Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Kappseglare!?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vilka här på forumet kappseglar mer eller mindre aktivt? Bara några veckor kvar på säsongen så det vore kul att dela lite erfarenheter.

Hur har det gått? Vad kommer ni göra annorlunda till nästa år? Är ni nöjda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kappseglar ibland. 
På sista tiden har det mest blivit i klubben av olika skäl, men det är gott så. Jag kunde seglat betydligt bättre på flera av seglingarna än jag gjorde, men jag är nöjd med totalplaceringen. 

Nästa säsong hoppas jag att jag kan vara med på minst en större (officiell) kappsegling med egna båten. Eventuellt skall jag försöka vara med i grannklubbens seglingar några gånger, men det är svårt att få ihop allt i livet som det är, och klubben är en timme bort för motor.  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du är nöjd. Vi har gjort en ganska bra säsong men kommer inte på pallen i år heller. Hade hoppet upp tills den senaste veckoseglingen där vi kom trea i mål men förlorade stort i omräkningen. 3 lite längre tävlingar har det blivit och då känner man att Solingen har sina begränsningar. Det har känts bra tills omräkningen som vanligt...

 

Har vänt lyckan till att oftast vara bland de 3 första båtarna i mål (av 14) men har fortfarande lite svårt att segla upp till Solingens SRS och hamnar i övre mittfältet efter omräkning.

 

Till nästa år ska jag strunta i poäng och försöka segla lite olika båtar istället. Funderar allt mer seriöst på att köpa en liten båt igen för att slippa pressen och stressen i att ligga först. Vi har flera båtar i klubben med ett SRS på runt 0,8 som placerar sig bra i listorna..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Dava:

Kul att du är nöjd. Vi har gjort en ganska bra säsong men kommer inte på pallen i år heller. Hade hoppet upp tills den senaste veckoseglingen där vi kom trea i mål men förlorade stort i omräkningen. 3 lite längre tävlingar har det blivit och då känner man att Solingen har sina begränsningar. Det har känts bra tills omräkningen som vanligt...

 

Har vänt lyckan till att oftast vara bland de 3 första båtarna i mål (av 14) men har fortfarande lite svårt att segla upp till Solingens SRS och hamnar i övre mittfältet efter omräkning.

 

Till nästa år ska jag strunta i poäng och försöka segla lite olika båtar istället. Funderar allt mer seriöst på att köpa en liten båt igen för att slippa pressen och stressen i att ligga först. Vi har flera båtar i klubben med ett SRS på runt 0,8 som placerar sig bra i listorna..

 

Nu ligger mitt kappseglande ett antal år tillbaka i tiden, då man var barnlös, men jag tyckte alltid att det var roligast att segla mot snarlika hcp.tal eller allra helst en-typ.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Dava:

Vi har flera båtar i klubben med ett SRS på runt 0,8 som placerar sig bra i listorna..

Som en som seglar båt med SRS runt 0,8 kan jag berätta att man ofta blir slagen av större och snabbare båtar som har högre mast i de lätta kvällsvindarna. De brukar å andra sidan beklaga sig över att deras SRS gör att varje misstag kostar massor. 
 

Konstigt det där att det alltid är alla andras båtar som har fördelar när man tänker på det, oavsett vad man seglar 🙂 


Helt ärligt handlar det om träning, träning och träning. Tog nog nära tio år innan jag fick fart ordentligt på min båt och lärde känna den ordentligt. 
 

3 timmar sedan skrev -Torsten-:

Nu ligger mitt kappseglande ett antal år tillbaka i tiden, då man var barnlös, men jag tyckte alltid att det var roligast att segla mot snarlika hcp.tal eller allra helst en-typ.

Instämmer till 100%. Ju mer lika, dess då roligare blir det. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte heller jag har några kappseglingsmeriter på senare år. Var också så att jag mest kappade innan barnen kom, eller var små.

Siktade på Gotland Runt några år men det föll alltid på något.

Sen ett år ringde en kompis några dar innan GR skulle starta och frågade om jag inte ville var med. Var riktigt sugen men vi väntade vårt första barn just då så, efter lång tvekan, tackade jag nej. Tur det för jag hade inte hunnit hem till födseln om jag varit med.

Seglade Express många år på 70-80-talet. Tuff klass med många deltagare och även många segelmakare som deltog. I början av 80-talet var det SM i Oxelösund där vi ställde upp. Kom väl i mitten av startfältet i slutplacering vilket vi var väldigt nöjda med då det var ca 80 båtar som ställde upp. Vi var rena amatörer och seglade med en del onödig vikt ombord, men kul var det!

Men det var lääänge sedan!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att höra era berättelser. Jag känner att jag skulle vilja kunna använda båten till mer än kappseglingar. Många hamnar här har ett väldigt begränsat djupgående så därför skulle en liten båt kunna användas mer.. skulle dessutom vara skönt att kunna gå under däck för torr förvaring, byta om, gå på toa etc..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit med som besättning vid kappsegling nån/några gånger per år de senaste åren. Vi kommer ofta sist... Men det är ett härligt sätt att umgås med kompisar på! 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Stormfocken:

Har varit med som besättning vid kappsegling nån/några gånger per år de senaste åren. Vi kommer ofta sist... Men det är ett härligt sätt att umgås med kompisar på! 

Jag tycker det är 110% rätt inställning. Minst. Det är för mycket fokus på att vinna; jag menar - hur många anmäler sig till ett Vasalopp eller maraton och förväntar sig att vinna?

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är lördagskväll tillåter jag mig att raljera och kåsera lite genom att påstå att alla seglare tävlingsseglar. Åtminstone på någon nivå.

 

Själv har jag inte seglat på egen hand sedan tonåren, det var optimistjolle och lite Snipe han jag också med. Men det har hänt då och då att någon bekant bjudit med mig på en segltur.

 

Det börjar alltid likadant. Man puttrar ut ur hamnen för motor och sedan åker textilerna upp. Skot spänns, segeln fylls, motorn stoppas och den där sköna känslan när båten tyst skjuter fart (nåja) infinner sig. Vattnet porlar kring stäv och akter. Axlarna sjunker och seglaren orerar länge och väl om hur avslappnande, ja rentav esoteriskt terapeutiskt det är att segla. Samtalet flyter iväg lika lojt som båten glider över fjärden. Man börjar njuta av seglatsen och ser fram emot ett skönt strandhugg med fika om någon timme.

 

Denna sköna, nästan esoteriskt terapeutiska tillvaro förändras dock om man någonstans inom synhåll kan sikta ett annat par segel som färdas ens lite i samma riktning. Då händer saker med den hittills så avslappnade nöjesseglaren. Axlarna åker upp igen, blicken skärps, solglasögonen rättas till, seglarens blick åker via flärparna upp till windexen, "ta in lite på genuan, ja, precis sådär", storskotet justeras och en massa obegripliga småjusteringar sker. "Titta! där fick vi noll komma fyra knop direkt!" Lutningen tilltar till den grad att däcket på läsidan tidvis blir blött. Man får ta spjärn för att inte hasa ner på durken och den sköna seglatsen blir en kamp mot den där båten borta vid horisonten. Kikaren åker fram, "ser det inte ut som en Helmsman 20? Undrar vad den har för LYS-tal?"

 

Så länge de andra seglen är i sikte är det inte längre någon söndagsseglets. Ett ständigt trimmande och justerande pågår, fikapausen ser man försvinna  i en obestämd framtid. Inte förrän båtarnas vägar skiljs lugnar det ned sig. För seglaren kan det ta en stund att bearbeta det som skett, i synnerhet om den andra båten drog ifån aldrig så lite. Till slut får man sitt strandhugg med fika och man hoppas att ingen annan är ute och seglar medan man seglar tillbaka.

Redigerad av Faderullan
  • Haha 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...