Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Hybrid

18000 timmar på en marindiesel...

Rekommendera Poster

Vår lokala trotjänare i form av en färja mellan Kyrkesund-Härön på Tjörn ska avyttras. Kommunen säljer den tydligen. Inte för jag vill ha den -åkt den ett antal gånger i min uppväxt- Att den är servad enligt boken kan vi utgå ifrån. Var i reservtjänst så sent som till för någon månad sedan. 

 

Bara nyfiken alltså? Hur länge kan denna Scania D D9-93 fortsätta fungera tillförlitligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man byter delar som slits kan den nog leva bra länge. Även om motorblocket är original kan ju en ganska stor andel av motorn bestå av utbytta delar. Cylinderfoder, injektorer, pumpar, värmeväxlare, kolvringar, diverse lager, m m. Och kanske renovering av topplock.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Hybrid:

Vår lokala trotjänare i form av en färja mellan Kyrkesund-Härön på Tjörn ska avyttras. Kommunen säljer den tydligen. Inte för jag vill ha den -åkt den ett antal gånger i min uppväxt- Att den är servad enligt boken kan vi utgå ifrån. Var i reservtjänst så sent som till för någon månad sedan. 

 

Bara nyfiken alltså? Hur länge kan denna Scania D D9-93 fortsätta fungera tillförlitligt?

18000 timmar är imponerande!

 Den Penta MD-2b från -71 som sitter i min båt har "bara" gått 7000 timmar så då kan man hoppas på många fler fina dagar till sjöss.:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så M/F St Olof skall säljas, ja den båten har man ju fått väja för eller inväga många herrans gånger… Man får nu hoppas på att någon fartygshistorisk förening tar hand om den. Styrmaskineriet är väl bara slitet åt ena håller, då den båten alltid gått i babordsvarv…. Moturs. 🙂

Är den båten byggd från början för sitt ändamål, eller är det måhända en före detta lotskutter?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minutes ago, Georg_Ohm said:

Så M/F St Olof skall säljas, ja den båten har man ju fått väja för eller inväga många herrans gånger… Man får nu hoppas på att någon fartygshistorisk förening tar hand om den. Styrmaskineriet är väl bara slitet åt ena håller, då den båten alltid gått i babordsvarv…. Moturs. 🙂

Är den båten byggd från början för sitt ändamål, eller är det måhända en före detta lotskutter?

Fd Lots. Byggd 1959. Den har dock levt många av dessa timmar på tomgång vid kaj. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybrid:

Vår lokala trotjänare i form av en färja mellan Kyrkesund-Härön på Tjörn ska avyttras. Kommunen säljer den tydligen. Inte för jag vill ha den -åkt den ett antal gånger i min uppväxt- Att den är servad enligt boken kan vi utgå ifrån. Var i reservtjänst så sent som till för någon månad sedan. 

 

Bara nyfiken alltså? Hur länge kan denna Scania D D9-93 fortsätta fungera tillförlitligt?

Ms Gustaf wasa som trafikerar siljan, har 2 st tamd 100 som suttit i sedan början av 80 talet. De har nu snurrat 29000 h och det som gjorts vid dem är genomgång av bränslepumpar spridare osv dvs sedvanlig service. 

Nedre blåa motorn driver elverket, den har snurrat runt 18000 h.

DSC_0181.thumb.JPG.19be55cca506f2f11baeee3e155ecb8d.JPGDSC_0178.JPG.58d0defed06b4b52d4c62518dba4f347.JPG

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla slitdelar går ju som sagt byta så om man gör det i tid och slipper haveri så kan den i princip gå hur länge som helst. Det blir mer frågan om vad som är ekonomiskt försvarbart och vilka emissioner man vill acceptera. Moderna motorer går ju renare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En diesel i fritidsbåt står ju många gånger still 6mån/år i sträck. Prylar som avgaslimpor, avgaskrök och värmeväxlare  blir bytta först när de går sönder och då kanske först efter veckor eller månader från att det gick sönder. Och få har lust eller råd att göra stora förebyggande underhåll efter x antal timmar, t.ex. spridare, cylinderfoder, lager etc. och de körs därmed tills de mer eller mindre rasar. Så generellt sett blir de misshandlade i hela sitt liv jämfört med yrkesmotorerna (generellt sett) som går mycket, underhålls och står torrt och fint i oftast uppvärmda maskinrum.
 

Som nämnts så kan en gammal marindiesel gå nästan hur längd som helst, men efter X antal timmar måste man göra livstidsförlängning som är en stor investering. Och privatpersoner brukar vara ovilliga att ta den kostnaden. Så det kostar att hålla liv i dem länge, men det går och Gustaf Wasa i Siljan är ett exempel på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...