Jump to content
Saturday 01 October 2022
Deeriko

Trasig bränslepump?

Recommended Posts

Hej alla experter! 
Jag har en gammal envis Evinrude 15hk 4-taktare från någonstans runt 00-talet om jag får gissa! 

Den gick väldigt risigt när jag fick den men jag gjorde en lite novis-service där jag bytte oljor,filter,stift osv och efter den gick den fint, en stund… 

Den började tappa effekt vid fullt gaspådrag så började kika på bränslesystem och har haft nere det i molekyler och kommit fram till att det antingen en pumpen eller trycktanken! 

när jag lyfter upp trycktanken så att den är över motorn så går motorn jämnt och fint så jag skulle tippa på pumpen, någon som varit med om liknande? 

A6EA5D24-4FB8-4A80-B725-69D0714029B3.jpeg

00E83D48-89AD-4277-8538-8C648D9E96ED.jpeg

Japp det är bränslepumpen. Din modell på bränslepump som sitter på kamaxeln är lite aggressivare och går sönder lättare när membranen börjar bli dåliga/torra. Finns ofta nya membran/renoveringssats att köpa på hansen marine, ibland även original från marinshopen. Annars finns ersättningspumpar på hansen också.

Lite OT, det finns inga trycktankar idag. Det är ett gammalt ord vi använder oss av, så det går lika bra att stoppa ner soppaslangen i en hink med bensin.

• Like 1

1 timme sedan skrev Niklasss:

Japp det är bränslepumpen. Din modell på bränslepump som sitter på kamaxeln är lite aggressivare och går sönder lättare när membranen börjar bli dåliga/torra. Finns ofta nya membran/renoveringssats att köpa på hansen marine, ibland även original från marinshopen. Annars finns ersättningspumpar på hansen också.

Lite OT, det finns inga trycktankar idag. Det är ett gammalt ord vi använder oss av, så det går lika bra att stoppa ner soppaslangen i en hink med bensin.

Hej!

Tack för svar!

Hittade inget på de sidor du sa men antar att det är något i stil med detta du menar?

https://www.marineparts.se/reservdelar/utombordare/evinrude-johnson/motordelar/produkter/reparationssats-branslepump-johnson-evinrude-2-5-15-hk-rec393088/

Om jag behöver byta pumpen är det bara den "övre" delen man byter? Hittar ett gäng pumpar men ingen som ser ut som min.

19 timmar sedan skrev Deeriko:

Hej!

Tack för svar!

Hittade inget på de sidor du sa men antar att det är något i stil med detta du menar?

https://www.marineparts.se/reservdelar/utombordare/evinrude-johnson/motordelar/produkter/reparationssats-branslepump-johnson-evinrude-2-5-15-hk-rec393088/

Om jag behöver byta pumpen är det bara den "övre" delen man byter? Hittar ett gäng pumpar men ingen som ser ut som min.

Ja det där är en renoveringssats, funkar bra. Dubbelkolla bara så den är för din motor va kundtjänsten.

Minns ej exakt byte på din motor men det är nog som du säger att det är endast den övre delen. 

2022-09-16 vid 15:24 skrev Niklasss:

Ja det där är en renoveringssats, funkar bra. Dubbelkolla bara så den är för din motor va kundtjänsten.

Minns ej exakt byte på din motor men det är nog som du säger att det är endast den övre delen. 

Hej igen! 

Membranet i pumpen är bytt och det verkar funka som det ska men såklart så dök det upp nytt problem! 

motorn går bra på låg gas / tomgång men när jag ger den mer gas så sprutar det bensin ur slangen ovanför förgasaren! 

Varför gör den på detta viset 😵

DE1C1FAE-C2FF-491A-AA42-FADDF1BD34E7.jpeg

4031D45F-C08E-4678-8600-53C6B00EF96A.jpeg

Ser ut som slangen från vevhusventilationen. Alltså en slang från ventilkåpan.

Antagligen har du då väldigt mycket bensin i oljan (!!!?). Skulle tro att du inte fått tätt i nya bränslepumpen så den läcker igenom in till vevhuset. Kolla detta.

Kanske ser jag fel slang... Men ser ut som den du ringat in.

2022-09-21 vid 21:45 skrev Niklasss:

Ser ut som slangen från vevhusventilationen. Alltså en slang från ventilkåpan.

Antagligen har du då väldigt mycket bensin i oljan (!!!?). Skulle tro att du inte fått tätt i nya bränslepumpen så den läcker igenom in till vevhuset. Kolla detta.

Kanske ser jag fel slang... Men ser ut som den du ringat in.

Hej!

Det har du helt rätt i! 
öppnade oljepluggen och det stod en stråle rätt ut, attans! 

finns det någon instruktion på hur man ska sätta alla packningar i pumpen? 

2022-09-23 vid 07:27 skrev Deeriko:

Hej!

Det har du helt rätt i! 
öppnade oljepluggen och det stod en stråle rätt ut, attans! 

finns det någon instruktion på hur man ska sätta alla packningar i pumpen? 

Attans, se till att göra ett extra oljebyte efter du fått det tätt. Bensinen tunnar ur oljan som kan göra att den skär ihop, i värsta fall.

Kolla boats.net och få upp sprängskiss på din motor då bör du se hur alla packningar sitter.