Jump to content
Sunday 04 December 2022
Niklasss

LiFePO4 konvertera båten

Recommended Posts

Halloj, 

 

Förra tråden handlade om valet av batterier, jag sa emot mig själv och valet landade ändå på Lifepo4 batterier. 

 

Kommer köpa lösa 3.2V celler från Kina och bara håller tummar och ben att cellerna är matchade samt att de är nya. Kanske har någon här tips om bra återförsäljare från kina?  Tanken är 280Ah, men kan både bli mer och mindre. Effektivt uttag borde då bli 224Ah (80% av 280Ah). Alltså samma som att köpa ca 500Ah vanliga AGM eller Syra batterier. 

 

MEN, nu till området där jag behöver hjälp. Det är fortfarande flera frågetecken i installationen. 

 

Laddning

Motorn är en VP D6-350 (ska kolla upp spec på generator i veckan). Är generator idag så smarta att de känner av värmeutveckling och bromsar effekten för att inte överhettas eller måste jag ha en "pryl" mellan generator och batteri som reglerar detta? Batterierna kommer ha en BMS som går att ställa laddstyrka i, kanske det räcker? 

 

Startbatteri

Kommer ha kvar vanliga startbatteriet och såklart ha det separerat från lifepo4 kretsen. Startbatteriet ska laddas via en victron dc-dc laddare  . Har någon koll på hur man smartast kopplar in fjärrströmbrytare så att den endast laddar när motorn är igång? 

 

Säkringar

Jag antar att jag bör säkra av plus kabeln från generatorn samt byta ut den till grövre. Hur grov kabel hade ni tagit? Kommer antagligen ha laddning på max 100A samt en kabellängd på max 2 meter. Dagens kabel tror jag är 8 mm2. 

 

Jordning

Det här är något jag har läst på nätet. Behöver jag ha grövre kablar som jordar mellan motor och batteripack? För att klara den högre strömmen från generatorn. 

 

Vintertid

Vad gör man med batterierna vintertid? Har hört att det vanligaste är att ladda ur de till 70% och häng av polerna. Problemet är mina batterier sitter under en elektrisk motorlucka som kräver ström för att öppnas. Så kan inte riktigt koppla ur batterierna. 

 

Tanken är att rita ett elschema, men jag är på tok för oduglig att göra det på datorn, det får isåfall bli på papper och penna. 

 

Jag tar GÄRNA emot både förslag, tips, förbättringar och utskällningar! Vill inte riskera att göra fel i en sån här uppgradering. 

 

Får ursäkta om jag använder fel ord för ström, styrka, ampere mm. Men hoppas ni förstår helheten. 

 

Tack så länge

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Undvik att köpa kinesiskt!

Bättre att betala lite mera och sova gott i vetskap om att man inte stöttat en diktatur.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan skrev Mackey:

Undvik att köpa kinesiskt!

Bättre att betala lite mera och sova gott i vetskap om att man inte stöttat en diktatur.

Fast tror du att de dyrare tillverkas utanför Kina? Det tror nämligen inte jag.

Wikipedia säger:
"As of Q1 2021, LFP type battery market share reached 24.1%,[8] with Chinese manufacturers holding a near monopoly,"

Och en artikel på Forbes.com:
"However, one country has seized the momentum and established a commanding market lead over its competitors in this space. But it’s not the U.S., where much of the critical research and development that created the lithium-ion battery took place.
 

China in the Driver’s Seat
 

According to an analysis by BloombergNEF, in early 2019 there were 316 gigawatt-hours (GWh) of global lithium cell manufacturing capacity. China is home to 73% of this capacity, followed by the U.S., far behind in second place with 12% of global capacity."

Edited by raol

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Niklasss:

Halloj, 

 

Förra tråden handlade om valet av batterier, jag sa emot mig själv och valet landade ändå på Lifepo4 

 

Laddning

Motorn är en VP D6-350 (ska kolla upp spec på generator i veckan). Är generator idag så smarta att de känner av värmeutveckling och bromsar effekten för att inte överhettas eller måste jag ha en "pryl" mellan generator och batteri som reglerar detta? Batterierna kommer ha en BMS som går att ställa laddstyrka i, kanske det räcker? 

 

Startbatteri

Kommer ha kvar vanliga startbatteriet och såklart ha det separerat från lifepo4 kretsen. Startbatteriet ska laddas via en victron dc-dc laddare  . Har någon koll på hur man smartast kopplar in fjärrströmbrytare så att den endast laddar när motorn är igång? 

 

 

 

Originalgeneratorn på D4/D6 har tempsensor så den klarar detta.

Jag hade kopplatcså att generatorn laddarcstartbatteriet och dcdc- laddaren laddarcdina nya batterier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Angående laddning så ta reda på modellbeteckning på din generator och kolla så den har temp-sensor.

 

Sen hade jag vänt på det och låtit generator gå mot start-batteri och byggt något åt andra hållet för att ladda LFP.

 

Jag har gjort följande

* Jag har en Orion DC-DC 12/12/30

* Jag har ett Victron Cyrix-Li-ct

* 10-85% SOC och 13,8v styr min BMV712 så Cyrixen kan sluta om spänningar stämmger med spec, då laddar generator LFP-banken direkt

* < 10% vill jag också ha lite koll, har jag så låg SOC laddar jag gärna lite snällt med Orion, det här är nog onödigt men känns bra i magen

* > 85% säger BMV åt Cyrix att öppn relät så ingen ström går över det, där tar Orion-laddaren över och ger mig kontroll över HUR LFP-banken toppladdas och eventuell float

 

Varför då kan man undra? För att jag inte vill att generator ska banka på med 14,4v hur länge som helst mot min LFP-bank, eventuellt till BMS säger stopp och släcker. Varför inte bara nöja sig med DC-DC? För att det är otroligt trevligt att ladda med 100A när man har en stor generator och behöver batteri.

 

Det ger mig också kontroll att med BMV stänga ner Cyrix-relät och låta Orion ta hela laddningen, om jag vet att jag ska gå länge på låga varv t.ex. och vill spara generator även om den har tempgivare, alternativt spara min LFP-bank.

 

Om du står kvar vid att koppla generator mot LFP-bank hade jag kört ett Cyrix -> start-batteri, eller annat relä. DC-DC -> bly-batteri är lite pärlor för svin, finns ingen poäng med det.

 

Angående kabel för 100A så säger 24volt 16mm2 för det:

https://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php

 

Det gäller såklart både plus och minus, det är samma strömstyrka i båda.

 

Vintertid handlar det om att sluta använda batterierna, har du huvudströmbrytare som bryter ALLT är det samma sak som att hänga av kabelskor. Har du inte det har du ändå gjort fel och bör koppla så du har huvudströmbrytare som bryter ALLT (IMHO). :) Framförallt ladda är riktigt, riktigt dåligt för LFP när det är kallt så det måste undvikas.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Mackey:

Undvik att köpa kinesiskt!

Bättre att betala lite mera och sova gott i vetskap om att man inte stöttat en diktatur.

Även om jag skulle köpa LFP i sverige, så är jag rätt säker på att produktionen ligger i Kina ändå. @raol 's Inlägg är väl i bana med mina tankar. 

 

"alla" 100ah färdiga LFP batterier i sverige för 5-8000 kr har jag svårt att se att en europeisk eller amerikansk producent lyckas producera till det låga priset. Kan absolut tänka mig att de dyra 100ah batterierna för 15.000 kr producerats i eu eller usa, men då spricker min ide med prisvärt för LFP. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
56 minuter sedan skrev sege:

Angående laddning så ta reda på modellbeteckning på din generator och kolla så den har temp-sensor.

 

Sen hade jag vänt på det och låtit generator gå mot start-batteri och byggt något åt andra hållet för att ladda LFP.

 

Jag har gjort följande

* Jag har en Orion DC-DC 12/12/30

* Jag har ett Victron Cyrix-Li-ct

* 10-85% SOC och 13,8v styr min BMV712 så Cyrixen kan sluta om spänningar stämmger med spec, då laddar generator LFP-banken direkt

* < 10% vill jag också ha lite koll, har jag så låg SOC laddar jag gärna lite snällt med Orion, det här är nog onödigt men känns bra i magen

* > 85% säger BMV åt Cyrix att öppn relät så ingen ström går över det, där tar Orion-laddaren över och ger mig kontroll över HUR LFP-banken toppladdas och eventuell float

 

Varför då kan man undra? För att jag inte vill att generator ska banka på med 14,4v hur länge som helst mot min LFP-bank, eventuellt till BMS säger stopp och släcker. Varför inte bara nöja sig med DC-DC? För att det är otroligt trevligt att ladda med 100A när man har en stor generator och behöver batteri.

 

Det ger mig också kontroll att med BMV stänga ner Cyrix-relät och låta Orion ta hela laddningen, om jag vet att jag ska gå länge på låga varv t.ex. och vill spara generator även om den har tempgivare, alternativt spara min LFP-bank.

 

Om du står kvar vid att koppla generator mot LFP-bank hade jag kört ett Cyrix -> start-batteri, eller annat relä. DC-DC -> bly-batteri är lite pärlor för svin, finns ingen poäng med det.

 

Angående kabel för 100A så säger 24volt 16mm2 för det:

https://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php

 

Det gäller såklart både plus och minus, det är samma strömstyrka i båda.

 

Vintertid handlar det om att sluta använda batterierna, har du huvudströmbrytare som bryter ALLT är det samma sak som att hänga av kabelskor. Har du inte det har du ändå gjort fel och bör koppla så du har huvudströmbrytare som bryter ALLT (IMHO). :) Framförallt ladda är riktigt, riktigt dåligt för LFP när det är kallt så det måste undvikas.

 

Tack för mycket bra info. Det har inte ens slagit mig tanken att gå den vägen via startbatteriet. 

 

Om jag förstår det rätt så möjliggör Cyrix att fortfarande kunna använda stor kapacitet (100A minst?) för att kunna ladda LFP? Jag är även med din poäng med att låta orion ta över laddning på låg och hög SOC. 

 

Hur samarbetar BMV och Cyrix? Jag har SmartShunt och antar att de har samma inställningar som BMV? Pratar de via blåtand eller behöver jag ve direct kablar alternativt signalkablar? 

 

Jag är ju ute efter att kunna använda laddström på 100A då jag har motorbåt och ofta gasar ut i skärgården 1-4 timmar, sedan förflyttar sig någon timme hit och dit när man byter vik. Så denna 100A laddning är väldigt efterfrågad för att hinna ladda så mycket som möjligt. 

 

Övrig fråga, har du MultiPlus i ditt system? 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det ser som du är på väg att bygga något som jag göra någon gång.  Men ju mer man läser på om LiFePo så inser man att det finns utmaningar.

Man inte vill inte bränna generatorn som du nämner. Victron har gjort en bra video tydliggör det problemet.

 

Det verkar viktig vilken BMS man väljer.

@Niklasss

Har du övervägt den den här BMSen? 

Vissa verkar tycka att den är bra,

https://batterybalance.com/x2-bms-12-24/

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag håller på att montera 2 st 30A Victron DC/DC från start/motorsidan till förbrukar (och LiFePO4). De går att lägga ännu fler i parallell om man vill.

 

Då kan jag ställa dem att kicka in vid olika spänningar och/eller styra hur mycket av generatorns ström som skall kunna tryckas över till förbrukarbanken. Det finns även en styringång som man skulle kunna koppla till en anliggnings/bimetalltermostat som drar ner/kopplar bort hela eller delar av förbrukarladdningen om det blir för varmt.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 9/14/2022 at 9:32 AM, Niklasss said:

Tack för mycket bra info. Det har inte ens slagit mig tanken att gå den vägen via startbatteriet. 

 

Om jag förstår det rätt så möjliggör Cyrix att fortfarande kunna använda stor kapacitet (100A minst?) för att kunna ladda LFP? Jag är även med din poäng med att låta orion ta över laddning på låg och hög SOC. 

 

Hur samarbetar BMV och Cyrix? Jag har SmartShunt och antar att de har samma inställningar som BMV? Pratar de via blåtand eller behöver jag ve direct kablar alternativt signalkablar? 

 

Jag är ju ute efter att kunna använda laddström på 100A då jag har motorbåt och ofta gasar ut i skärgården 1-4 timmar, sedan förflyttar sig någon timme hit och dit när man byter vik. Så denna 100A laddning är väldigt efterfrågad för att hinna ladda så mycket som möjligt. 

 

Övrig fråga, har du MultiPlus i ditt system? 

 

 

BMV har relä-utgångar, det har inte Smartshunt, det är en av få saker som skiljer. Det går alltså inte att göra samma sak med Smartshunt som med BMV. 

 

Följer med en kabel till Citrixen som man antingen ger 12v eller så gör man det inte och då är relät öppet eller slutet helt enkelt. Men som sagt; Smartshunt saknar relä så den vägen går inte. 

 

Se manualen här, det är i princip samma fast med en VE.Bus istället för BMV: https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Cyrix-Li-ion-230-A-EN.pdf

 

Alternativet är att göra som @IngmarE skriver och parallellkoppla flera Orion. För mitt case tyckte jag det blev för dyrt med de förutsättningar jag hade. Jag har en 150A generator med tempsensor, den ville jag sätta i arbete. 

 

Jag har ingen Multiplus i dagsläget, dock en 3kW inverter för att kunna dammsuga och göra gott kaffe!

Edited by sege
Missade multiplus-frågan
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-09-13 vid 22:46 skrev Niklasss:

 

 

Jag tar GÄRNA emot både förslag, tips, förbättringar och utskällningar! Vill inte riskera att göra fel i en sån här uppgradering. 

 

Får ursäkta om jag använder fel ord för ström, styrka, ampere mm. Men hoppas ni förstår helheten. 

 

Tack så länge

 

Ja det är ju alltid lättare när vi uttrycker oss med samma ord och benämningar.

Ström mäts i ampere (A)

Spänning mäts i volt (V)

Elektriskt motstånd mäts i ohm [omegatecken]

Effekt i watt (W)

 

När det gäller batterier av olika slag blir det alltid tal om amperetimmar (Ah)

 

Sedan då den ökända "Folkdiktaturen Kina" så är det väl så gott som oundvikligt att undvika produkter som är tillverkade där, eller i närliggande länder.

 

I övrigt följer jag diskussionen och gör något inlägg om jag ser att jag har någonting att komma med.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag köpte 8 av dessa i höstas för ett år sedan. https://shop.gwl.eu/LiFePO4-cells-3-2-V/ELERIX-LIFEPO4-battery-cell-Prismatic-3-2V70AH.html

 

Under det gula skalet sitter det den klassiska kinesiska blå folien. De har gått upp lite i pris sedan förra året och kronan har sjunkit. För 8 celler laddare, kontakter och BMS och frakt gav jag drygt 8000 kr. 

 

Har funderat på att beställa mer och ha som backup här hemma. Men tycker att frakten på runt 1000 kr avskräcker. Är det någon som bor på västkusten kanske man kunde göra en beställning tillsamman..

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-09-14 vid 00:37 skrev Mackey:

Undvik att köpa kinesiskt!

Bättre att betala lite mera och sova gott i vetskap om att man inte stöttat en diktatur.

De flesta celler byggs nog i Kina, den som anses som en av de främsta är ju Winston, även den byggs där, så i detta fall måste man nog böja sig

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-09-15 vid 12:13 skrev Dava:

Jag köpte 8 av dessa i höstas för ett år sedan. https://shop.gwl.eu/LiFePO4-cells-3-2-V/ELERIX-LIFEPO4-battery-cell-Prismatic-3-2V70AH.html

 

Under det gula skalet sitter det den klassiska kinesiska blå folien. De har gått upp lite i pris sedan förra året och kronan har sjunkit. För 8 celler laddare, kontakter och BMS och frakt gav jag drygt 8000 kr. 

Köpte du deras BMS med de små söta kretskorten? De känns lite avskräckande med sina öppna kretsar i en båtinstallation. Fukt och salt är oftast rätt tufft för öppna kort. 
En lösning skulle vara att de har lackat dem med en elektroniklack.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-09-13 vid 22:46 skrev Niklasss:

 

Kommer köpa lösa 3.2V celler från Kina och bara håller tummar och ben att cellerna är matchade samt att de är nya. Kanske har någon här tips om bra återförsäljare från kina?

 

Jag köpte lösa celler förra året från Shenzhen Luyuan på Alibaba och har goda erfarenheter, men det är ju såklart anekdotiskt. Valde dem efter väldigt mycket läsande på diysolarforum.com, där finns det mycket att lära sig (dock ganska USA-centrerat). De är lite av en premium-säljare tydligen, dyrare än flera andra, men med mycket gott rykte. Man får kontakta dem för offert (begär offert "DDP", delivered duty paid, dvs kostnad inklusive frakt, moms och tull) och sen tar det ca tre månader innan man får cellerna, men de kom väl paketerade med korrekta farligt gods-etiketter på emballaget och de höll måttet när jag kapacitetstestade. Betalade 6250 kr för 4x280Ah celler inklusive frakt, tull och moms, detta alltså i december förra året.

 

Det finns en del andra säljare på Aliexpress och Alibaba som också lär vara hyfsat seriösa, och vissa har lager/mellanhänder i EU, men enligt vad jag läst kan det ofta bli krångel om man behöver reklamera. Annars finns ju även GWL i Tjeckien som länkats ovan, men de låg rätt högt i pris sist jag kollade.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som längeseglare ville jag ha bra kvalite och genomtänkt BMS för att få många problemfria år vid segling utomlands. Initialt var jag inne på 100% Victron men efter att sett YT video med Johan på RAN II blev jag intresserad på DIY dvs lösa LFP celler och smart extern BMS.

 

Köpte färdigt kit december 2021 av en svensk firma (BatteryBalance) med:

  • 400 (nominal)/500 (true) Ah GBS LFP celler
  • X2 BMS, design/testad av svensk seglare
  • panel till BMS
  • 500+ A reläer
  • kablage
  • plintar
  • svensk support (Mikael är snabb att komma med svar)

Gav ca 25 ksek för LFP cellerna och 21 ksek för allt övrigt.

Cellerna och kablage var förberett av leverantören så efter inkoppling var det bara att starta upp, systemet gör automatisk cellbalansering och har många smarta funktioner.
 

Har använt systemet under 4 månader då vi längeseglat i NL, BE och FR, fungerat som tänkt.
Som extra plus har bogpropellern fått nytt liv pga högre batterispänning och mindre spänningsfall vid högt strömuttag (bogen körs på den gemensamma service banken).

För att inte få spänningsfall har jag köpt 95 mm2 förtennad kabel för kopplingar mellan LFP celler (M8), reläer (M8) och kopplingsplintar (med M10 bultar), har pressat kontakterna själv med en hydraulisk presstång.

 

Har en 50 A Victron landströmsladdare, Victron MPPT 100/30 regulator och en Balmar MC-614 till en no-name generator på 100A.

Generator har temperatursensor och "smal" standard rem, på BMV-712 har jag sett att den laddat med 75 A vilket är okay.
 

Min tanke är att nästa år utvärdera om jag behöver byta till en äkta marin generator som laddar redan vid tomgång (vi kommer troligen att oftare svajankra längs Spanska och Portugisiska kusten och standardmässigt svajankra i Medelhavet pga marinapriserna) . I år har vi legat till 99% i gästhamnar med landström så behovet på mer laddning är inte verifierat.
Har ca 360 W med solpaneler och en Efoy bränslecell så vi får se...har 2 strömtörstiga kylar ombord 😵

 

BMS-panel.JPG

Elschema_PA3.JPG

Edited by skippeer
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressant.
Laddar du med vanlig spänning från generatorn?

Kan du kolla cellernas spänning etc och vad BMSen gör på något annat sätt än via ”tavlan”?

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev skippeer:

Köpte färdigt kit december 2021 av en svensk firma (BatteryBalance) med:

  • 400 (nominal)/500 (true) Ah GBS LFP celler
  • X2 BMS, design/testad av svensk seglare
  • panel till BMS
  • 500+ A reläer
  • kablage
  • plintar
  • svensk support (Mikael är snabb att komma med svar)

Kul att se ett komplett system.

Har din generator ingen sense-tråd som många VP-generatorer har? I så fall vilken bank är den kopplad till?
Har du kopplat ihop blybatteriet med LFP-banken utan mellanliggande DC/DC-omvandlare? Funkar det säkert för alla laddspänningar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

No-name generator inköpt hos startmotor.se av tidigare ägare.
 

Balmar MC-614 är en extern regulator som känner av spänning på startbatteriet eftersom det är dit generatorn laddar. Regulatorn känner även av temperaturen på generatorn.
Balmars instruktion är lite missvisande så tidigare ägare hade laddningen kopplad till startbatteriet och spänningsensorn kopplad till service banken, finns risk att generatorn höjer spänningen (kokar startbatteriet) när ihopkopplingsrelät inte hunnit dra (marinehowto har tagit upp detta problem). 
Det gamla relät är bortkopplat och idag sitter det 500+ A reläer / konkaktorer (load relay är bi-stabilt).

 

Designen av systemet bygger på att all laddning sker till AGM startbatteriet, när X2 BMS anser att det finns behov av att ladda LFP cellerna drar den laddnings relät (charge relay).

X2 BMS bryter laddningen av LFP cellerna när vissa villkor är uppfyllda.

 

Inga DC-DC omvandlare.
Min installation påminner om hybrid lösning som beskrivs på den här websidan men en stor skillnad är den smarta BMS'n som finns i vår båt.
https://nordkyndesign.com/electrical-design-for-a-marine-lithium-battery-bank/
image.png.2732f917fd0b5507ece35630c24b6b75.png

 

Tror att du kan läsa mer om X2 BMS på leverantörens hemsida, 
seriöst intresserade kunder kan få tillgång till mer info/dokument som skyddas av lösenord.

 

Eftersom jag har Victrons Smart enheter var det enkelt att konfigurera dem enligt rekommendation av leverantören BatteryBalance.
Jag har tidigare i den här tråden länkat till hur jag konfat min MC-614 så att den matchar leverantörens rekommendationer.
 

Säkert? Logiken i X2 BMS styr på ett säkert sätt laddningen av LFP cellerna.
Nordkyndesign beskriver hybrid lösningen som ett sätt att använda bly och lithium.

X2 BMS har fungerat i flera år för en klubbkompis och RAN sailing verkar oxå nöjda (dock har de sålt Najaden med dubbla LFP installationer, GBS och Winston).

 

Tack vare BMS panelen ser jag vilka reläer som är dragna, lite kul att se hur LED för Charge Relay tänds och släcks beroende på vad X2 BMS logiken anser vara optimalt för cellerna.

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev ChristerN:

Intressant.
Laddar du med vanlig spänning från generatorn?

Kan du kolla cellernas spänning etc och vad BMSen gör på något annat sätt än via ”tavlan”?

Jag har konfat mina enheter enligt rekommendation från leverantören, bulk 14.2 V och float 13.5 V, grovt sett optimalt för AGM batteriet som alltid laddas. (Tror att jag har satt float i det lägre spannet av rekommendationen från leverantören.)
X2 BMS optimerar sedan spänning och tid för LFP cellerna.

Jag ser när X2 BMS balanserar cellerna oxå alternativt bara kollar status (blinkande / kortvarigt fast). En massa kablar från cellerna till X2 BMS.
Tror att om de som är intresserade av tekniken kan lära och se hur Johan på Ran sailing gjorde sin installation. Vid köpet fick jag 2 PDF-manualer; "Installation"/ 35 sidor och "User" / 35 sidor.

 

Victron BMV-712 ger mig status på LFP cellerna; ström, spänning och SOC.
BMS panelen visar bara vad som står vid LEDarna, finns lite utgångar för larm och brytare för några funktioner vid sidan om panelen.


Ena halvan av mina LFP paket på bilden med sensor kablar som kopplas till X2 BMS.
 

IMG_5640.JPG

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-09-20 vid 16:34 skrev skippeer:

Jag har konfat mina enheter enligt rekommendation från leverantören, bulk 14.2 V och float 13.5 V, grovt sett optimalt för AGM batteriet som alltid laddas. (Tror att jag har satt float i det lägre spannet av rekommendationen från leverantören.)
X2 BMS optimerar sedan spänning och tid för LFP cellerna.

Jag ser när X2 BMS balanserar cellerna oxå alternativt bara kollar status (blinkande / kortvarigt fast). En massa kablar från cellerna till X2 BMS.
Tror att om de som är intresserade av tekniken kan lära och se hur Johan på Ran sailing gjorde sin installation. Vid köpet fick jag 2 PDF-manualer; "Installation"/ 35 sidor och "User" / 35 sidor.

 

Victron BMV-712 ger mig status på LFP cellerna; ström, spänning och SOC.
BMS panelen visar bara vad som står vid LEDarna, finns lite utgångar för larm och brytare för några funktioner vid sidan om panelen.


Ena halvan av mina LFP paket på bilden med sensor kablar som kopplas till X2 BMS.
 

IMG_5640.JPG

Hej

Vi har ungefär samma setup, jag köpte X2BMs samt 4 st 400AH winston celler, ett bistabilt relä för förbrukning samt ett relä för laddning. Victron prylar förövrigt, såsom multiplus och BMW712

Har kört med detta under sommaren och det har fungerat perfekt, behöver knappt använda land ström längre. Generatorn är i klenaste laget dock , den byts nog i vinter

Men väldigt nöjd med X2 BMS , enkelt att installera samt att den balanserar cellerna är stora plus, den hanterar även bistabila relän samt stoppsignal till multiplus

 

Mvh Johan

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Hej Johan,

 

senaste tiden har jag googlat på kraftigare generator (large/small frame mtp värmetålighet), funderat på bredare fläktrem. 

Velar lite fram och tillbaka om jag skall vänta med köp tills efter en utvärderingssäsong med nuvarande setup men med fler nätter utan landström eller satsa friskt i förebyggande syfte…

Nuvarande generator med MC-614 regulator har laddat med max 75 A, lutar åt uppgradera för att få typ 100 A. 
Kanske läge för en dedikerad tråd om olika modeller av generatorer så vi kan lära oss mera.

 

En targabåge med många solpaneler är en alternativ lösning men inte gratis, bara det rostfria hamnar på 40-50 ksek och då är priset för en ny generator lättare att smälta.

 

 

 

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...