Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Comfort4

Båt typ i över atlanten

Rekommendera Poster

Båt, typ alla sorter!

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

Båt, typ alla sorter!

??? Över Atlanten är ett tv program med endast en båt

Redigerad av Comfort4
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 hours ago, Comfort4 said:

Hej

vad är det för båttyp i över Atlanten i år

Det beror på vilket år du menar, men 2020 var det en Swan 66 och 2021 var det en Moody 62 men i år är det en något mindre båt (vet ej mer tyvärr)

Redigerad av Carl_XII

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Carl_XII:

Det beror på vilket år du menar, men 2020 var det en Swan 66 och 2021 var det en Moody 62 men i år är det en något mindre båt (vet ej mer tyvärr)

Eftersom inlägget lades in för 13 timmar sedan och frågan är "i år" så får man anta att TS menar 2022. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en rejäl båt. Inte någon liten 40-fotare som det spekulerades kring i en annan tråd när jag googlade. Började titta lite nu för att se om jag kunde hjälpa er. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, efter att ha tittat lite på de första minuterna i programmet och googlat lite är min kvalificerade gissning att det är en Swan 601 med segelnummer FRA 1895.

 

De har ju skrivit om att det ska bli tuffare än någonsin med en mindre båt utan en massa personal och elektroniska hjälpmedel. Det verkar vara mer av en tävlingsbåt, men mindre... den måste ju fortfarande hålla kameracrew och all tv-personal + de 6-7 deltagarna. Hade blivit lite väl trångt i en 40-fotare.

 

Efter att ha sett ytterligare någon minut så är det bekräftat att det är Lorina 1895 som jag gissade på.

 

 

Screenshot 2022-09-14 19.44.50.png

Redigerad av Dava
Ingen gissning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att de har en följebåt av nåt slag också. En jämnsnabb båt som avlastning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

Okej, efter att ha tittat lite på de första minuterna i programmet och googlat lite är min kvalificerade gissning att det är en Swan 601 med segelnummer FRA 1895.

 

De har ju skrivit om att det ska bli tuffare än någonsin med en mindre båt utan en massa personal och elektroniska hjälpmedel. Det verkar vara mer av en tävlingsbåt, men mindre... den måste ju fortfarande hålla kameracrew och all tv-personal + de 6-7 deltagarna. Hade blivit lite väl trångt i en 40-fotare.

 

Efter att ha sett ytterligare någon minut så är det bekräftat att det är Lorina 1895 som jag gissade på.

 

 

Screenshot 2022-09-14 19.44.50.png

Hej , tyckte det var lite Swan över det, lite racigare än de andra. Tack för det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev raol:

Jag antar att de har en följebåt av nåt slag också. En jämnsnabb båt som avlastning.

 

Enligt pitchen så ska de ju inte ha det utan de är helt ensamma på havet.. men man vet ju aldrig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Dava:

Enligt pitchen så ska de ju inte ha det utan de är helt ensamma på havet.. men man vet ju aldrig. 

Tycker det skulle bli förbannat trångt annars. Inte sett programmet, men säg 3-4 i TV-teamet, sen nån klämkäck programledare, 6-7 deltagare och sen säkert minst fyra i besättningen. 15-16 pers på en 60-fotare har jag svårt att föreställa mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Tycker det skulle bli förbannat trångt annars. Inte sett programmet, men säg 3-4 i TV-teamet, sen nån klämkäck programledare, 6-7 deltagare och sen säkert minst fyra i besättningen. 15-16 pers på en 60-fotare har jag svårt att föreställa mig.

Har kollat några avsnitt genom åren (och blivit förbannat trött på skeppare som inte kan hålla wifi-lösenord hemligt och som inte förmår förklara enkla saker för de rena amatörerna mm) och då också sett en kameraman och en "biträdande" skeppare, alltså en person som kan segla sedan tidigare. "Programledare" är väl skepparen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev ChristerN:

Har kollat några avsnitt genom åren (och blivit förbannat trött på skeppare som inte kan hålla wifi-lösenord hemligt och som inte förmår förklara enkla saker för de rena amatörerna mm) och då också sett en kameraman och en "biträdande" skeppare, alltså en person som kan segla sedan tidigare. "Programledare" är väl skepparen?

Aha! Jag har som sagt inte sett det, men tänker ändå att det behövs minst tre som gör TV och minst tre kompetenta i besättningen, som var och en kan hantera båten "ensam" med assistans från oerfarna. Trodde också de hade nån programledare, nån Harald Treutiger-filur som sköter snacket, intervjuar, förklarar för tittarna, m m. Men tydligen inte då.

Vad wifi-lösenordet har med detta att göra förstår jag inte. Vad spelar det för roll ute på Atlanten? Menar du att det skulle komma båtar nära för att snylta på deras nätverk efter att ha sett programmet???

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg Harald ute i Långedrag för ett litet tag sedan. Han var kapten på en turistbåt längs Göta älv. Trevlig person. Mycket bättre än hans efterträdare på Robinson.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt uppgifter lär det vara två som inte syns i bild, men jag har fattat det som att det är kameramän båda två. Möjligt att någon (eller båda) har dubbel kompetens, dvs de jobbar som kameramän men har seglat väldigt mycket och har viss kompetens att hjälpa skepparen. För man bör nog ha "sjöben" i CV:t för att få detta uppdrag som kameraman.

 

8 timmar sedan skrev raol:

Vad wifi-lösenordet har med detta att göra förstår jag inte. Vad spelar det för roll ute på Atlanten?

Nja, var väl lösenordet för båtens lokala WiFi som satellitsurfen går på som avsågs. Var ju en kändis som mot bättre vetande "surfade upp" tusentals kronor och hela potten innan han fattade bättre....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg faktiskt programmet igår innan jag somnade så jag kan skingra molnen lite. Det framgick att det är två "professionella" seglare med, en kvinna som heter Mary som tydligen frotterade sig glatt med kändisarna och båtens ägare. 

 

Flera av årets deltagare har viss seglingserfarenhet och har tidigare seglat "runt Sverige" alltså från Stockholm till västkusten eller tvärt om.

 

Man fick inte se hur de skulle sova, men det är tydligt att det är en kappseglingsbåt och inte en cruiser som de haft tidigare, allt är mindre och jag räknar till 8 kojplatser.img10873.gif.82487bbd6daca5e64b2ad5abcbab080f.gif

 

De är 6 deltagare från kändissverige, Gurra, två besättningsmän, minst 3 i kamerateamet. så de måste vara minst 12 personer ombord. Det hela bygger helt enkelt på att de sover i skift. Alla kan alltså inte sova i riktiga kojer samtidigt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Dava:

Jag såg faktiskt programmet igår innan jag somnade så jag kan skingra molnen lite. Det framgick att det är två "professionella" seglare med, en kvinna som heter Mary som tydligen frotterade sig glatt med kändisarna och båtens ägare. 

 

Flera av årets deltagare har viss seglingserfarenhet och har tidigare seglat "runt Sverige" alltså från Stockholm till västkusten eller tvärt om.

 

Man fick inte se hur de skulle sova, men det är tydligt att det är en kappseglingsbåt och inte en cruiser som de haft tidigare, allt är mindre och jag räknar till 8 kojplatser.img10873.gif.82487bbd6daca5e64b2ad5abcbab080f.gif

 

De är 6 deltagare från kändissverige, Gurra, två besättningsmän, minst 3 i kamerateamet. så de måste vara minst 12 personer ombord. Det hela bygger helt enkelt på att de sover i skift. Alla kan alltså inte sova i riktiga kojer samtidigt.

 

Jag vet inte om du räknat i båten de faktiskt har, men jag tror att den kan ha en layoutvariant där soffan på styrbordssidan ersätts med en liten hytt med två bäddar på höjden. I så fall blir det nio sovplatser.

Men jag hade själv inte tänkt på att inte alla sover samtidigt. Blir ju som i militären, med delade sovplatser eftersom man jobbar i skift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

Jag vet inte om du räknat i båten de faktiskt har, men jag tror att den kan ha en layoutvariant där soffan på styrbordssidan ersätts med en liten hytt med två bäddar på höjden. I så fall blir det nio sovplatser.

 

Jag har inte räknat i båten, men de har den layouten med soffan till styrbord i alla fall. Ser lite lustigt ut med soffa och sen ett bord med fasta stolar. Det är möjligt att det finns "bunkbeds" i fören där man ännu inte fått kika in, annars ser det ut precis så i akterkabinerna där kändisarna sover.

 

 

Mycket fokus i början på att storseglet gick sönder, man undrar ju om de verkligen inte har ett storsegel i reserv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fanns ett utmärkt 'behind the scenes' från någon säsong som var ganska intressant. Det året var det 2-3 filmare med och hejdlöst med utrustning, de fick husera i förpiken. Sov i princip bland utrustningen. De får även dela säng eftersom de jobbar skift och täcker 24/7.

 

Så, det är deltagarna, 2-3 filmare, 2 som 'kan' segla plus Gurra. 

 

Ja, det är nog trångt!

 

Hittade en liten Youtube-snutt: 

 

Redigerad av sege

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev sege:

Det fanns ett utmärkt 'behind the scenes' från någon säsong som var ganska intressant. Det året var det 2-3 filmare med och hejdlöst med utrustning, de fick husera i förpiken. Sov i princip bland utrustningen. De får även dela säng eftersom de jobbar skift och täcker 24/7.

 

Så, det är deltagarna, 2-3 filmare, 2 som 'kan' segla plus Gurra. 

 

Ja, det är nog trångt!

 

Hittade en liten Youtube-snutt: 

 

Se där, det var ju ungefär som jag räknade med då. I alla fall det året. De har väl skalat ner det nu eftersom båten är mindre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...