Jump to content
Saturday 01 October 2022
Wergis

Kabel-area för solceller?

Recommended Posts

Hej vänner, skal montera 2 X 100W solceller på taket på båten.

Föll för dessa:

SOLCELL SOLARMARE 100W MONO 2.0 (erlandsonsbrygga.se)

De har bäst kombination av mått och effekt för oss.

Vi skall sätta dem parallellkopplade för bästa effekt över tid då det sitter en gös-stake i mitten som kan skugga ibland.

De hänvisar till denna sida för kalkyl av kabel-arean Kalkylator för kabelarea (24volt.eu)

Jag får det inte riktigt att fungera dock så jag vänder mig till er här på forumet:

Max effekt: 100W ±5%

Max spänning: 18,4V

Max ström*: 5,43A

Längd för kabel: Ca 8 m fr solcell till regulator. (Blir då 2 X 8 m för en 2-ledare).

 

Räcker 6 mm2 tror ni eller bör jag ta en grövre?

 

// Mats W

 

Edited by Wergis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag ska göra en liknande installation, dock ca 5 m kabel, och tänker använda 4.5 mm^2, men per solpanel. Ska du lägga allt på en kabel är nog 6 mm^2 lagom.


 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är 8 m 2-ledare.

Detta går ju att räkna på om man bara vet hur man gör.

Vill inte "tro" i detta läge 😉

 

/ Mats W

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Wergis:

Det är 8 m 2-ledare.

Detta går ju att räkna på om man bara vet hur man gör.

Vill inte "tro" i detta läge 😉

 

/ Mats W

Det är inte så värst noga. Det som skiljer är några tiondels volt och några watt i effekt, mer är det inte. Grövre kablar kostar mer, är stelare och därmed knepigare att dra, men annars är det bara att kötta på.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Absolut maximala teoretiska strömmen är c:a 13A. Med 2x8m 4mm²-kabel (dvs båda panelerna på en gemensam 2-ledare på 8m) fås ett spänningsfall på 0,9V i teoretiskt "worst case". I praktiken lär du hamna på kanske 0,5V vid den maximala kräm du kan få ur panelerna på våra breddgrader (7-8A).

 

Då detta är på den ostabiliserade "solpanelsidan" är inte spänningsfallet så kritiskt som om det vore på batteri/12V-sidan, dvs 0,5V är helt acceptabelt. Går du upp till 6mm² får du bara kring 0,3V spänningsfall en solig dag.

 

Jag hade dragit 6mm² om det inte är kritiskt trångt, då hade jag gått ner till 4mm² och fortfarande haft gott samvete.

Edited by IngemarE
  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för utförligt svar Ingemar, får se hur grov en 6mm2 är i verkligheten?..

Just att få kabeln på plats är en utmaning.

 

Ha det gött.

 

// Mats W

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har 2 x 100 W (plus 50W i ett annat system) men jag seriekopplade 100-wattspanelerna. Kunde därmed klarat mig med klenare kablar, men valde 2 x 6  m2 från panelerna via säkring till regulatorn, och det samma från regulatorn via säkring till batteribanken. Jag har nog litet kortare ledningsväg, jag tror jag räknade med 2 x 5 meter.

Det är aldrig fel att överdimensionera. Jag har ju aldrig haft ont om solenergi, det laddar på med mer än vad jag behöver, men ser ju att det inte blir så mycket när en av panelerna är skuggad, så det kan tänkas att jag parallellkopplar till nästa säsong.

 

Vad jag sett här på forumet i liknande frågor, är att man många gånger glömmer av att strömmen skall gå ToR mellan paneler och batterier, i både plus- och minuskablar, men något liknande gjorde även konsultföretaget som skulle hjälpa Banverket att räkna på vad byte av kontaktledning skulle kosta på en avsevärd sträcka av Västra stambanan… det blev väldigt billigt, halva priset…

-Jasså, det var dubbelspår, det kunde ni väl sagt från början…!? 😁

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De ger ju 100W vid 18,4v. Så regulatorn är viktig! Vilken hade TS tänkt sig montera?

 

Vi har en panel på 110w men den lämnar gladeligen över 20v ibland. Smart regulator. Håller batteribanken på 140Ah uppe. Just nu visar den 14,2v.

Screenshot_20220905_160649_com.victronenergy.victronconnect.jpg

Edited by Hybrid

Share this post


Link to post
Share on other sites

Å så skydda panelerna med varsin schottkydiod när du parallellkopplar dem.

 

Inledningsvis var mina två paneler inte skyddade. När det blev kortis i den ena p.g.a. att det kom in vatten i en kopplingsbox så pajade båda panelerna.

 

En påse dioder kostar ett par tior så det är en billig "livförsäkring" för panelerna.

Leta upp en diod som klarar effekten och som har minsta möjliga spänningsfall (står i specarna för de olika dioderna).

 

Dioden kopplas in i serie på den ena ledaren. Om den blir felvänd så kommer du att märka det....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varsin diod men inkopplad på ena ledaren??

Lite klargörande vore gött för en Mekaniker 🙂

Gärna en länk till någon som du vet fungerar?

 

Tänkte sätta in en MPPT-regulator fr Victron sedan.

Wictron Regulator

Man bör väl gå på 15Ah då misstäker jag?

 

// Mats W

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lägg ihop minus från panelerna.

Pluskablarna kopplar du också ihop MEN via var sin diod. Dioderna ihopkopplade på sidan med strecket (katoden) och resp. solpanel in i diodernas andra ände.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här finner du schottkydioder ja sedan en enkel skiss på hur det bör se ut kan ju vara trevligt att se.

Problemet kan ju vara att kapsla dessa dioder om nu inte panelen har en sån där himla käck kopplingsbox.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Wergis:

Varsin diod men inkopplad på ena ledaren??

Lite klargörande vore gött för en Mekaniker 🙂

Gärna en länk till någon som du vet fungerar?

 

Tänkte sätta in en MPPT-regulator fr Victron sedan.

Wictron Regulator

Man bör väl gå på 15Ah då misstäker jag?

 

// Mats W

A, inte Ah. Om du tror att du nånsin kommer att utöka med fler paneler, nästan oavsett storlek, så är 15 A snålt. Det är nära max för vad du får ut i dag.

Vi kommer också ha 200 W när vi installerat allt, vilket bör innebära ca 11-12 A, men jag valde ändå en regulator för upp till 30 A, för att ge möjlighet att uppgradera en hel del om vi känner för det. Nu har vi iofs PWM, så det kostade inte mycket extra, men ändå.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Här finner du schottkydioder ja sedan en enkel skiss på hur det bör se ut kan ju vara trevligt att se.

Problemet kan ju vara att kapsla dessa dioder om nu inte panelen har en sån där himla käck kopplingsbox.

Kablarna dras helst in i ett väderskyddat utrymme innan de kopplas samman. Å då monteras även dioderna inne i detta utrymme. De behöver inte sitta direkt i anslutning till panelerna men före sammankopplingen av plusledarna.

 

Jag hittar ingen lämplig diod i länken. Dioden måste tåla panelens maxström. Den närmaste jag hittade i länken är den här

https://www.electrokit.com/produkt/sb540-e3-54-do-201ad-40v-5a/

men den är lite för klen (40V 5A).

 

bild.thumb.png.7b6ffb094b5fcf69d42bee938f60fecb.png

Edited by Lintott
Kompletterade med "diodsvar"
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Victron MPPT är bra. Den har de 3 lägen man behöver. Har du kylskåp ombord så kolla om detta kan ställas på auto. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

De skall som max ge 5,43 Ah styck vid optimala förhållanden.

Något utbyggnad blir det inte då det inte finns plats.

20 A kostar visserligen bara 300 SEk till så det kanske kvittar?

 

Tack för utförliga svar Ingemar och George m.fl.

De dioder som skulle passa var ju slut givetvis men nu vet jag vad jag skall leta efter.

Vad gäller montaget hoppas jag att de kan monteras i solcellens kopplingsbox?

Om det finns en sådan? Dokumentationen på Erlandssons hemsida är lite bristfällig.

Kan man löda dessa dioder eller är det klämförband som gäller?

 

// Mats W

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
40 minuter sedan skrev Lintott:

Jag hittar ingen lämplig diod i länken. Dioden måste tåla panelens maxström. Den närmaste jag hittade i länken är den här

https://www.electrokit.com/produkt/sb540-e3-54-do-201ad-40v-5a/

men den är lite för klen (40V 5A).

Jodå, det finns en hel del. Men de kanske inte har den kapseln du är van vid att se. Titta längre ner:

bild.png.14677867096f7f826d371855fcd68d9f.png

 

26 minuter sedan skrev Wergis:

De skall som max ge 5,43 Ah styck vid optimala förhållanden.

Något utbyggnad blir det inte då det inte finns plats.

20 A kostar visserligen bara 300 SEk till så det kanske kvittar?

Först - ström mäts i A, Ampere. Energi, kapacitet i batterier o.s.v. kan mätas i Ah - ampere x timmar. Men dioderna har ingen tidsuppfattning, så nu talar vi "bara" A, Ampere 😉.

 

300 :- ?!?!?  De som klarar tiotals A kostar ju bara någon tia, t ex på den länk som angavs. Och det finns hundratals i lager.

 

Edit: Ja, de kan med fördel monteras i panelens box.

 

Edited by IngemarE
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev IngemarE:

300 :- ?!?!?  De som klarar tiotals A kostar ju bara någon tia, t ex på den länk som angavs. Och det finns hundratals i lager.

300 kr mer för 20 A syftade sannolikt på en kraftigare regulator.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

DEn jäkeln har ju tre ben?? Hur kopplar man den?

Jag hittade denna på Elfa:

Elfa-diod

Tror du den fungerar?

 

Hybrid: Kylskået har bara ett effekt-vred. Ingen auto.

 

// Mats W

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Wergis:

DEn jäkeln har ju tre ben?? Hur kopplar man den?

Jag hittade denna på Elfa:

Elfa-diod

Tror du den fungerar?

 

Hybrid: Kylskået har bara ett effekt-vred. Ingen auto.

 

// Mats W

 

Koppla ett sidoben och mittenbenet. Blir samma sak.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Wergis:

DEn jäkeln har ju tre ben?? Hur kopplar man den?

Jag hittade denna på Elfa:

Elfa-diod

Tror du den fungerar?

 

Hybrid: Kylskået har bara ett effekt-vred. Ingen auto.

 

// Mats W

 

Men öppna/titta på artikeln och ladda ner databladet, så står allt.

Annars kan säkert ELFA-dioden funka också.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressant!

Jag har tillbringat dagen krypande (aj säger ryggen!) i min båt och installerat två nya regulatorer från Victron. Inte riktigt färdig än men blir nog det imorgon. De jag valde var Victron Smart 75/15.

Installerade också en Smart Battery Sense från Victron och demonterade min förra regulator.

Anledningen till två regulatorer är att jag har två paneler på taket (44W st) och en panel över akterdäck (135W). Till de två på taket har jag ibland lagt en vikbar på 85W. Jag har förstått att om man har två olika placeringar så bör man absolut ha två regulatorer för bästa effekt. Därför kopplar jag takpanelerna på ena regulatorn och akterpanelen på den andra.

Anledningen till den lilla Smart Battery Sense (SBS) är att när regulatorerna får tillräcklig spänning (på morgonen) och börjar ladda så använder de sin temperatur vid det tillfället - och hela dagen - för temperaturkompensationen, och vi i Sverige har ju ofta rätt kallt på morgonen och kan få rätt varmt på dagen så då kan det bli rejält fel.

Väljer man smarta regulatorer från Victron så kopplar man ihop dem i ett VE Network tillsammans med SBS och då får de kontinuerligt info om batteriernas temperatur och spänning och använder dessa istf sin egen avkänning. Skulle säga denna pryl är nödvändig!

Lite konstig lösning att regulatorerna inte har egen batteri-tempmätare iaf.


En över akterdäck kan nog du också sätta om du har radarbåge. Fäste min i al-profiler vilka jag fäste i radarbågen med NOA-fästen och bockade profilerna lite så panelerna lutar lite nedåt över kapellet. Syftet är att få laddning när vi ligger med aktern mot solnedgången, vilket min fru gillar 😉.

 

Det finns en kalkylator på Victrons hemsida som jag försökte använda med dina värden. Vet inte om jag fick till det rätt men ändå. Se nedan.

https://mppt.victronenergy.com#djE7Y3VzdG9tLDEsMiw1NCwtMTAsNzAsMTIsNSwsNS40MywxMDAsMTgsLDE4LjQsMTAsNg==

Edited by ChristerN
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul att du också håller på med sol-projekt Christer.

Min första i tanke var att sätta stor cel ut över kapellet men då de befintliga på taket har sagt upp sig så ersätter jag dem med 2 X 100 W uppe på targabågen i stället.

(De befintliga sitter popnitade på taket in under targabågen så det blir nästan alltid skuggade??).

Det där med "smart sense" får jag kolla närmare på..

Tror inte jag hinner komma i mål med detta nu i höst? Vi har en helg kvar ute m båten (om vädret tillåter?), sedan är det tömning och konservering om gäller.

Skall upp 8/10....

Köpte ut mina celler fr Erlandsson...De hade kopplingsboxar på undersidan men med lödda anslutningar och korta sladdar med MC4-kontakter.....givetvis ??

Måste klura lite på hur jag skall fixa montage av dioder mm?

Behöver hitta tunn och tät box som kan sitta uppe under cellen kanske?

Tur att man har vintern på sig 😉

 

// Mats W

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har en 80W solpanel på akterspegeln som jag kopplat in med vanlig högtalarkabel (röd/svart) och det har fungerat perfekt. Tror kabelns grovlek är 4 mm2. Tunnare kabel än så kan nog vara dumt...

En bekant lyckades få kablarna att smälta pga för hög ström - vet dock inte vilken kabel han använt, bara att den var för tunn.

Jag har också en 22W böjlig solpanel på luckgaraget (ansluten med den kabel den levererades med).

 

Edited by Carl_XII

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev Carl_XII:

En bekant lyckades få kablarna att smälta pga för hög ström - vet dock inte vilken kabel han använt, bara att den var för tunn.

Om man lyckas få kablarna att smälta måste de dels vara alldeles för tunna, men sedan måste det också blivit något fel/kortslutning i regulatoränden eller annat fel. Förlusteffekten som spänningsfallet i kabeln utvecklar i sig kan nämligen omöjligen hetta upp den så isoleringen smälter.

 

Räknar man på en 100W-panel så även om man bortser från alla förmildrande omständigheter blir det nämligen mindre än 0,2W/dm i uppvärmning även med så klent som 0,5mm²-kabel (dvs klenare än en lampsladd).

 

Antingen är sanningen snarast att kabeln låg inlindad längst in i en kabelstam, eller också (troligare) var den kopplad på vanliga 12V-systemet (inte solpanelen) att mata t ex en lampa. Där det sedan blev kortslutning och säkringen - om det ens fanns någon - inte var dimensionerad efter den klena kabeln, så kabeln smälte istället.

Tyvärr väldigt vanligt att man har en stor säkring ("den ska ju inte gå sönder i onödan") och sedan har alldeles för klena kablar senare i kedjan.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men hur får man in kabeln till batteriet i båten? Är det nödvändigt att borra ett hål genom däcket/skrovet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bara som information så har Sunebeam bara 2m  2.5mm2 kabeln på sina panelen. Även deras 116W som jag nyligen fick hem. Ingen större oro för spänningsfall där. 
I min tidigare installation har jag kopplat den med en 6mm2 för att det kändes bättre. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
51 minuter sedan skrev Terri:

Men hur får man in kabeln till batteriet i båten? Är det nödvändigt att borra ett hål genom däcket/skrovet?

Ja, om du vill ha panelen ute (vilket ju är rätt bra för dess funktion) och batterierna står inne i båten (vilket är brukligt) måste man ju gå igenom tak eller däck någonstans. Eller tror du överföringen av laddning är trådlös 😛 ?

 

Sedan kan man givetvis dra kabeln tillfälligt genom en öppen lucka eller liknande, och då behöver man ju inte borra. Men det fungerar som sagt mest bara för tillfällig installation.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns bra metoder för att leda in en kabel utan att det blir läckage från regn eller översköljningar.

Antingen har man en kabelgenomföring i form av en gummikloss som sitter i spänn i en ring, där man anpassar hålet i mitten efter kabelns tjocklek. Passar bäst till kablar med helt cirkulära tvärsnitt, men om man skär till öppningen i gummit på rätt sätt går det att anpassa till tvåledarkablar med tvärsnitt som en åtta eller liknande.

Eller så har man ett stålrör som ser ut som ett uppånervänt J. Inte lika diskret eller elegant, och inte fullt lika vattentätt i alla situationer, men bör funka utmärkt om det inte sitter på en väldigt utsatt plats.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
53 minuter sedan skrev raol:

Det finns bra metoder för att leda in en kabel utan att det blir läckage från regn eller översköljningar.

Antingen har man en kabelgenomföring i form av en gummikloss som sitter i spänn i en ring, där man anpassar hålet i mitten efter kabelns tjocklek. Passar bäst till kablar med helt cirkulära tvärsnitt, men om man skär till öppningen i gummit på rätt sätt går det att anpassa till tvåledarkablar med tvärsnitt som en åtta eller liknande.

Eller så har man ett stålrör som ser ut som ett uppånervänt J. Inte lika diskret eller elegant, och inte fullt lika vattentätt i alla situationer, men bör funka utmärkt om det inte sitter på en väldigt utsatt plats.
 

Javisst finns det flera sätt.

Jag föredrar det som vissa tillbehörsbutiker kallar ventil som, när kabeln är dragen genom, fylls med Sika eller liknande. Snyggt och hållbart (och det här har jag tjatat om i snart 20 år!).

https://www.seasea.se/värme-ventilation/ventilatorer/ventilator-ankarbox

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...