Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
rejas

Uttern 6300 konstruktion

Rekommendera Poster

Rubriken kanske blev lite missvisande. Men här kommer en mer detaljerad beskrivning.

 

Jag och frun har köpt ett vrak. Inte av misstag utan vid våra sinnes fulla bruk och ser fram emot ett rejält projekt i vinter. Kanske inte så logiskt då det är båt nummer 4 i vår flotta och vi har andra intressen också... men, men...

 

Båten är en Uttern 6300 som har stått övergiven en längre tid. Det har varit vatten i båten upp till en bit över durken. Vattnet är borta nu och det ser förvånansvärt bra ut. Jag har letat och letat efter eventuella frostsprängningar men ser inget som ser konstigt ut. Flyttankarna hade ett lätt över- eller undertryck och var tomma på vatten.

 

Allt på båten verkar väldigt väl genomtänkt och smart. Vi är som sagt beredda på mycket jobb men vill börja i rätt ordning.

 

Så, är det någon här som är bra på dessa båtar? Är det något speciellt jag skall oroa mig för? Finns det stringers? I så fall kan man se eller komma åt dem någonstans? Jag hittar nämligen inga. Mardrömmen vore att upptäcka något fatalt som något bärande som ruttnat när vi nästan är klara. Men hittar vi det nu får vi bara lägga in det i planeringen.

 

Så vad skall vi oroa oss för och leta efter. Tacksam för alla tips och idéer.

 

Vi har filmat och fotat en hel del redan så det kan bli en projekttråd här så småningom .... 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har själv en av de första båtarna med hydraulikkonsol i aktern, 1985. Jag är ingen expert på konstruktionen men har genom åren gått igen båten här och där. Min gissning på det där med stringers är att de inplastande flytankarna tjänar som uppstyvning. Du hittar dom där det sitter svart gummiproppar med skruv i, 2 i kabinen och 4 i akter i stuvutrymmet. Du hade lätt över eller undertryck, bra, då fungerar tankarna och håller dig flytande och något som inte får hända händer.

Kolla däremot det lilla fördäcket om det läckt in där mellan skikten. Själv har jag bytt all el och slipat ned teaken. Behandlat sen med Qwatrol D1 och D2. Har varit blankt och fint i flera år nu. Slutade med teakolja. Vi har också tagit bort den inbyggda vattentanken om styrbord. Några 10L dunkar med färskt vatten under diskhon fungerar bättre för oss iaf.

 

Lycka till och återkom om du undrar över något.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Lutra6300 said:

Hej, har själv en av de första båtarna med hydraulikkonsol i aktern, 1985. Jag är ingen expert på konstruktionen men har genom åren gått igen båten här och där. Min gissning på det där med stringers är att de inplastande flytankarna tjänar som uppstyvning. Du hittar dom där det sitter svart gummiproppar med skruv i, 2 i kabinen och 4 i akter i stuvutrymmet. Du hade lätt över eller undertryck, bra, då fungerar tankarna och håller dig flytande och något som inte får hända händer.

Tusen tack för all info! Jag är också inne på att flyttankarna är det som håller båten styv. Väldigt bra i mitt fall. Det enda jag hittat som är skadat är durken i ruffen. Den är byggd av ett tunt glasfiberskikt sedan plywood och sedan ett tunt glasfiberskikt igen. Här har det trängt in vatten så plywooden är helt rutten. Den byter vi ut och plastar om. Bildbevis kommer så småningom. Än så länge känns allt bra.

 

1 hour ago, Lutra6300 said:

Kolla däremot det lilla fördäcket om det läckt in där mellan skikten. Själv har jag bytt all el och slipat ned teaken. Behandlat sen med Qwatrol D1 och D2. Har varit blankt och fint i flera år nu. Slutade med teakolja. Vi har också tagit bort den inbyggda vattentanken om styrbord. Några 10L dunkar med färskt vatten under diskhon fungerar bättre för oss iaf.

Tack för tipset om fördäcket. Skall kolla om jag behöver åtgärda det också. Vi kommer också att byta all el och även byta / fixat en hel del trä. Vi har också en med probox på akterspegeln. Vet inte om den fungerar än, men det verkar vara en rimligt enkel konstruktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Projektet fortgår. Tänkte göra en projekttråd sedan med mera bilder. Snart kan nog jag svara på frågor om båtmodellen istället för att ställa dem, men är inte där än ....

På skylten märkt 3 i bilden står att det finns 7 flyttankar. Tack vare svaret ovan har jag hittat 6 av dem och de är täta och fina. Men funderar på nummer sju. Eftersom den är ensam så misstänker jag att den är i mitten på båten. Jag funderar på om det är utrymmet där tanken är plus utrymmet under durken i ruffen som är tank nummer 7.

Mellan tankutrymmet och ruffen där huvudskottet går är det ett stort hål medan akterut mellan utrymmet och skottet vid soffan är det ett litet hål (1 i bilden). Kan det vara så att det skall sitta en plug i detta hål? Det gjorde det inte på vår båt.

Annars förstår jag inte riktigt hur det är tänkt med eventuellt slagvatten i båten. Lägsta punkten (tror jag eftersom vi är på land) är ungefär vid 2:an på bilden. Men vatten som hamnar här kan man normalt inte komma åt då det är under både durken och tanken.

Tanken slutar ungefär där påfyllningsslangen slutar på bilden så jag funderar på att göra en inspektionslucka här för att kunna pumpa ut eventuellt vatten som hittat hit.

Hur ser det ut i andra Uttern 6300?

Har du en Uttern 6300 och undrar hur något ser ut så hojta till så kan jag posta bilder. Vi har öppnat det mesta nu ...

Shotcut_00_00_20_567.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, reagerade inte direkt på ditt senaste inlägg, man måste visst rulla nedåt på skärmen... Du kanske redan har fått svar på dina funderingar utifrån bilden. Hursomhelst, lite funderingar ändå. Flyttank nr 7 är nytt för mig. 4 i aktersidorna och 2 i ruffen med pluppar, visst men nr 7? har du hittat någon? Hemligt tydligen. Vad har du för slang utmed stora bränsleslangen? Det var länge sedan jag tittade under durken vid huvudskottet. Ett stort hål där som du säger antagligen även på min (1985). Akterut mot utrymmena längst ner har jag en plywoodskiva med öppning akterut, som hålet du har. Plywoodskivan ser utbytt ut? Tätningarna sådär. Kanske utan öppning och sedan gjort ett litet hål. Lämna öppet nedtill, 10x5 cm eller vad det blir. Vattnet, även det från under tanken och innerutrymmena ska lägga sig längst akterut. Har du en handlänspump monterad aktre skottet med en slang som går ned till längsta punkten vid kölen? Kommer du i sjön rinner allt dit akterut. Slagvatten? Då kör du nog i tufft väder utan kapell. Jag har bara haft vatten där något år efter dåligt vintertäckning. Jag tror inte konstruktören tänkt så mycket på slagvatten. Kul att det går framåt. Spänd på att mera bilder framöver.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för kommentarer!

 

Jag har fortfarande inte blivit klok på flyttank nummer 7. Har du kvar den blå skylten i din båt, i så fall står det 6 på den? På min står det tydligt 7, men jag hittar inte tank nummer 7.

 

Slangen utmed bränslepåfyllningen är luftningen till tanken.

 

Angående eventuellt vatten i kölen under tanken så har jag funderat på en inspektionslucka till utrymmet någonstans under bordet, för att kunna se att det är torrt där. Att räkna med att det alltid är torrt vågar jag nog inte. Något vatten kan nog hitta dit någon gång.

 

Mera bilder finns i en annan tråd jag har om själva renoveringen här. Vi har kommit längre än i tråden nu, så uppdatering kommer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...