Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Wilma32

Laddkrets med solcell, landströmsladdare,generator samt batterimonitor

Rekommendera Poster

Jag har installerat batterimonitorering men får det inte att fungera som jag vill:

1. Huvudströmbrytaren sitter på minussidan (Bavaria segelbåt från 1995) vilket innebär att man kan bryta all ström både till motor och förbrukare med samma brytare. Detta innebär även att eftersom shunten till batterimonitorn är kopplad på minussidan så blir inte systemet strömlöst pga att solcellerna laddar. Således kan jag inte använda huvudströmbrytaren då strömmen går "fel" väg om jag kopplar ifrån minussidan på batterierna. Jag vill ju kunna både bryta strömmen för alla förbrukare inklusive motor samtidigt som solcellerna laddar batterierna och detta monitoreras. Är enda lösingen att sätta huvudströmbrytaren på + sidan? Men vad händer då med andra funktioner?

2. Motorgång "äter" på laddstatusen i monitorn då jag inte vet hur jag skall koppla generatorn på minussidan -Skall  jag dra en lång kabel via shunten till D- ?

3. Ett annat laddnings fenomen, som inte har med monitoreringen att göra, är att eftersom den gula batteriakänningen på generatorn är kopplad till + polen på förbrukarbanken (AGM) som är på 4*105Ah verkar det som att startbatterierna, ca 150 Ah, får för hög spänning och därför riskerar att bli överaddade (i mina gamla startbatterier försvann i stort sett all elektrolyt) har nu installerat nya Gel batterier men är orolig för att dessa skadas av för hög spänning. Finns denna risk? 

4. Jag vill även att alla laddsystem skall kunna förse även motorbatteriet t.ex. så att detta blir underhållsladdat av solceller eller landström. Kan jag koppla skiljereläet så att all laddning går via detta?

5. Bägge ankarspelen är kopplade till förbrukning (utan monitorering) jag vill ha dem kopplade till startbatterierna, i nuläget visar ju monitorn ingen minskning av kapaciteten vilket skapar ytterligare osäkerhet. Är detta rätt tänk?

Tacksam för förslag på åtgärder (helst små som löser problemen)

Bifogar även en skiss om översiktligt beskriver nuläge i detta perspektiv

Per

Elschema nuläge.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag svarar främst på frågan om shunten och varför den mäter fel. Resterande kan säkert andra svara på. 

 

Enligt ditt schema sitter din shunt fel. Shunten är det FÖRSTA som ansluts på förbrukningsbatteriets minuspol. Alltså blir andra sidan på shunten din "nya" minuspol. Detta för att shunten ska kunna mäta all ampere som går in och ut ur batteriet. Enklast är att skaffa en kopplingsplint (minst M8 tycker jag), som blir din nya minuspol. Alltså i ordning: Batteriets minuspol - shunt - kopplingsplint - all förbrukare. 

 

Kom ihåg att INGA kablar får anslutas mellan batteriets minuspol och shunten. Det betyder att minuskabeln från startbatteriet ska även den sättas på din "nya" minuspol (kopplingsplinten) och inte på minuspolen på förbrukningsbatteriet. 

 

I detta scenario mäter du förbrukningsbanken vilket jag tror är det du vill. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Wilma32:

1. Huvudströmbrytaren sitter på minussidan (Bavaria segelbåt från 1995) vilket innebär att man kan bryta all ström både till motor och förbrukare med samma brytare. Detta innebär även att eftersom shunten till batterimonitorn är kopplad på minussidan så blir inte systemet strömlöst pga att solcellerna laddar.

Se svar från @niklass.

1 timme sedan skrev Wilma32:

2. Motorgång "äter" på laddstatusen i monitorn då jag inte vet hur jag skall koppla generatorn på minussidan -Skall  jag dra en lång kabel via shunten till D- ?

Följer du @niklass svar så löses detta också, dvs ingen lång kabel till något.

1 timme sedan skrev Wilma32:

3. Ett annat laddnings fenomen, som inte har med monitoreringen att göra, är att eftersom den gula batteriakänningen på generatorn är kopplad till + polen på förbrukarbanken (AGM) som är på 4*105Ah verkar det som att startbatterierna, ca 150 Ah, får för hög spänning och därför riskerar att bli överaddade (i mina gamla startbatterier försvann i stort sett all elektrolyt) har nu installerat nya Gel batterier men är orolig för att dessa skadas av för hög spänning. Finns denna risk? 

Har du AGM eller Gel? Oavsett så behöver du se över spänningen från laddaren. Vad är det för laddare? Ett alternativ kan ju vara att sätta sense-kabeln (antagligen den gula) på startbatterierna. 

1 timme sedan skrev Wilma32:

4. Jag vill även att alla laddsystem skall kunna förse även motorbatteriet t.ex. så att detta blir underhållsladdat av solceller eller landström. Kan jag koppla skiljereläet så att all laddning går via detta?

Nu blir jag osäker på hur din installation ser ut. Blir inte klok på din bild.

Men det vanligaste är att solpanelerna laddar förbrukarbanken och motorn laddar startbatteriet som genom ett relä som kopplar ihop bankerna vid motorgång. Det är förbrukarbatterierna som behöver ”påfyllning” medan startbatterierna får tillbaka sin laddning kort efter starten. En bättre bild och beskrivning vad du har för grejer (relä, regulator, laddare etc) kan kanske ge ledtrådar.

1 timme sedan skrev Wilma32:

5. Bägge ankarspelen är kopplade till förbrukning (utan monitorering) jag vill ha dem kopplade till startbatterierna, i nuläget visar ju monitorn ingen minskning av kapaciteten vilket skapar ytterligare osäkerhet. Är detta rätt tänk?

En batterimonitor brukar kopplas för att visa laddstatus på förbrukarbanken och oftast visar den också spänningen (vilket inte är samma sak som laddstatus) på startbatterierna. Kopplar du shunten rätt (enligt ovan) så visas även ankarspelens förbrukning i monitorn.

Men när du skriver att de är utan monitorering undrar jag igen hur det är kopplat.

För att batterierna ska funka för ankarspel krävs batterier som klarar höga strömmar under kort tid. De flesta AGM gör det, men där är du ju inte helt tydlig (AGM/Gel).

PS

Dina frågor är bra och relevanta och det är bra att du ställer dem. Dock är nog dina slutsatser lite felaktiga - men det finns det många här som kan hjälpa dig med!

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det mesta är redan sagt eller skrivet.

Tänk så här:

All ström som går in i batteriet eller ur batteriet skall passera shunten som då sitter på minussidan. 
 

Koppla din shunt direkt på förbrukarbatteriets minuspol, på shuntens andra sida, den mot huvudbrytaren, där kopplar du sedan alla typer av laddare och solcellsregulatorer. Då får du solcellsladdning även om huvudbrytaren är avslagen.

Ok, bry dig inte om generatorn, så som det ser ut enligt ditt schema så flyter ju strömmen från denna  genom shunten om huvudbrytaren är påslagen.

 

 

Sedan kan jag inte låta bli att tycka att det där med en gemensam huvudbrytare (=batterifrånskiljare) är rätt så idiotiskt. Det finns en vinst i att kunna bryta strömmen var för sig till förbrukarbatteriert och startbatteriet. Sedan är det en smaksak (smakar engelsk konfekt) att ha dessa på minussidan, det vanligaste är ju annars att ha dem på plussidan.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Niklasss:

Detta för att shunten ska kunna mäta all ampere

Tycker ju de gör det mer lättförståligt om man väljer orden något bättre. 

 

Det är ju ström så mäts genom att shunten ger ett spänningsfall, inte ampere. 

 

Ex termometer mäter temperatur, inte grader. 

 

En oljetrycksmätare mäter oljetryck, inte olja. 

 

En hastighetsmätare mäter fart, inte t ex knop. 

 

 

- Nu blir säkert kommentaren:

Alla vet ändå vad som menas, utom den som skriver. 

☺️

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för engagerade svar!

Jag har löst en del av grundproblematiken genom att dra generatorns minuskabel via shunten så att även denna laddning registreras. Huvudbrytaren på minussidan behålls då den används vid service på elsystemet. Alla förbrukare exklusive ankarspelen är nu dragna via elpanelen vilket gör att behovet av huvudbrytare vid t.ex. långtidsförvaring eleimineras. Styrströmmen till ankarspelen är sedan tidigare dragna till elpanelen. 

Nästa elprojekt är troligen att skaffa dc/dc laddare för att optimera laddningen på alla batterier. Jag tror att jag behöver två stycken då jag har ett förbrukningsbatteri placerat i fören?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Wilma32:

Tack för engagerade svar!

Jag har löst en del av grundproblematiken genom att dra generatorns minuskabel via shunten så att även denna laddning registreras. Huvudbrytaren på minussidan behålls då den används vid service på elsystemet. Alla förbrukare exklusive ankarspelen är nu dragna via elpanelen vilket gör att behovet av huvudbrytare vid t.ex. långtidsförvaring eleimineras. Styrströmmen till ankarspelen är sedan tidigare dragna till elpanelen. 

Nästa elprojekt är troligen att skaffa dc/dc laddare för att optimera laddningen på alla batterier. Jag tror att jag behöver två stycken då jag har ett förbrukningsbatteri placerat i fören?

Extrabatteri i fören, är det till ankarspel eller bogpropeller?

Ja det kan ju vara bra...kanske.´´, men räkna först på pris såväl som på spänningsfall i grova kablar framåt från båtens befintliga batteribank. Det kan ju blidas vätgas vid laddning av batterier, eller det bildas... iallafall i gammaldags öppna batterier. Vätgas vill man ju inte ha i förruffen, under kojerna. Därför har jag inga batterier där utan grova kablar igenom i större delen av båtens längdriktning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...