Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Brandten

Vad är "geggan" runt fasta tanken?

Rekommendera Poster

Vet tyvärr inget mer om detta. Köpte en Yamarin 5150 med fast tank (vet inte hur många liter) och såg att det var väldigt stökigt där runt tanken 😬🤣

 

Vad kan det vara? 

20220916_065315.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som om någon sprutat sånt där medel som man tätar runt rör för att mössen inte ska komma in. Kolla upp mot påfyllningsröret och avluftningsröret om det sitter sånt där.

Vilken form har ”stöket”? Kladdigt, fast, löst osv?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det ser ut som fogskum. Varför man använt det kan man ju dock undra. Kanske för att säkra tanken eller så hade man vibrationsskrammel.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Boanjohan:

Jag tycker det ser ut som fogskum. Varför man använt det kan man ju dock undra. Kanske för att säkra tanken eller så hade man vibrationsskrammel.

När jag köpte en ny rostfri vattentank i år så fick jag tipset av firman att montera med fogskum. Så det är nog inte helt ovanligt. 
Jag valde istället att bara göra en bädd av fogskum med en plastfolie i mellan så att man har möjlihet att få loss den. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev ChristerN:

Ser ut som om någon sprutat sånt där medel som man tätar runt rör för att mössen inte ska komma in. Kolla upp mot påfyllningsröret och avluftningsröret om det sitter sånt där.

Vilken form har ”stöket”? Kladdigt, fast, löst osv?

 

18 timmar sedan skrev Boanjohan:

Jag tycker det ser ut som fogskum. Varför man använt det kan man ju dock undra. Kanske för att säkra tanken eller så hade man vibrationsskrammel.

 

9 timmar sedan skrev anuba:

När jag köpte en ny rostfri vattentank i år så fick jag tipset av firman att montera med fogskum. Så det är nog inte helt ovanligt. 
Jag valde istället att bara göra en bädd av fogskum med en plastfolie i mellan så att man har möjlihet att få loss den. 

Tack för svar. Det är hårt och ser ut/känns som fogskum. Ska kika mer där under imorgon när jag sjösätter. Ska tanka upp också så då får jag ju svaret hur många liter tanken är samt om det är automatiskt stopp som när man tankar bilar. Intressant det här med båt! 🤣🙏

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Brandten:

 

 

Tack för svar. Det är hårt och ser ut/känns som fogskum. Ska kika mer där under imorgon när jag sjösätter. Ska tanka upp också så då får jag ju svaret hur många liter tanken är samt om det är automatiskt stopp som när man tankar bilar. Intressant det här med båt! 🤣🙏

Om du någon gång skulle vill demontera något som sitter i fugskum så finns det metoder. 
När jag har demonterat teak och solpaneler har jag använt en billig filékniv och demonteringsverktyg för bilrutor. Köps enkelt på Amazon. 
Den borde fungera på fogskum. 
 

Sjömackar brukar nog ha autostopp men på min båt fungerar det inte så bra. När autostoppen stänger av pumpen så är hela påfyllningsröret överfyllt. Eftersom luftaren ligger i en nivå under påfyllningen så rinner det ut några liter diesel i havet om jag tankar tills autostoppet slår till. 
Jag kör manuelt sista biten och lyssnar efter en tonhöjning i påfyllningsbruset. 

image.jpeg.a89316b45c3756f7f426d77e6ff09eef.jpeg

Redigerad av anuba
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt ointressant svar men någon annan kanske undrar som jag gjorde när jag köpte båten. Autostopp fungerar utmärkt på alla mackar jag varit på. 👌

 

Har inte forskat mer på fogskummet så det får ligga kvar där under locket. :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...