

När jag kopplade in landströmsladdaren til V.E. Smart nätverket sa appen att laddaren nu tar info om temp & spänning från SBS. Men det kan ju vara fel iaf. Varför begriper jag inte riktigt.

Märkligt eftersom det bara skrivs om solcellsregulatorer här, https://www.victronenergy.se/accessories/smart-battery-sense och i manualen.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Seawolf:

Lösningen på laddarproblemet är att sätta en omkopplare på matningen till båtens elcentral etc. Sen sätter man ett kraftigt 12V-aggregat som får mata båtens förbrukare i läge "land" medan batteriladdaren matar bara batteribanken.  Därmed kommer inte start/stopp på värmare eller kyl att lura batterialaddaren att starta om med höga spänningar utan kan koncentrera sin intelligens på hur batteribanken faktiskt reagerar.

Så är laddarna i husvagnar uppbyggda. Utan 230V driver batteriet alla 12V förbrukare. Vid inkoppling av 230V drar ett relä och 12V drivs via en lastutgång samtidigt som batteriet laddas vi en annan utgång. Batteriet är då skiljt från 12V förbrukningssystemet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Kane:

Märkligt eftersom det bara skrivs om solcellsregulatorer här, https://www.victronenergy.se/accessories/smart-battery-sense och i manualen.

Ja, är det någonting jag är missnöjd med på mina Victron-grejer så är det dokumentationen. Man ska dock ha i åtanke att de dels är lite pionjärer på sammankopplade system inom marin-världen, dels är manualerna översatta av människor som inte förstår produkterna i många fall.
(Har haft en dialog med företrädare för företaget ang detta med ett för mig solklart fall av dålig och missvisande översättning. De har dock inte visat det minsta intresse för detta.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De nya varianterna av Victrons "IP22" laddare har stöd för VE nätverket, de andra vanliga laddarna har det inte pga för gammalt blåtandschip. (Iaf enliga uppgifter på Victrons forum).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Seawolf:

Lösningen på laddarproblemet är att sätta en omkopplare på matningen till båtens elcentral etc. Sen sätter man ett kraftigt 12V-aggregat som får mata båtens förbrukare i läge "land" medan batteriladdaren matar bara batteribanken.  Därmed kommer inte start/stopp på värmare eller kyl att lura batterialaddaren att starta om med höga spänningar utan kan koncentrera sin intelligens på hur batteribanken faktiskt reagerar.

Jag har redan tillräckligt med sådana lösningar.

Lättare att köpa, installera och hålla reda på en laddare som man kan ställa ned utspänningen på.

7 timmar sedan skrev IngemarE:

Enklare och troligen också billigare är att antingen ha en "dummare" laddare, alternativt montera just en Victron där man kan ställa in hur den skall bete sig.

 

Har just bytt min landströmsladdare till en Victron 20A (inte alls så farligt dyr, faktiskt) och ställt in beteende och ställt spänningarna på "snällare" värden. Laddningen tar kanske en aning längre tid, men  ligger jag på landström spelar det mindre roll. Och batterierna lär leva längre.

Jag gör nog så också, bara det att jag är lätt allergisk mot Victron, mest beroende på de delvis knasiga manualerna som redan @ChristerN nämnt.

 

Och egentligen... behöver jag varesig landström eller laddare, men det är ju bra att ha om jag trots allt lyckats ladda ur alla tre batteribankerna. 250W solcellspaneler i två olika kretsar räcker och blir över, iallafall på sommaren.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev superpin:

De nya varianterna av Victrons "IP22" laddare har stöd för VE nätverket, de andra vanliga laddarna har det inte pga för gammalt blåtandschip. (Iaf enliga uppgifter på Victrons forum).

Måste också vara en ”smart” laddare, men det kanske alla deras IP22-laddare är.
Kollade nyss på laddarens inställningar i VE-nätverket och den sa att den hämtade spänning och temp från nätverket.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag gör nog så också, bara det att jag är lätt allergisk mot Victron, mest beroende på de delvis knasiga manualerna som redan Christer N nämnt.

 

Jag vet inte om jag håller med. Har flera Victronprylar (4 st) och tycker inte att det är några egentliga problem med att förstå manualerna. Har iofs vid några tillfällen fått gå till den engelska versionen för att få några begrepp förklarade (vissa saker ska man nog inte översätta), men rent generellt har jag sett många värre. Garmins plottermanual t.ex. är ju ett skämt, den till kylskåpet är faktiskt lika lång om man räknar antalet sidor! Då inser man hur lite som faktiskt förklaras och vad man måste räkna ut själv. Och översättningarna i dom är ofta mer än ett skämt, dom är rent av felaktiga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev ABC:

 

Jag vet inte om jag håller med. Har flera Victronprylar (4 st) och tycker inte att det är några egentliga problem med att förstå manualerna. Har iofs vid några tillfällen fått gå till den engelska versionen för att få några begrepp förklarade (vissa saker ska man nog inte översätta), men rent generellt har jag sett många värre. Garmins plottermanual t.ex. är ju ett skämt, den till kylskåpet är faktiskt lika lång om man räknar antalet sidor! Då inser man hur lite som faktiskt förklaras och vad man måste räkna ut själv. Och översättningarna i dom är ofta mer än ett skämt, dom är rent av felaktiga.

Victron håller väl till i Nederländerna, så det är inte så säkert att den engelska versionen av manualen är så värst felfri heller. Men jag vet inte. Har bara två Victron-produkter och där har jag inte haft bekymmer med instruktionerna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...