Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Dixie 27 märklig sittbrunn

Rekommendera Poster

Har sett två Dixie 27 med samma märkliga upplägg i sittbrunnen så jag känner mig tvungen att skapa en tråd för att reda ut det. Antar att alla Dixie inte ser ut så här. Men vad är poängen? Mer förvaring under däck? Att kunna sitta lite högre i mitten?

 

Screenshot_20220916-163746_Chrome.jpg.e5e36b6841455c4fbf22b48ca35b1f58.jpg

 

 

https://www.blocket.se/annons/halland/dixie_27/101910885

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Dava:

- - -

Men vad är poängen? Mer förvaring under däck? Att kunna sitta lite högre i mitten?

- - -

Den varianten är byggd med tanke på kappseglingsoptimering. Avsikten är att man sitter på däcket med bra stöd för fötterna mot den höga mittsektionen. Då får man en utmärkt uppsikt över segeltrimning och konkurrenter.

 

Utformningen är som du antyder rätt extrem vilket även många andra tyckte. Det tillverkades därför även en variant med mer konventionell sittbrunn.

 

Om varianterna tillverkades parallellt vet jag inte.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mig veterligen fanns aldrig den sittbrunnen på Dixie 27. Den fanns på Dixie MH och kallades racingsittbrunn. Anledningen till utformningen var som redan skrivits, bra stöd på kryssen. Jag är lite osäker på om den öppna sittbrunnen kom med 27:an eller om MH också fanns med den. En överväldigande del av Dixierna är ju självbyggen eller halvfabrikat. Har t.o.m sett en med ett modifierat Compis 97-däck.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev excel319:

Jag är lite osäker på om den öppna sittbrunnen kom med 27:an eller om MH också fanns med den.

Det finns ett fåtal MH med ”vanlig” sittbrunn, tror jag. Varianten med  ”racingbrunnen” har dessutom motor i förpiken och en grundare köl i bly med sämre profil än Dixie 27:orna. Vissa har fått partialrigg (de är 9/10-del, även de som heter 7/8-del av någon anledning). 

 

Ofta kallas alla för Dixie 27 i annonserna, men de kom först 1980.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Dava:

Men vad är poängen?

Att få bra fotstöd när du sitter på sargen och seglar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag vet var det Paul Elvström som var först med denna slags sittbrunn på sin i flera avseenden nyskapande halvtonnare Bes, som var den som bröt Scampins treåriga segersvit på halvtonnar-VM 1972. Många designinnovationer på den tidens framgångsrika kappseglare fördes också över till familjebåtar, som på den tiden ofta baserades på framgångsrika kappseglare i framförallt kvartston- och halvtonklasserna. Men denna typ av sittbrunn kopierades sällan. Den ursprungliga Dixie (ibland kallad Dixie MH) är den enda jag känner till.

 

Den vanliga historien om Dixie säger att den fanns i två versioner, den första hade denna typ av sittbrunn, mastheadrigg och blyköl, den andra har vanlig sittbrunn, partialrigg och järnköl. Men som Peter_K påpekar finns det många mellanvarinter. Inte bara på utsidan utan också flera olika inredningslösningar.

 

Själv seglade jag på 70-talet ofta på en Cardell 28, som konstruerades för att delta i kvartstonnar VM i Malmö 1974, och som hade en sådan sittbrunn. Men också Cardell 28 fick en ”vanlig” sittbrunn när man gjorde en familjeseglare av den. Föredelen var inte enbart bättre fotstöd tycker jag. Den stora fördelen var att man kom upp och ut jämfört med att sitta i en vanlig sittbrunn, som i sin tur gjorde att man såg genuans förlik bättre, vilket i sin tur underlättade både styrning och segeltrim. Men i övrigt fanns för icke-kappsegling inte många fördelar, bortsett ifrån att det förstås blev mycket mer utrymme nere i ruffen under akterdäcket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Nils_D:

Såvitt jag vet var det Paul Elvström som var först med denna slags sittbrunn på sin i flera avseenden nyskapande halvtonnare Bes, som var den som bröt Scampins treåriga segersvit på halvtonnar-VM 1972. Många designinnovationer på den tidens framgångsrika kappseglare fördes också över till familjebåtar, som på den tiden ofta baserades på framgångsrika kappseglare i framförallt kvartston- och halvtonklasserna. Men denna typ av sittbrunn kopierades sällan. Den ursprungliga Dixie (ibland kallad Dixie MH) är den enda jag känner till.

 

Den vanliga historien om Dixie säger att den fanns i två versioner, den första hade denna typ av sittbrunn, mastheadrigg och blyköl, den andra har vanlig sittbrunn, partialrigg och järnköl. Men som Peter_K påpekar finns det många mellanvarinter. Inte bara på utsidan utan också flera olika inredningslösningar.

 

Själv seglade jag på 70-talet ofta på en Cardell 28, som konstruerades för att delta i kvartstonnar VM i Malmö 1974, och som hade en sådan sittbrunn. Men också Cardell 28 fick en ”vanlig” sittbrunn när man gjorde en familjeseglare av den. Föredelen var inte enbart bättre fotstöd tycker jag. Den stora fördelen var att man kom upp och ut jämfört med att sitta i en vanlig sittbrunn, som i sin tur gjorde att man såg genuans förlik bättre, vilket i sin tur underlättade både styrning och segeltrim. Men i övrigt fanns för icke-kappsegling inte många fördelar, bortsett ifrån att det förstås blev mycket mer utrymme nere i ruffen under akterdäcket.

En fördel med sittbrunnen är att om man har små barn, så kan man plugga självlänsarna och vipps så har man två små badkar.

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser min sittbrunn ut, Dixie 27. 
Jäkligt rymlig. 
Jag gillar att den inte är så djup, man sitter bra i den. Bra sikt föröver. 

5E2B3803-17E3-4E39-AC38-1D5E01B19EC0.jpeg

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej. Jag har själv byggt en liknande lösning till min soling som annars har en sittbrunn som mer påminner om en traditionell brunn (som man har vatten i, även om Solingens inte är riktigt lika bottenlös). Min lösning som mycket påminner om dixies har fått oändligt mycket skit på Soling Sveriges facebooksida

Screenshot_20220918-215228_Photos.thumb.jpg.940943701ab0f8a0be4793379aedd300.jpg

 

Men en av mina främsta problem med Soling som famileturbåt är just det att man inte kan sitta trevligt kring ett bord som man kan i en vanlig sittbrunn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Albin 78 sitter man också gärna på däcket/sargen för att se bra men i övrigt är sittbrunnen "normal" vilket gör att man kan ha fötterna där man annars sitter när man sitter i sittbrunnen. Då blir den också bekväm när man sätter dit ett bord. 

 

Enda man kan påpeka är möjligtvis att det vore bra om mantåget kändes mer hållbart som ryggstöd. Som det är nu undrar jag alltid hur mycket vikt jag kan luta mot det utan att det går sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Stormfocken:

Enda man kan påpeka är möjligtvis att det vore bra om mantåget kändes mer hållbart som ryggstöd. Som det är nu undrar jag alltid hur mycket vikt jag kan luta mot det utan att det går sönder.

Det går sönder genom att du antingen drar av vajrarna eller dess fästen, eller drar loss pulpit ur däck. Stöttorna är bara till att hålla höjden på vajern. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Det går sönder genom att du antingen drar av vajrarna eller dess fästen, eller drar loss pulpit ur däck. Stöttorna är bara till att hålla höjden på vajern. 

Precis. Brukar tänka på det när en segelbåt ska ta sig in bredvid vår, tex i en naturhamn. Låter om möjligt bli att ta i stöttorna för att bära av utan siktar på vanten eller annat hållbart. Fast man kan ju tänka att när någon tränger sig på kan dom få ta att det blir bortslitna stöttor 😎

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev ChristerN:

Precis. Brukar tänka på det när en segelbåt ska ta sig in bredvid vår, tex i en naturhamn. Låter om möjligt bli att ta i stöttorna för att bära av utan siktar på vanten eller annat hållbart. Fast man kan ju tänka att när någon tränger sig på kan dom få ta att det blir bortslitna stöttor 😎

Å andra sidan anser jag att stöttorna borde vara gjorda för att tåla massvis. Tyvärr är nästan inga det. Allra bäst vore förstås ett solitt "staket" i stål, dimensionerat för att tåla nåt halvt ton punktlast i sidled.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev raol:

Å andra sidan anser jag att stöttorna borde vara gjorda för att tåla massvis. Tyvärr är nästan inga det. Allra bäst vore förstås ett solitt "staket" i stål, dimensionerat för att tåla nåt halvt ton punktlast i sidled.

Varför då?

Mantågets jobb är att fånga upp en person som är på väg att åka i sjön, då funkar det utmärkt med en enkel vajerkonstruktion. Sedan kan man ju som enskild båtägare ha andra önskemål av någon anledning, då kan man ju ordna det själv. 

 

A19ACA16-D335-403C-8D60-BFAA45A1A44C.jpeg

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev ChristerN:

Precis. Brukar tänka på det när en segelbåt ska ta sig in bredvid vår, tex i en naturhamn. Låter om möjligt bli att ta i stöttorna för att bära av utan siktar på vanten eller annat hållbart. Fast man kan ju tänka att när någon tränger sig på kan dom få ta att det blir bortslitna stöttor 😎

Jag har aldrig förstått vurmen för att bära av genom att ta tag i toppen på en mantågsstötta och trycka så mycket man orkar. Vad är det för fel på att ha en lös fender att stoppa ned när och där det behövs?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu glider diskussionen över i mantåg, vilket i och för sig är väldigt intressant. 

 

Min båtgranne är en medelålders dam (inser att det är jag som är medelålders, men det tar emot att skriva äldre) ett mantåg som är fästat med en tunn tråd i akterpulpit. Visserligen virad flera varv, men jag har sett fler båtar med samma arrangemang. Min seglarkompis bar av mot hennes pulpit för några veckor sedan och då brast tråden nästan direkt. Vad är poängen här? När jag hade mantåg var vajern stadigt uppspänd med en vantskruv i akterpulpit.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Dava:

Nu glider diskussionen över i mantåg, vilket i och för sig är väldigt intressant. 

 

Min båtgranne är en medelålders dam (inser att det är jag som är medelålders, men det tar emot att skriva äldre) ett mantåg som är fästat med en tunn tråd i akterpulpit. Visserligen virad flera varv, men jag har sett fler båtar med samma arrangemang. Min seglarkompis bar av mot hennes pulpit för några veckor sedan och då brast tråden nästan direkt. Vad är poängen här? När jag hade mantåg var vajern stadigt uppspänd med en vantskruv i akterpulpit.

Vitsen är att vid behov typ mob så ska man snabbt kunna lossa mantåget.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev excel319:

Vitsen är att vid behov typ mob så ska man snabbt kunna lossa mantåget.

Exakt. Har samma lösning med persiennlinor i flera varv på min båt, och en rostfri kniv monterad på undersidan av locket till en stuv. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Exakt. Har samma lösning med persiennlinor i flera varv på min båt, och en rostfri kniv monterad på undersidan av locket till en stuv. 

Precis så har hon det. Men borde det inte vara smartare med en sprint som man kunde rycka ur? Här såg det ut att kunna gå sönder om en mås landade på mantåget. Min kompis tog inte speciellt hårt i det utan bara lite nätt för att båtarna inte skulle tucha varann 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Dava:

Precis så har hon det. Men borde det inte vara smartare med en sprint som man kunde rycka ur? Här såg det ut att kunna gå sönder om en mås landade på mantåget. Min kompis tog inte speciellt hårt i det utan bara lite nätt för att båtarna inte skulle tucha varann 

Det finns varianter på detta. Googla pelikanhake.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Dava:

Precis så har hon det. Men borde det inte vara smartare med en sprint som man kunde rycka ur? Här såg det ut att kunna gå sönder om en mås landade på mantåget. Min kompis tog inte speciellt hårt i det utan bara lite nätt för att båtarna inte skulle tucha varann 

Jag har en 8-10 varv kanske; det skall vara en jäkla stor mås om det går sönder. En tunn persiennlina har brottlast på 45 kg, tio varv ger en brottlast på nära ett halvt ton.
Men enbart en sprint kan du ju inte spänna mantåget, och att dra ut en hårdbelastad sprint är väldigt svårt. Snöre är enkelt och billigt, och väger lite.

84A334E4-F899-494B-A6AD-B07B2DF38961.jpeg

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev excel319:

Vitsen är att vid behov typ mob så ska man snabbt kunna lossa mantåget.

Är inte det ett typ av krav vid kappsegling att man snabbt ska kunna lossa mantåget om man som sagt behöver får upp någon som bestämts sig för att ta ett dopp?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev No_jah:

Är inte det ett typ av krav vid kappsegling att man snabbt ska kunna lossa mantåget om man som sagt behöver får upp någon som bestämts sig för att ta ett dopp?

Jag har också för mig att det i alla fall har varit det. Det fick inte vara plastbelagd wire heller.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev excel319:

Jag har också för mig att det i alla fall har varit det. Det fick inte vara plastbelagd wire heller.

Vid havskappsegling ja. Inte Tjörn Runt och sånt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev excel319:

Jag har också för mig att det i alla fall har varit det. Det fick inte vara plastbelagd wire heller.

Vad skulle problemet med plastbelagd wire vara?   Nyfiken! 😇

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ABC:

Vad skulle problemet med plastbelagd wire vara?   Nyfiken! 😇

Korrosion, som inte går att inspektera. Därför ska man inte använda de plastskydd som finns till vanten heller. Detta gäller vid användande i salthaltig miljö.

Redigerad av excel319
  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det måste ju vara enklare att använda badstegen vid man över bord, givet att personen inte är avsvimmad. Men visst, ser poängen med att minska alla tänkbara hinder för att lyfta upp en tung, blöt och avsvimmad person de extra decimetrarna som mantåget innebär. Särskilt som det om någon fallit överbord sannolikt råder rätt tuffa våg- och vindförhållanden. 

 

Men hur mycket tror ni vanliga inplastade vajrar (i gott skick) håller för? Eller vantskruvarna som i mitt fall håller dem på plats. Håller de för att en 100-kilosperson faller på dem? Lutar sig mot dem? Eller bara glider/rullar mot dem? (en vantskruv böjde sig när jag la lite vikt i sidled på den)

 

(Att stöttorna eller rättare sagt plasten runtomkring dem, inte håller för att dra sig upp ur sittbrunnen med kan jag se spår av från tidigare ägare (känt men nästan enda problem med Albin 78)).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Stormfocken:

Men det måste ju vara enklare att använda badstegen vid man över bord, givet att personen inte är avsvimmad.

Ja, och nej. I vågor kan fören och aktern röra sig rätt bra upp och ner, och en medtagen person kan skada sig rätt ordentligt om man försöker ta sig upp den vägen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Stormfocken:

Att stöttorna eller rättare sagt plasten runtomkring dem, inte håller för att dra sig upp ur sittbrunnen med kan jag se spår av från tidigare ägare (känt men nästan enda problem med Albin 78)

Det har inte alls att göra med det, utan beror på idi*ter som bär av på mantåget. Det trycks då inåt mot båten, vilket det inte är dimensionerat för. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att stöttorna eller rättare sagt plasten runtomkring dem, inte håller för att dra sig upp ur sittbrunnen med kan jag se spår av från tidigare ägare (känt men nästan enda problem med Albin 78)

 

Men det är ett problem som är lätt att åtgärda. Har gjort det på två 78:or.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...