Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
FRH

Två sammankopplade Biltema torkare

Rekommendera Poster

Hej,

Ny i forumet och söker hjälp med min installation av vindrutetorkare.
 

Jag har två av Biltemas torkarmotorer, treläges, och en strömbrytare för torkare med belysning från Watski.
Problemet är att torkarna stannar inte oavsett läge på brytaren. 

 

Säkert enkelt när man kan men inte för en lekman som jag.
 

Tacksam för tips, Fredrik 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det inte med något kopplingsschema med motorerna?

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, bifogar kopplingsschemat här. Notera att två motorer är tänkta till samma brytare.

F832D8EC-85E2-4994-8E36-119242C46948.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båda torkarna får ström från samma brytare kan det vara återgångdfunktionen i ena torkarmotorn som matar den andra torkarmotorn bakvägen. Det gäller alltså att vänta tills båda torkarna är i perfekt synk och stänga av i exakt rätt ögonblick 😀

Det kan antagligen lösas med dioder också...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Faderullan:

Om båda torkarna får ström från samma brytare kan det vara återgångdfunktionen i ena torkarmotorn som matar den andra torkarmotorn bakvägen. Det gäller alltså att vänta tills båda torkarna är i perfekt synk och stänga av i exakt rätt ögonblick 😀

Det kan antagligen lösas med dioder också...

Låter smidigare med dioder. Var och vilka dioder kopplar man in?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Faderullan:

Om båda torkarna får ström från samma brytare kan det vara återgångdfunktionen i ena torkarmotorn som matar den andra torkarmotorn bakvägen. Det gäller alltså att vänta tills båda torkarna är i perfekt synk och stänga av i exakt rätt ögonblick 😀

Det kan antagligen lösas med dioder också...

 

5 timmar sedan skrev K_Haddock:

Känt problem.

Antingen kopplar man över ett relä, en kraftig diod (uppskattningsvis bör den nog tåla minst 5A) som i figuren ovan eller så kopplar man med separata strömställare, en för varje torkarmotor.

Återgångsfunktionen kallas oftast för "självparkeringsläge".

Om du söker en del på forumet så vet jag att jag ritat ett och annat kopplingsschema för att lösa detta problem,. men jag har då använt mig av relä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4B3442D9-17C9-4D92-859A-42F9EE85816F.jpeg.ee96421af103f97b03caec2bfb2a36af.jpeg.af91e8bfeb75b94c588140cfe4e8311c.jpeg

 

Varför göra någonting enkelt när man kan krångla till det(?)

Så här kopplade jag, jag använde Rocas treläges vridströmställare, 0 -låg hastighet - hög hastighet.

Dessutom en timerkrets för intervalltorkare, men den är ju extra, inget man nödvändigtvis måste ha.

På schemat är bara en torkare med sina båda relä utritad, men det går att addera i princip hur många sektioner med relä och torkarmotor som helst, men det är väl sällan som fritidsbåtar har fler än tre vindrutor. Relä kan vara Biltemas billiga standardrelä.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Provar nog med dioder annars blir det separata brytare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev FRH:

Tack för tipsen! Provar nog med dioder annars blir det separata brytare.

Det är annars aldrig fel med relän.

Med dioder, tänk på att torkarmotorn kan dra rätt så mycket ström inledningsvis då den kanske även skall svepa torkaren över en torr vindruta. Jag säkrade först upp mina American Bosch-kopior från Biltema med 5A säkring, men det visade sig vara för snålt, nu har jag 10 A och dom håller, men mina torkararmar är korta, och jag har 30 cm torkarblad, ju längre torkarblad man har desto mer ström drar motorerna, om nu någon tvivlar på det.

 

Här är en diod som tål 10 ampere och 200 volt, kanske något överdimensionerad, beroende då på den mekaniska trögheten i motor, friktion mellan torkarblad och vindruta etc. Men 11,30 kr styck plus frakt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minutes ago, Georg_Ohm said:

Det är annars aldrig fel med relän.

Med dioder, tänk på att torkarmotorn kan dra rätt så mycket ström inledningsvis då den kanske även skall svepa torkaren över en torr vindruta. Jag säkrade först upp mina American Bosch-kopior från Biltema med 5A säkring, men det visade sig vara för snålt, nu har jag 10 A och dom håller, men mina torkararmar är korta, och jag har 30 cm torkarblad, ju längre torkarblad man har desto mer ström drar motorerna, om nu någon tvivlar på det.

 

Här är en diod som tål 10 ampere och 200 volt, kanske något överdimensionerad, beroende då på den mekaniska trögheten i motor, friktion mellan torkarblad och vindruta etc. Men 11,30 kr styck plus frakt...

Jag kan garantera att den diod jag föreslog kommer att hålla. Den har en peak surge current 200A (10ms) och en peak current 20A vid 15Hz.

Däremot är det möjligt att det kan behövas back-dioder på fler anslutningar än enbart parkeringsanslutningen, beroende på hur lindningarna är kopplade internt i motorerna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev K_Haddock:

Jag kan garantera att den diod jag föreslog kommer att hålla. Den har en peak surge current 200A (10ms) och en peak current 20A vid 15Hz.

Däremot är det möjligt att det kan behövas back-dioder på fler anslutningar än enbart parkeringsanslutningen, beroende på hur lindningarna är kopplade internt i motorerna.

Det brukar räcka med en diod i framriktningen mot självparkeringen, om den är kopplad på plussidan, vilket den är på Biltemas torkarmotorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...