Jump to content
Saturday 01 October 2022
Wergis

Kabel-area för solceller?

Recommended Posts

15 timmar sedan skrev Terri:

Men hur får man in kabeln till batteriet i båten? Är det nödvändigt att borra ett hål genom däcket/skrovet?

 

14 timmar sedan skrev raol:

Det finns bra metoder för att leda in en kabel utan att det blir läckage från regn eller översköljningar.

Antingen har man en kabelgenomföring i form av en gummikloss som sitter i spänn i en ring, där man anpassar hålet i mitten efter kabelns tjocklek. Passar bäst till kablar med helt cirkulära tvärsnitt, men om man skär till öppningen i gummit på rätt sätt går det att anpassa till tvåledarkablar med tvärsnitt som en åtta eller liknande.

Eller så har man ett stålrör som ser ut som ett uppånervänt J. Inte lika diskret eller elegant, och inte fullt lika vattentätt i alla situationer, men bör funka utmärkt om det inte sitter på en väldigt utsatt plats.
 

Det finns billigare lösningar än "svanhalsen" den som ser ut som ett uppochnedvänt "J". Men den är ju väldigt bra.

13 timmar sedan skrev ChristerN:

Javisst finns det flera sätt.

Jag föredrar det som vissa tillbehörsbutiker kallar ventil som, när kabeln är dragen genom, fylls med Sika eller liknande. Snyggt och hållbart (och det här har jag tjatat om i snart 20 år!).

https://www.seasea.se/värme-ventilation/ventilatorer/ventilator-ankarbox

Nja... den modellen skall ju monteras med öppningen nedåt, det finns bättre lösningar.

 

205192.thumb.jpg.a6299ea18746e6ac95001e889f8506cd.jpg

 

Det finns speciella kabelgenomföringar man kan använda, denna hittade jag här... följ länken.

Sedan har Kjell & Co en minst en modell också, den i länken är dubbel och svart.

 

Men generellt skall man ju borra så få hål i båten som det bara är möjligt. Särskilt hål på horisontella ytor.

Och om man nu borrar hål för en kabel så kladdar man i ordentligt med marintätningsmassa på kabeln och i hålet och förvisar sig om att det blir tätt. En bra kabelgenomföring av de som föreslagits skall ju användas om man inte vill orsaka vatteninträngning ovanifrån.

Men googla på "kabelgenomföring solcellspanel båt" eller "-husbil" så finner du en och annan sådan genomföring.

 

Att borra hål i ett rufftak är inte bra, men till diverse lanternor och annat jag har på en radarbåge har jag limmat fast en vanlig vattentät IP44-klassad kopplingsbox med täta genomföringar på hyttens tak kabeln från denna, och kablarna från mina paneler går sedan ner i ett hål i yttertakets yttre del (taket är bredare än hytten) och viker sedan uppåt och går in i en kabelkanal som efter en hel del krumbukter mynnar ut vid båtens elcentral.

Även om nu regn- eller stänkvatten rinner läns kablarna så leds det inte in i båten, det droppar av i böjen under takutsprånget.

 

Det är likadant med lanternor och andra elgrejer, låt kabeln gå i en böj nedåt så att inte vatten kan rinna utefter kabeln.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det finns speciella kabelgenomföringar man kan använda, denna hittade jag här... följ länken.

Denna rekommenderas tyvärr inte, i alla fall inte från "billighetsställen". Den är nämligen inte alls UV-beständig som det står, utan gulnar kraftigt efter något år i solen. Jag har testat den, både praktiskt och i labb med UV-lampa/sollampa. Den kommer dock säkert fylla sin funktion många år innan plasten blir alltför spröd så den självspricker, men ful blir den som sagt snabbt....

Möjligt att det fortfarande finns de som säljer "originalutförandet" som verkligen tål UV, men numera verkar marknaden vara översvämmad av kopiorna - som alltså inte är UV-beständiga. I alla fall inte så de tål att sitta på ett båttak flera år med utseendet i behåll.

 

Edit: Min reservation gäller den vita, Kjells svarta är en annan sak och säkert mycket mer UV-beständig. Den lär ju inte bli gul i alla fall....

 

14 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Och om man nu borrar hål för en kabel så kladdar man i ordentligt med marintätningsmassa på kabeln och i hålet och förvissar sig om att det blir tätt

Så har jag gjort på mina paneler. Både på denna och förra båten. Ett litet hål som kablarna går ner igenom. Hålet ligger dock under panelen, och döljs därför av densamma. Runt kabel och hål är det ditkletat duktigt med marintätning så det inte finns en chans att vatten kan läcka in. Dessutom fixerar det kabeln också, men går fortfarande att ta bort (med lite jobb).

Snyggt ?  Nej, inte alls. Men det syns ju inte eftersom panelen ligger ovanpå 😉

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 hours ago, IngemarE said:

Ja, om du vill ha panelen ute (vilket ju är rätt bra för dess funktion) och batterierna står inne i båten (vilket är brukligt) måste man ju gå igenom tak eller däck någonstans. ...

Det smidigaste hade varit om kabeln gick att sticka in i samma eluttag som sitter akter i båten, som man använder för att få elen i hamnar. Det är väl så man laddar båtbatterierna i hamn? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev Terri:

Det smidigaste hade varit om kabeln gick att sticka in i samma eluttag som sitter akter i båten, som man använder för att få elen i hamnar. Det är väl så man laddar båtbatterierna i hamn? 

Jovisst.

Men det intaget är ett 230V AC-intag för landström. Solpanelerna lämnar en ostabilserad likspänning på typiskt 15-20V. Så bara för att det är ett elintag så måste man stoppa in det den är avsedd för. Du kan ju t ex inte hälla i vilket bränsle som helst i en bil bara för att du har en bränslepåfyllning....

 

Teoretiskt skulle det visserligen kunna gå att lösa/omvandla så det passar, men då måste solpanelsspänningen först omvandlas till 230V/50Hz via t ex en inverter. En elektronikgrunka som kostar lika mycket som hela din solpanelsanläggning, minskar effektiviteten och - inte minst - måste sitta väderskyddad. Så då måste kabeln "in" först i alla fall.

 

Så "det smidigaste" - nej, tyvärr inte.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
57 minuter sedan skrev IngemarE:

Denna rekommenderas tyvärr inte, i alla fall inte från "billighetsställen". Den är nämligen inte alls UV-beständig som det står, utan gulnar kraftigt efter något år i solen. Jag har testat den, både praktiskt och i labb med UV-lampa/sollampa. Den kommer dock säkert fylla sin funktion många år innan plasten blir alltför spröd så den självspricker, men ful blir den som sagt snabbt....

Möjligt att det fortfarande finns de som säljer "originalutförandet" som verkligen tål UV, men numera verkar marknaden vara översvämmad av kopiorna - som alltså inte är UV-beständiga. I alla fall inte så de tål att sitta på ett båttak flera år med utseendet i behåll.

 

Edit: Min reservation gäller den vita, Kjells svarta är en annan sak och säkert mycket mer UV-beständig. Den lär ju inte bli gul i alla fall....

 

Så har jag gjort på mina paneler. Både på denna och förra båten. Ett litet hål som kablarna går ner igenom. Hålet ligger dock under panelen, och döljs därför av densamma. Runt kabel och hål är det ditkletat duktigt med marintätning så det inte finns en chans att vatten kan läcka in. Dessutom fixerar det kabeln också, men går fortfarande att ta bort (med lite jobb).

Snyggt ?  Nej, inte alls. Men det syns ju inte eftersom panelen ligger ovanpå 😉

1903910789_kabelgenomforing(1).jpg.c3cb2a389e66965483e4aa7f9a12354d.jpg

 

Det finns även en av aluminium, den lär ju inte förtäras av Solen, om man nu inte kommer rätt så nära denna vår närmaste stjärna, förstås, men det lär man ju inte göra...

Här är webadressen!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minuter sedan skrev IngemarE:

Jovisst.

Men det intaget är ett 230V AC-intag för landström. Solpanelerna lämnar en ostabilserad likspänning på typiskt 15-20V. Så bara för att det är ett elintag så måste man stoppa in det den är avsedd för. Du kan ju t ex inte hälla i vilket bränsle som helst i en bil bara för att du har en bränslepåfyllning....

 

Teoretiskt skulle det visserligen kunna gå att lösa/omvandla så det passar, men då måste solpanelsspänningen först omvandlas till 230V/50Hz via t ex en inverter. En elektronikgrunka som kostar lika mycket som hela din solpanelsanläggning, minskar effektiviteten och - inte minst - måste sitta väderskyddad. Så då måste kabeln "in" först i alla fall.

 

Så "det smidigaste" - nej, tyvärr inte.

Jag tror nog @Terri menade att man kunde klämma in kablarna mellan intagskontaktens fläns och båtens plast.

Det är klart man kan göra det, men risken är ju stor att man klämmer sönder kabeln. Bättre då med ett nytt hål bredvid landströmsintaget, och i detta montera valfri genomföring.

Sedan kanske man frestas att köpa ett par så kallade "däckskontakter", hane och hona och montera istället, visst, om man väljer de dyrbara, de "vanliga" har en hemsk ovana att korrodera i kontaktstiften.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Nja... den modellen skall ju monteras med öppningen nedåt,

Ska och ska?

Det bestämmer man väl själv. Snyggt, tätt och blir garanterat inte gul av solen 😉

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sedan är det ju det här med val av "marintätningsmassa" som nämns ovan.

Förra året började det droppa vatten ur en spotlight i taket inne i båten. (??????)

Skruvade loss hela lampan.

Rakt ovanför den gick esladden till ena solcellen ut igenom taket.

Den vita icka uv-beständiga Sikaflexen hade gjort sitt.. Det blev ny svart uv-beständig i stället.

Nu till våren river jag bort allt då de solcellerna skall skrotas.

Detta kommer att lämna 8 st hål i taket fr de popnitar som hållit cellerna och två hål stora som 50-öringar där sladdarna gick ned igenom taket.

Hur skulle ni täta detta på bästa sätt?

Haken är att jag inte kommer åt de små hålen innifrån men troligtvis de två stora?

Var först inne på att köpa "plastpluttar" fr Kuntze och limma i hålen med Epoxy men dessa lär inte vara uv-beständiga så det är nog ingen bra lösning i längden?

 

// Mats W

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 timmar sedan skrev Wergis:

Sedan är det ju det här med val av "marintätningsmassa" som nämns ovan.

Förra året började det droppa vatten ur en spotlight i taket inne i båten. (??????)

Skruvade loss hela lampan.

Rakt ovanför den gick esladden till ena solcellen ut igenom taket.

Den vita icka uv-beständiga Sikaflexen hade gjort sitt.. Det blev ny svart uv-beständig i stället.

Nu till våren river jag bort allt då de solcellerna skall skrotas.

Detta kommer att lämna 8 st hål i taket fr de popnitar som hållit cellerna och två hål stora som 50-öringar där sladdarna gick ned igenom taket.

Hur skulle ni täta detta på bästa sätt?

Haken är att jag inte kommer åt de små hålen innifrån men troligtvis de två stora?

Var först inne på att köpa "plastpluttar" fr Kuntze och limma i hålen med Epoxy men dessa lär inte vara uv-beständiga så det är nog ingen bra lösning i längden?

 

// Mats W

 

Plasta!

Jag satte igen liknande hål, fast på akterspegeln under vattenlinjen, som jag inte riktigt kom åt från insidan..

Det var 5mm hål efter gamla timplan. borrade ur dem med 6mm borr, försänkte kanterna.

Sedan klippte jag till remsor av glasfiberväv, dränkte in dessa med plast, och pillade en rullarna i hålen, måhända omständligt och kladdigt, men det blev iallafall tätt.

 

Du kan ju hälla/dutta i plast i hålen och klistrat en bit vävtape på undersidan så att plasten inte rinner ned i båten.

 

Sedan kan man ju skruva ned en skruv med försänkt skalle i hålet också, men det är inte så snyggt och börjar kanske läcka med tiden också... Den metoden är kanske mer för att täta en läcka provisoriskt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att epoxylimma dit rostfria skruvar i de små hålen är ju en bra ide faktiskt?

De större hålen tror jag att jag kan täcka underifrån och sedan fylla igen med plast eller spackel uppifrån.

Har tidigare spacklat igen ganska sora hål under vattenlinjen med 2K Epoxy-spackel.

Det blev tätt men "fult" fast det var ju bara fiskarna som såg.

De hål jag har nu sitter uppe på det vita taket så det är lite mer kinkigt.

Har vinter på mig att grunna på detta 🙂

 

// Mats W

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minuter sedan skrev Wergis:

Att epoxylimma dit rostfria skruvar i de små hålen är ju en bra ide faktiskt?

De större hålen tror jag att jag kan täcka underifrån och sedan fylla igen med plast eller spackel uppifrån.

Har tidigare spacklat igen ganska sora hål under vattenlinjen med 2K Epoxy-spackel.

Det blev tätt men "fult" fast det var ju bara fiskarna som såg.

De hål jag har nu sitter uppe på det vita taket så det är lite mer kinkigt.

Har vinter på mig att grunna på detta 🙂

 

// Mats W

 

 

Ja det tål ju att funderas över.

Du får väl också köpa gelcoatspackel i samma kulör och nyans som taket i övrigt så att det blir snyggt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om man ska plasta eller spackla med ett lösare spackel kan man pilla in en bit plastmatta eller ev kartong med en lite större diameter än hålet och som har en tråd i centrum. Med tråden håller man kvar ”mothållet” i centrum och plastar/spacklar ovanpå. Innan man lägger sista lagret klipper man tråden så syns den inte i slutresultatet. Funkar dock bäst på lite större hål än typ M3. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 9/22/2022 at 10:44 AM, IngemarE said:

Jovisst.

Men det intaget är ett 230V AC-intag för landström. Solpanelerna lämnar en ostabilserad likspänning på typiskt 15-20V. ...

 

Teoretiskt skulle det visserligen kunna gå att lösa/omvandla så det passar, men då måste solpanelsspänningen först omvandlas till 230V/50Hz via t ex en inverter. ... och - inte minst - måste sitta väderskyddad. ...

Eller annars placera en omvandlare på insidan av båten, mellan intaget och batteriet. En AC adapter är inte så dyr.

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Terri:

Eller annars placera en omvandlare på insidan av båten, mellan intaget och batteriet. En AC adapter är inte så dyr.

Hur tänker du nu ?

Det fungerar ju inte, landströmsintaget och det som sitter på insidan är för 230v/AC och solpanelernas spänning - som är frågan hur man får "in" i båten -  är 15-20V DC.

 

Den "omvandlaren" du beskriver är ju 230V-batteriladdaren som de flesta landströmsanläggningar redan har. Den har inte och skall inte ha något med solpanelerna att göra.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, IngemarE said:

Hur tänker du nu ?

Det fungerar ju inte, landströmsintaget och det som sitter på insidan är för 230v/AC och solpanelernas spänning - som är frågan hur man får "in" i båten -  är 15-20V DC.

 

Den "omvandlaren" du beskriver är ju 230V-batteriladdaren som de flesta landströmsanläggningar redan har. Den har inte och skall inte ha något med solpanelerna att göra.

Jag är absolut ingen elektriker. Men jag tänkte, att om landströmsintaget på utsidan av båten endast består av ett jack och en kabel innanför, då spelar det inte nödvändigtvis roll om man för in en svagare spänning där eller hurvida det är AC eller DC. Det som är viktigt är väl att spänning är rätt när den når sin slutstation, i det här fallet batteriet. Så därför låta de 15-20V DC från solpanelen passera genom landströmsintaget och sedan genom en regulator placerad på kabeln innanför innan strömmen når batteriet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minuter sedan skrev Terri:

Jag är absolut ingen elektriker. Men jag tänkte, att om landströmsintaget på utsidan av båten endast består av ett jack och en kabel innanför, då spelar det inte nödvändigtvis roll om man för in en svagare spänning där eller hurvida det är AC eller DC. Det som är viktigt är väl att spänning är rätt när den når sin slutstation, i det här fallet batteriet. Så därför låta de 15-20V DC från solpanelen passera genom landströmsintaget och sedan genom en regulator placerad på kabeln innanför innan strömmen når batteriet.

Nej, det där är både farligt och fel tänkt !

 

Olika kontakttyper används för olika saker, och att använda ett uttag/intag till andra spänningar och användningsområde det inte är avsett för är normalt absolut no-no.

I ett landströmsintag (vanligen s.k. CEE-don, men kan vara annat också) passar nämligen en kabel som i andra änden har någon form av 230V AC-kontakt (antingen en annan CEE eller vanlig 230V-stickpropp via adapter). Att då på sin båt ha ett intag där sådana kablar passar MEN koppla det direkt till något på lågspänningssidan (12V) inuti båten är absolut tabu. För om någon - som inte känner till din "specialkoppling" - skulle ansluta landström där, kommer det sluta väldigt illa för elsystemet i din båt. Kanske för hela båten, eller t.o.m. besättningen eftersom det kommer hamna livsfarlig 230V på 12V-systemet. Och diskussionen med försäkringsbolaget kommer nog inte heller att bli så rolig.

 

Så använd kontaktdon avsedda för just de spänningarna och ändamål, och tänk inte ens tanken att blanda uttag/intag för 230V AC med lågspänning/12V.

 

F.ö. får jag fortfarande inte ihop hur du tänkte med att mata in solpanelens lågspänning i landströmsintaget och sedan ha en AC-adapter innanför mellan intaget och batteriet:

6 timmar sedan skrev Terri:

Eller annars placera en omvandlare på insidan av båten, mellan intaget och batteriet. En AC adapter är inte så dyr.

Men jag tror det är bäst och säkrast att du lägger alla tankar och lösningar på att använda båtens befintliga landströmsintag för solpanelerna på hyllan för gott.

Edited by IngemarE
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minutes ago, IngemarE said:

...

F.ö. får jag fortfarande inte ihop hur du tänkte med att mata in solpanelens lågspänning i landströmsintaget och sedan ha en AC-adapter innanför mellan intaget och batteriet:

...

Jag kan nog inte förklara på annat sätt. Placera adaptern någonstans längs kabeln från landströmsintaget, om den kan göras tvådelad, eller helt enkelt i änden på kabeln innan den går in i batteriet.

 

Givetvis måste adaptern kopplas ur igen innan man istället skall använda landström från bryggan. 

 

Men OK, jag har ingen solpanel ännu. Jag förmodar att när jag väl köper en, så ingår det en ordentlig bruksanvisning med instruktioner för hur man installerar och kopplar den.

 

 

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minuter sedan skrev Terri:

Jag kan nog inte förklara på annat sätt. Placera adaptern någonstans längs kabeln från landströmsintaget, om den kan göras tvådelad, eller helt enkelt i änden på kabeln innan den går in i batteriet.

 

Givetvis måste adaptern kopplas ur igen innan man istället skall använda landström från bryggan.

Nej, du har nog inte full koll på det där.

En AC-adapter har inget med solpaneler att göra. Den tar 230V AC ur vägguttaget och omvandlar det till lämplig lågspänning, oftast DC. Från solpanelerna är det som sagt lågspänning och DC, och det skall in i en för ändamålet avsedd solpanelsregulator.

Om du tror en AC-adapter kan göra det jobbet så bör du definitivt läsa på en hel del, alternativt lämna över en ev. installation av solpanel och regulator till någon kunnig.

 

(Jag skriver f.ö. inte detta för att vara dryg eller otrevlig utan helt enkelt av omtanke att du skall få en bra och framförallt säker installation).

Edited by IngemarE
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gör det någon skillnad i mängden energi man samlar in till batteriet, om man t.ex. har två stycken 100W solpaneler om vardera säg 1 m², eller om man istället endast har en 200W solpanel på 1 m²? Är det bättre att ha större yta, även fast det sammanlagda wattantalet är detsamma?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Terri:

Gör det någon skillnad i mängden energi man samlar in till batteriet, om man t.ex. har två stycken 100W solpaneler om vardera säg 1 m², eller om man istället endast har en 200W solpanel på 1 m²? Är det bättre att ha större yta, även fast det sammanlagda wattantalet är detsamma?

Dagens solpaneler har en viss ungefärlig effekt per m², som styrs av hur effektiva de är att ta hand om en viss standardiserad solinstrålning. T ex 15% verkningsgrad och 1000W/m² ger 150W/m² som panelen då teoretiskt kan ge. I Sverige når vi sällan mer än kanske 800W/m² solinstrålning.

 

Att köpa en mindre effektiv panel är också ofta synonymt att köpa en äldre (eller en "speciell" såsom vikbar, flexibel o.s.v.). Dessutom skall man ju ha plats, vilket väl är största anledningen till att "alla" vill ha så effektiva paneler som möjligt - man vill ha ut max effekt från den yta man kan montera paneler på. Eller hur ?

 

Sedan är det ofta bättre att dela upp den ytan man har på två paneler om det finns risk att någon del av ytan kan bli skuggad. Panelen består av seriekopplade element, och blir ett av dem skuggat är där mer eller mindre avbrott. Dvs hela panelens effekt går ner radikalt. Om man istället delar upp ytan och parallellkopplar två paneler kommer bara den som blir skuggad att gå ner, dvs man får i alla fall halva funktionen istället för ingen.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...